رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
آتش آرام نمی گیرد؛

آتش در باغات فتح شعله‌ور و به سمت کوه خامی در حال پیشروی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» آتش‌سوزی مراتع و منابع طبیعی شهرستان باشت که از چند روز پیش شروع شده بود در روز گذشته خاموش شد، اما در ادامه دامنه این آتش‌سوزی‌ها باتوجه‌به میزان شدید علفهای خشک شده در مراتع دیگر شهر ستان به منطقه باغات روستای فتح رسیده است.

 آتش‌سوزی کوه‌های خامی و دامنه لار که به گفته مسئولین مهار شده بود دوباره در باغات روستای فتح از توابع کوه خامی شعله‌ور شده و به سمت کوه خامی در حال پیشروی است .

کارشناسان معتقدند بیش از نود درصد آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد عمدی است و این قصه پردرد و رنج امروز محیط‌زیست این خطه زرخیز است.

باید بدانیم که  این روزها قصه سوختن مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد، قصه تازه‌ای نیست چراکه مرگ بلوط‌های هزارساله در آتش هرسال اتفاق می‌افتد و هیچ‌گاه از خاکسترشان هم بلوطی تازه نمی‌روید، بسیجیان مثل همیشه پای‌کارند و نیروهای امدادی هم آماده، اما امکانات همچنان مثل گذشته است درحالی‌که  آتش همچنان در باد می‌رقصد و بلوط‌ها را خاکستر می‌کند.

‏اگرچه سرکشی آتش در جنگل‌های زاگرس خود تراژدی هرساله‌ای است که با مرگ تلخ هزاران بلوط پیوند خورده است، اما در این میان ارتفاعات، کوه‌ها و مناطق حفاظت‌شده کهگیلویه و بویراحمد سهم بیشتری از آتش‌سوزی‌ها را دارد و سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط‌هایش در آتش خاکستر می‌شوند.

بنابراین عمده دلیل تهدیدکننده جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی بوده است که در چند سال اخیر منجر به تخریب بخش وسیعی از جنگل‌های بلوط در این استان شده است. بااین‌وجود، پیش‌بینی می‌شود همزمان با گرمای بی‌سابقه هوا بر تعداد و وسعت آتش‌سوزی‌ها در این استان نیز افزوده شود و خسارت ناشی از آتش‌سوزی‌ها به دلیل فقدان امکانات و تجهیزات خاموش‌کننده بیش از سال‌های‌ گذشته باشد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار