رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/07/12 Thursday - 2024 03 October الخميس ، 30 ربيع الأول ، 1446
ساعت
صیح زاگرس گزارش می‌دهد؛

فرودگاه به اصطلاح بین‌المللی شهر یاسوج بدون هیچ پرواز خارجی یکی از سوژه های داغ این روزهای رسانه هاست؛ اما گویا این بین‌المللی بودن فقط در حد شعار باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»  فرودگاه به‌اصطلاح بین‌المللی شهر یاسوج بدون هیچ پرواز خارجی یکی از سوژه‌های داغ این روزهای رسانه‌هاست که سردرگمی مسافران و نبود پرواز باعث نارضایتی مردم شده است.

البته مدیر این فرودگاه اذعان کرده که پروازهای این فرودگاه ٨١ درصد در تعداد پرواز، ٣٤ درصد در تعداد مسافر و ٢٤ درصد در میزان بار رشد داشته اما به نظر می‌رسد این ادعا با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد. 

باید بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است؛ اما این استان محروم فاقد یک متر خط ریلی است البته وجود فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان رامی توان علاجی به این درد محرومیت در بخش حمل‌ونقل دانست، البته مردم این دیار معتقدند؛ بودونبود آن زیادی تفاوتی در توسعه استان ندارد.

فرودگاه یاسوج همچنان در حاشیه

واکاوی عدم بهره‌وری مناسب از فرودگاه یاسوج دلایل متعددی دارد که می‌توان لایه‌های آن را تک‌به‌تک بررسی کرد و نتایج خوبی از آن برداشت کنیم.

باید بدانیم که فرودگاه یاسوج در سال ۱۳۷۲ عملیات ساخت آن آغاز شد؛ در سال ۱۳۷۹ با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد. باگذشت این سال‌ها فرودگاه طی طرح‌های توسعه‌ای که انجام شد به‌اندازه کنونی رسیده است. در سال ۱۳۹۵ پروژه افزایش طول باند فرودگاه باهدف سرویس‌دهی به هواپیما‌های بدنه متوسط همچون فوکر ۱۰۰ و همچنین فراهم‌کردن مسیر‌های پروازی جدید آغاز شد.

درب فرودگاه یاسوج همچنان بر روی یک پاشنه می‌گردد

عملیات این پروژه در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید، ولی همچنان درب نبود پرواز در این فرودگاه بر روی همان پاشنه می‌چرخد و فراهم‌نشدن پروازهای خوب و بالقوه در این فرودگاه باعث شده که همچنان بسیاری برای این باور باشند که این فرودگاه نتوانسته است برای آن‌ها آورده‌ای داشته باشد.

فرودگاه یاسوج در دو کیلومتری جاده یاسوج به اصفهان واقع‌شده است. این فرودگاه با مساحت ۳۰۳ هکتار در قسمت شمالی شهر و در ارتفاع ۱۸۱۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است. این فرودگاه جزء مرتفع‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود؛ فرودگاه دارای یک باند است که طولی برابر با ۲۵۹۸ متر و ظرفیت پذیرش هواپیما‌های سبک‌وزن و متوسط را دارد.

فرودگاه یاسوج بروی کاغذ بین‌المللی شد

یکی از موضوعاتی که در یک سال اخیر در خصوص فرودگاه یاسوج موردتوجه مردم استان قرارگرفته است سر درب بین‌المللی بودن این فرودگاه است.

مدت‌هاست بر سر درب فرودگاه یاسوج نوشته‌شده است فرودگاه بین‌المللی شهر یاسوج، اما اینکه چرا این موضوع در حد شعار و حرف مانده است برای خیلی از مردم سؤال است. 
در همین راستا عنایت انصاری‌فرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس گفت: در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ماهان و پارس ایر پنج‌روز در هفته در روز‌های شنبه - یکشنبه - سه‌شنبه - چهارشنبه و جمعه در مسیر تهران یاسوج عملیات پروازی را انجام می‌دهند که سه پرواز شنبه، چهارشنبه و جمعه توسط ماهان و یکشنبه و سه‌شنبه توسط شرکت هواپیمایی پارس ایر انجام می‌شود. 

مطالبه‌گر باشید

وی در خصوص بین‌المللی بودن فرودگاه یاسوج گفت: تمامی زیرساخت‌های پرواز بین‌المللی در این فرودگاه ایجادشده است؛ اما برقراری پرواز بر عهده فرودگاه نیست؛ بلکه مسئولان استان و مطالبه مردمی را نیاز دارد.

رئیس فرودگاه یاسوج بیان کرد: اینکه چرا مسئولان در راستای برقراری پرواز‌های بین‌المللی در فرودگاه یاسوج اقدامی نمی‌کنند را باید از خودشان بپرسید.

وی گفت: مردم باید دراین‌خصوص مطالبه کنند و بعد استاندار و نمایندگان در این راستا اقدام کنند، وظیفه رئیس فرودگاه اتصال فرودگاه یاسوج به فرودگاه‌های دنیا بود که ما انجام دادیم مسئولان استان باید پاسخ دهند که چرا این پرواز‌ها برقرار نمی‌شود.

مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد درحالی‌که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست‌وبرخاست هواپیما خاص می‌کند.

زیرساخت‌هایی که فراهم نیست

مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساخت‌های اساسی حمل‌ونقل از گذشته در میان کوهه‌ای سربه‌فلک‌کشیده زاگرس گرفتار شده است.

از سوی دیگر این استان با لقب پایتخت طبیعت ایران و عروس گردشگری ایران فاقد زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از این عنوان است و به عبارتی آن را تنها یدک می‌کشد. این استان یکی از مدعیان سرسخت گردشگری است؛ اما آیا گردش خارجی به استان می‌آید که پروازهای بین‌المللی رونق بگیرد؟

متولیان میراث‌فرهنگی بارها با رسانه‌ها در دل کرده‌اند که چگونه می‌توان میهمانان، مسافران، گردشگران و احیاناً توریست‌ها را به شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد آورد درحالی‌که فرودگاه مرکز این استان در طول هفته تنها دو پرواز کج دار و مریز دارد.

مدیر فرودگاه یاسوج بارها اعلام کرد که این فرودگاه آمادگی کامل برای برقراری پروازهای عتبات‌عالیات به‌ویژه در اربعین ۱۴۰۲ را دارد؛ اما چرا محقق نشد؟

فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان ایجادشده اما اکنون بیشتر حمل‌ونقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود و آن‌چنان‌که باید حمل‌ونقل توسط فرودگاه انجام نمی‌گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.

قرار بود پروازهای جدید از این فرودگاه علاوه بر تهران به سه شهر مشهد، عسلویه و کیش در آینده نزدیک دایر شود؛ اما هیچ خبری نشده است. البته باید دید تعداد مسافران عسلویه، مشهد و کیش در کهگیلویه و بویراحمد به حدنصاب می‌رسد.

ساخت فرودگاه یاسوج ازجمله مصوبه‌های سفر خردادماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

یکی از مصوبه‌های مهم سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد؛ یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

 

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار