رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش؛

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد در حال مشاهده می‌شود که وضعیت تأیید صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان اعلام نشده است و این موضوع نشان از عدم التزام عملی به قانون است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» برگزاری انتخابات سالم، رعایت قانون و توجه به مشارکت همه گروه‌های سیاسی یکی از موضوعات مهمی است که ‌می‌تواند سبب افزایش مشارکت و حضور حداکثری مردم در امر انتخابات شود و در این راه متولیان انتخابات در کنار رعایت قانون نقش مهمی برای افزایش مشارکت دارد.

برگزاری انتخابات دارای روندهای قانونی است به این معنا که ابتدا فرد مراحل ثبت‌نام خود را به‌عنوان یک کاندید اعلام می‌کند و در مرحله بعد شرایط او توسط هیئت‌های نظارت بررسی می‌شود و در مرحله نهایی با تأیید رسمی صلاحیت او توسط شورای نگهبان روند انتخابات ادامه پیدا می‌کند.

یکی از الزامات مهم در امر انتخابات رعایت قوانین ابلاغی است در این راستا شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی پیش از تأیید صلاحیت‌ها خلاف قانون است در کنار تأکیدات مکرر شورای نگهبان مبنی بر رعایت قانون هم‌اکنون تبلیغات زودهنگام انتخاباتی توسط کاندیداها در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در جریان است.

 

شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی با آسیب‌های مختلفی همراه است که در مرحله اول می‌توان احتمال داد صلاحیت فرد کاندیدا در روند بررسی‌های قانونی تأیید نشود و شروع زودهنگام تبلیغات قانونی و جذب پایگاه اجتماعی بعد از رد صلاحیت‌ فرد می‌تواند سبب تحریک افکار عمومی و بی‌اعتمادی به یک نهاد رسمی و قانونی شود.

 

این آسیب‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای بافت قومی و قبیله‌ای است می‌تواند بیشتر مشاهده شود و با ایجاد رقابت‌های هیجانی و احساسی شرایط ایجاد تنش و ازبین‌رفتن آرامش در جامعه فراهم می‌شود.

 

آسیب تبلیغات زودهنگام انتخاباتی سبب تنزل مطالبات مردمی و ایجاد فضای غیرعقلانی در جامعه می‌شود به‌‌گونه‌ای که کاروان‌های مختلف خودرویی و مردمی در مراسمی همچون فاتحه‌خوانی برای عرض‌اندام به رقیب مشاهده می‌‎شود.

 

باید اشاره کرد توجه به اجرای مٌر قانون توسط فرد کاندید، آزمون مهمی برای بررسی صلاحیت او در روند تأیید صلاحیت‌ها است؛ زیرا چنین فردی در آینده باید مدافع و مجری قانون باشد و نادیده‌گرفتن و عدم اجرای ابلاغیه‌های قانونی مراجعی همچون شورای نگهبان می‌تواند زمینه‌های قانون‌شکنی او را در منصب‌های مختلفی همچون مجلس فراهم آورد.

 

در همین رابطه رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در شهریورماه ۱۴۰۲ در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: عدم التزام عملی داوطلبان به قانون  در تأیید صلاحیت نامزدها تأثیر دارد و کسی که به مواد قانونی در راستای منع تبلیغات زودهنگام و فعالیت انتخاباتی توجه ندارد، به این معنا است که التزام عملی به قانون ندارد.

وی عنوان کرد: هیچگونه دخالت سلیقه‌ای در تایید صلاحیت نامزدها صورت نمی‌گیرد و افراد نباید خیال کنند چون در گذشته تأیید صلاحیت شده‌اند، الان هم تایید می‌شوند، چرا که ملاک تأیید صلاحیت قانون است.

 

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: یکی از بداخلاقی‌ها در انتخابات، ایجاد هیاهو افراد بر علیه همدیگر با عنوان رد صلاحیت است که با این رفتار هم حق فرد و هم حق شورای نگهبان تضییع می‌شود.

 

جوکار تصریح کرد: افراد به‌جای شورای نگهبان تصمیم نگیرند و اعلام نظر کنند هر گونه خبری خارج از شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت افراد منتشر شود، کاملاً کذب است و افراد با دلایل و مستندات می‌توانند بر علیه فرد ناشر طرح شکایت کنند.

وی افزود: برخی به بهانه مشارکت حداکثری اقدام به تبلیغات زودهنگام می‌کنند و باعث تضییع حق دیگران می‌شوند، قانون‌گذار برای انتخابات فرایند و موعد مقرر مشخص کرده است و باید تمام اقدامات در چهارچوب قوانین صورت بگیرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار