رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/07/12 Thursday - 2024 03 October الخميس ، 30 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش؛

صنایع تبدیلی داغی بر دل باغداران استان کهگیلویه و بویراحمد است که گویا قرار نیست درمان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که در فصول مختلف سال محصولات مختلفی برای برداشت دارد اکنون نیز که در فصل پاییز قرار داریم تب برداشت میوه‌هایی از جمله سیب در حال داغ شدن است و باغداران به فکر فروش محصولات خود هستند.

یکی از مشکلاتی که باغداران استان کهگیلویه و بویراحمد با آن مواجهه هستند نبود صنایع تبدیلی و فروش زیر قیمت محصولات باغداران معضلی است که در این استان تمامی ندارد.
سیب یکی از میوه‌هایی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه به مقدار قابل توجهی برداشت می‌شود اما متأسفانه هر ساله شاهد وجود کوه‌هایی از سیب هستند که بر روی هم انباشت شده‌اند که به استان‌های دیگر منتقل شوند و در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

وقتی باغداران نتوانند سیب خود را به قیمت مناسب به فروشنده‌ها بفروشند مجبور هستند که آن‌ها را به خریداران ضایعات سیب با قیمت بسیار پایین به فروش برسانند که نه تنها مزد زحماتشان هم نمی‌شود بلکه سختگی را نیز به تن‌شان می‌گذارد.

عدم وجود صنایع تبدیلی در این استان باعث شده است این استان همچنان در بخش‌های مختلف توسعه در محرومیت قرار بگیرد، وقتی صنایع تبدیلی برای میوه‌هایی از جمله سیب، انگور، هلو، گلابی و.. در استان باشد علاوه بر اشتغالزایی به پیشرفت استان نیز کمک خواهد کرد.


معتمدی پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار تن سیب در سطح استان توسط باغداران برداشت شود.


مدیرکل سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  سیب استان سه نوع هستند سیب درجه یک که صادراتی است و توسط بازرگانان خرید می‌شود سیب درجه دو نیز به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و سیب درجه سه نیز برای استفاده کارخانجات مصرف می‌شود.


وی در خصوص کوه‌هایی از سیب که در فصل برداشت در نقاط مختلف استان مشاهده می‌شود گفت: این سیب‌ها بیشتر خاصیت کنسانتره‌ای دارد و برخی نیز برای کارخانه‌های عصاره‌گیری استفاده می‌شود.

معتمدی پور در پاسخ به این سؤال که چرا در استان صنایع تبدیلی وجود ندارد گفت: به زودی تعدادی کارگاه در این خصوص راه‌اندازی می‌شود به تعبیری دیگر می‌توان گفت انقلاب صنعتی در بخش کشاورزی استان رخ داده است که به زودی از آن‌ها رونمایی می‌شود.

انتظار می‌رود مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه استاندار جدید نسبت به ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی در استان اقدام کند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار