کارشناس مذهبی گفت؛
فلسفه قیام امام حسین (ع) اصلاح جامعه بود
کارشناس مذهبی گفت: امام حسین فرمود: من برای اصلاح و درست کردن کارها در میان امت جدم قیام کردم، یعنی فلسفه قیام امام حسین بود که جامعه را اصلاح کند.
حجت الاسلام والمسلمین اسدالله محمدینیا در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» مطرح کرد: فلسفه قیام امام حسین (ع) این بود که جامعه آلوده شده بود و امام فرمود: «وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَةِ»، یعنی جامعه پنجاه سال بعد از پیغمبر اکرم فاسد شده بود یعنی شراب خوری موسیقی سگبازی که الانم از غرب داره میاد یک ارزش شده بود.
کارشناس مذهبی تصریح کرد: لذا امام حسین فرمود «وَ عَلَى الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»(هنگامى که امّت اسلامى به زمامدارى مثل یزید گرفتار آید، باید فاتحه اسلام را خواند) و لذا چارهای جز قیام نداشت چون، جو و تبلیغات بر علیه امام حسین زیاد بود، بهعنوان مثال: ریاستطلبی، فاسدی، قیام بر علیه حاکم و... لذا خون امام را محترم و مهدورالدم شمردند.
محمدینیا ادامه داد: لذا وقتی امام متوجه شد شرایط اینجوری است و جامعه بهطرف آلودگی، فساد، بیبندوباری شرابخواری، سگبازی و میمون بازی میرود و باتوجه به اینکه که یزید آدمی بود که انواع و اقسام گناهان را انجام میداد، یعنی همین مسائلی که الان در غرب حاکم است از جمله: ازدواج با محارم، سگبازی، میمون بازی، برگرفته از فرهنگ یزید است.
وی بیان داشت: بنابراین وقتی امام حسین (ع) شرایط را اینطور دید قیام کرد و فرمود: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَلَا بَطِراً وَلَا مُفْسِداً وَلَا ظَالِماً وَإِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي» یعنی: همانا من برای سرکشی و خود پسندی و تکبر و فساد کردن و ظلم نمودن خارج نشدم [قیام نکردم]. و به تحقیق که من برای اصلاح و درست کردن کارها در میان امت جدم قیام کردم.
محمدینیا خاطرنشان کرد: یعنی فلسفه قیام امام حسین بود که جامعه را اصلاح کند البته نه این اصلاحی که الآن اصلاحطلبهای ما میگویند چون منظور این اصلاحطلبها یعنی تغییر حاکمیت و حذف ولیفقیه، یعنی ولیفقیه نباشد تا هر کاری میخواهند بکنند، یعنی سر درآوردن از زورگویی به بشر و رژیم طاغوت درمیاره، اما قیام امام حسین اصلاح جامعه و مبارزه با فساد، بیبندوباری، عیاشی و فساد بود.
وی در خصوص تداوم شور حسینی و نهضت عاشورایی بعد از گذشت تقریبی ۱۴ قرن عنوان کرد: امام حسین حرفی زد که تمام رهبران تمام دنیا از جملت گاندی قبول داشتند و دارند امام حسین (ع) دنبال عدالتخواهی و دنبال مبارزه با فساد بود که همه دنیا اینها را قبول دارند.
محمدینیا راجع به تداوم حادثه کربلا به روایتی از پیامبر اشاره کرد و گفت: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» شهادت امام حسین (ع) داغی بر دلهای مؤمنان گذاشته که هیچگاه خنک نخواهد شد. علت اینکه در دل همه جا دارد چون حرف جهانی زد، حرفی زد که با فطرت بشری جور درمیاد.
کارشناس مذهبی اظهار داشت: خدا در قرآن میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ وَإيتاءِ ذِي القُربىٰ» یعنی: خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان میدهد. خدا امر به عدالت میکند «وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ» و پیامبر (ص) میفرماید: اصل کار من عدالت است.
وی افزود: بنابراین چون امام حسین حرف خدایی و حرف فطری زد، «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» یعنی: اين فطرت الهى است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، براى آفرينش الهى دگرگونى نيست، یعنی امام حسین (ع) حرف فطری و جهانی زد و فطرت را همه قبول دارند.
وی تأکید کرد: بنابر همین حرف خدایی امام حسین خیلی از مسیحیان به حضرت افتخار میکنند، سنیها که جای خود دارند، چونکه حرف جهانی و فطری زد و فطرت بشر را قبول داشت همه دوستش دارند، حرف پیغمبر اکرم که جزء احادیث غیبی است، «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» آن عشق و محبت امام حسین تو دل هم است و هیچوقت سرد نمیشوند. علتش این است چون حرف جهانی زد همه دوستش دارند.
محمدینیا مثالهایی را تشریح کرد و افزود: مثلاً شهید سلیمانی چرا محبوب شد؟ برای اینکه خودش را وقف جامعه کرد، حرف امام را زد، حرف شهیدان را زد و حرفش با عملش یکی شد. چرا مردم به رهبری علاقه دارند؟ حالا بدحجاب و بیحجاب و... همه قبول دارند، البته گروهی هستند که قبول نداشته باشند مثل امیرالمؤمنین که بعضیها آن را قبول نداشتند که اینها دیگه خیلی «غلبت علیهم شقوتهم» اینها دیگه خیلی سیه دل هستند، «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ» آنان كر، گنگ و كورند، پس بسوى حقّ باز نمىگردند. فطرت بشر حالا هر آیینی باشد اینها را قبول دارد و این بهخاطر این است که امام حسین جهانی شد.
وی به محبوببیت امام حسین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دنیا دنبال یه اسوه و الگو میگردد و چه بهتر از حسینبنعلی؟ این پیادهروی داره به دنیا نشان میدهد ما یک اسوه داریم، یک الگو داریم یک فردی داریم که حرف جهانی دارد و نجات دنیا در پیرو از امام حسین (ع) میباشد.
محمدینیا در وصف پیادهروی اربعین اینچنین گفت: ادامهدار بودن این پیادهروی اربعین باعث میشود که در جهان روزبهروز آن نور مشعشع (درخشان) امام حسین پراکندهتر شود تا مردم متوجه شوند و در دلها اثر کند و منجر به ظهور حضرت مهدی (عج) شود.
وی در آخر انقلاب جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و بیان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند که این انقلاب مقدمه ظهور است، همانطور که خورشید یکدفعه طلوع و یکدفعه غروب نمیکند، امام زمان (عج) یکدفعه غروب نکرد هفتاد سال طول کشید، یکدفعه هم طلوع نمیکند و انشاءالله این انقلاب زمینه است برای طلوع خورشید «ظهور امام زمان (عج)» و این زیارت اربعین زمینهساز برای آن خورشید بزرگ، آن خورشید اعظم و وقتی که امام زمان ظهور میکنند به اولین کسی که رجعت میکند امام حسین (ع) است و وقتی شهید میشوند توسط امام حسین (ع) غسل داده میشود.
انتهای خبر/