فرودگاه یاسوج؛ بین‌المللی برای پروازهای خیالی!

عنوانی تشریفاتی بدون هیچ پرواز خارجی؛

فرودگاه یاسوج؛ بین‌المللی برای پروازهای خیالی!

فرودگاه بین‌المللی یاسوج در حالی عنوان تشریفاتی بین‌المللی را برای خود یدک می‌کشد که این پروازها فقط در خیال بوده و امروز فقط یک پرواز داخلی آن هم در برخی از روزهای ماه دارد.

کمبود شدید پروازهای فرودگاه یاسوج که مدت‌هاست به معضلی لاینحل تبدیل شده، نه‌تنها زندگی روزمره مردم را با اختلال مواجه کرده، بلکه به مانعی اصلی در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

فرودگاه یاسوج که باید به‌عنوان دروازه‌ای برای ارتباط پایتخت کهگیلویه و بویراحمد با جهان باشد، امروز با تعداد انگشت‌شمار پروازهای خود، به نمادی از انزوا و محرومیت تبدیل شده است. این مشکل تنها یک نارسایی حمل‌ونقلی نیست، بلکه تهدیدی جدی برای آینده اقتصادی و اجتماعی استان محسوب می‌شود.

عنوانی تشریفاتی بر بنایی خالی از پروازهای خارجی

کمبود پرواز در یاسوج تنها یک مشکل ترابری نیست، بلکه بحرانی است که توسعه یک استان محروم را هدف قرار داده است.حل این مشکل نیازمند عزمی ملی و رویکردی جامع است که هم‌چشمی با شعارهای توسعه متوازن داشته باشد.

زمان آن رسیده که آسمان یاسوج برای پروازهای بیشتر گشوده شود تا استانی بااین‌همه ظرفیت طبیعی و انسانی، در انزوا و محرومیت باقی نماند.

در حال حاضر، بسیاری از گردشگران به دلیل دشواری سفر، از آمدن به یاسوج منصرف می‌شوند. مسافران مجبورند بین ۱ ساعته پرواز هوایی یا ۱۲ ساعته زمینی یکی را انتخاب کنند، اما با کمبود پرواز، عملاً چاره‌ای جز سفر زمینی ندارند.

بر اساس نظرات فعالان و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری، کمبود پروازهای فرودگاه یاسوج به‌عنوان اصلی‌ترین مانع توسعه صنعت گردشگری این استان شناسایی شده است. این گزارش به بررسی دقیق تأثیر مستقیم افزایش پروازها بر رونق اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد.

فرودگاه بین‌المللی یاسوج؛ شعار بی‌پشتوانه، واقعیت تلخ

بر اساس نظرات فعالان و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری، کمبود پروازهای فرودگاه یاسوج به‌عنوان اصلی‌ترین مانع توسعه صنعت گردشگری این استان شناسایی شده است.

فرودگاه یاسوج با عنوان «بین‌المللی» در حالی در اسناد رسمی ثبت شده که حتی یک پرواز خارجی نیز در کارنامه عملیاتی خود ندارد. این تناقض آشکار به سوژه‌ای داغ در رسانه‌ها تبدیل شده و سؤالات جدی درباره منطق اختصاص این عنوان به فرودگاهی با محدودیت‌های عملیاتی مطرح می‌کند.

گردشگری یاسوج در انتظار پروازهای نجات‌بخش

درعین‌حال تعداد پروازهای این فرودگاه در بهترین شرایط، تنها ۲ تا ۳ پرواز در هفته است که عدم وجود پروازهای مستقیم به شهرهای مهمی مانند مشهد، اصفهان، شیراز و عسلویه و فصلی بودن این پروازها در کاهش چشمگیر آن نیز مشاهده می‌شود.

از سویی دیگر هزینه بلیت پرواز یاسوج - تهران به دلیل محدودیت ظرفیت، بسیار رقم بالایی بوده که همین زمینه باعث دلسردی سرمایه‌گذاران در زمینه سرمایه‌گذاری در این پروازها و شده و حتی عدم دسترسی آگاه، سرمایه‌گذاران بالقوه را از حضور در استان منصرف می‌کند

باید بدانیم باتوجه‌به فرصت‌های مهم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گردشگری، باید در زمینه گردشگری هوایی نیز تمر بیشتری داشت تا بتوان با این وسیله جاذبه‌های بی‌نظیری مانند آبشار یاسوج و دنا و جاذبه‌های تاریخی را بیشتر به نمایان گذاشت.

در همین راستا باید افزایش سهمیه پروازی و اختصاص پروازهای بیشتر توسط سازمان هواپیمایی کشوری و حتی پشتیبانی دولتی در پرداخت یارانه به شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز به یاسوج موردتوجه قرار گیرد.

فرودگاهی باکیفیت اما گمنام!

در همین راستا برای توسعه فرودگاه یاسوج باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از باکیفیت‌ترین باندهای فرودگاهی کشور در سرزمین کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

حتی برای توسعه باکیفیت پروازهای شب این فرودگاه روشنایی باند فرودگاه نیز کامل شد که در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد، یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را نیز دارد.

چرا ایرلاین‌های معروف رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارند

اما با همه این تفاسیر، امروز فرودگاه یاسوج از پرواز تهی است و در این راستا مسئولان استانی نتوانسته‌اند ایرلاین‌های مسافرتی و پروازهای داخلی و خارجی را متقاعد کنند که به این فرودگاه هم نیم‌نگاهی توسعه‌گرایانه داشته باشند.

 طبق نظر کارشناسان حمل‌ونقل هوایی، در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

پرواز، پاشنه آشیل گردشگری یاسوج

این موضوع را نیز باید بدانیم که مجوز برقراری پروازهای بین‌المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب‌شده است، اما چرا هنوز این فرودگاه بدون پرواز روزگار خود را طی می‌کند، جای سئول‌های بسیاری است.

در همین راستا یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، پس از دیدار با حسین‌پور، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، گفته است: فرودگاه یاسوج برای مردم، مسئولان و سرمایه‌گذاران استان اهمیت حیاتی دارد و خواست عمومی افزایش پروازها بوده و این موضوع با استقبال گسترده مواجه خواهد شد.

پروازهایی که افزایش می یابند

وی افزوده است: در این دیدار رئیس سازمان هواپیمایی قول دادند یک پرواز به برنامه پروازی فعلی اضافه شود و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی، پرواز دیگری نیز در آینده نزدیک برقرار گردد و این تصمیم می‌تواند بخشی از نیازهای فوری مردم استان را پاسخ دهد.

رحمانی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان تصریح کرده است: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های ممتازی در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری دارد و برای بالفعل شدن این پتانسیل‌ها، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه هوایی ضروری و ما در تعامل مستمر با مسئولان ملی هستیم تا پروژه‌های زیربنایی استان هرچه سریع‌تر محقق شود.

در همین راستا عنایت انصاری در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به پروازهای این فرودگاه اشاره کرد و گفت: ما به‌طورجدی در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی هستیم و تا پایان سال برنامه داریم تعداد پروازها را به ۴ پرواز برسانیم

حمایت استاندار و مدیرعامل سازمان هواپیمایی 

وی به تضمین افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: این بار تفاوت در این است که حمایت مستقیم استانداری و سازمان هواپیمایی کشوری را داریم؛ همچنین طرح تشویقی ویژه‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته‌ایم که شامل معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های فرودگاهی می‌شود.

انصاری به بین‌المللی شدن این فرودگاه و کاهش پروازهای فرودگاه نیز اشاره کرد و افزود: این عنوان بر اساس پتانسیل‌های آینده و استانداردهای فنی به فرودگاه اعطا شده است. ما در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای پروازهای منطقه‌ای هستیم.

وی تصریح کرد: به مردم قول می‌دهیم که ظرف ماه های آینده شاهد بهبود محسوس در وضعیت پروازها خواهند بود. ما به اهمیت این موضوع واقفیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا فرودگاه یاسوج به استانداردهای ملی و بین‌المللی برسد.

ظرفیتی که باید آن را شکوفا کرد

باید توجه داشته باشیم که افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج نه‌تنها مطالبه‌ای عمومی، بلکه ضرورتی برای توسعه استان است و حضور گردشگران، سرمایه‌گذاران و حتی بیماران نیازمند سفر، همگی نشان می‌دهد که این فرودگاه نقشی فراتر از یک پایانه مسافربری دارد.

وعده سازمان هواپیمایی و پیگیری‌های استاندار و صحبت‌های مدیرعامل فرودگاه یاسوج امید تازه‌ای برای مردم دیار زاگرس ایجاد کرده است؛ امیدی که تحقق آن می‌تواند مسیر رشد اقتصادی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد را هموارتر کند.

انتهای خبر