
بر اساس گزارشهای ارائه شده سرعت غیرمجاز با اختصاص ۴۲ درصد از آمار به خود، مهمترین عامل سوانح جادهای کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بر اساس گزارشهای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد سرعت غیرمجاز با اختصاص ۴۲ درصد از آمار به خود، مهمترین عامل سوانح جادهای کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر بوده که نیازمند توجه بیشتر برای کاهش شمار قربانیان حوادث مرگبار است.
شبح مرگ در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
اگرچه براساس آمار عوامل حادثهساز مهم دیگری چون انحراف بهچپ و بیتوجهی به جلو به علت خستگی و خوابآلودگی نیز در حوادث غمانگیزجانباختنن و زخمیشدن شهروندانمان در جادههای سرزمین کهگیلویه وبویراحمد نقش اساسی دارد، اما سرعت غیرمجاز بهعنوان مهمترین مسئله در این زمینه نقش اساسی داشته و بهعنوان یکی از نقشآفرینان سوانح رانندگی از آن یاد میشود.
باتوجهبه اینکه بر اساس آمار میزان تلفات جانی سوانح جادهای استان در سالهای اخیر بیشتر خوفناک به نظر میرسد، این زمینه مسئولیتپذیری و دقت نظر مسئولان بر روی جادههای استان را بیشتر میطلبد.
تصادفات وحشتناک در دیار دنا
در روزهای گذشته در یک سانحه رانندگی بسیار وحشتناک چهار نفر از در یک سانحه جادهای کوهستانی جان خود را از دست دادند و این تصادف وحشتناک آنهم در یک جاده کوهستانی باید که رانندگان با سرعت مطمئنه رانندگی کنند زنگ خطری برای افزایش شمار قربانیان حوادث جادهای میتواند باشد.
شاید یکی از مسائل در همه زمینه دررابطهبا سوانح رانندگی مسئله جاده باشد، اما نباید از سرعتهای وحشتناک و وجود بیش از اندازه و غیرقابلمهار خودروهای شوتی نیز صرفه نظر کرد، این استان به دلیل داشتن بیشترین جادههای کوهستانی و یکبانده، همیشه در زمره سختگذرترین مسیرهای رانندگی بوده که در این زمینه دقت نظر یک راننده را بیشتر میطلبد.
باید بدانیم که امنیت جادههای کهگیلویه و بویراحمد در جنوب کشورمان که در میان استانهای اصفهان، فارس، خوزستان و بوشهر قرار دارد و به عبارتی دیگر محل اتصال جاده جنوب ایران به استانهای مرکزی است افزون بر اینکه باعث فراهمشدن زمینه سفر ایمن برای شهروندان بومی میشود میتواند به امنیت جانی سایر هموطنان مسافر جادههای کهگیلویه و بویراحمد کمک کند، اما همچنان به دلیل موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی این دیار همچنان جادههای این استان که شامل جاده یاسوج به اصفهان، یاسوج؛کاکان و اقلید، یاسوج به شیراز و حتی یاسوج به بابا میدان میشود، از امنیت خوبی برخوردار نیست.
از سویی دیگر ازنظر پلیسراه استان شناخت عوامل حادثهساز و معرفی آن از سوی پلیس با همکاری رسانههای ارتباطجمعی به کاربران جادهای قطعاً میتواند نقش مهمی در کاهش سوانح رانندگی همه نقاط کشورمان و استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.
ناقوس مرگ در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
طبق آخرین آمار پلیسراه استان خودروهای سواری پلاک شخصی با ۸۰ درصد تصادفها بیشترین عاملان سوانح جادهای در سالهای اخیر بودهاند که این آمار بسیار نگرانکننده است که قریب ۹۰ درصد این مسئله براثر سرعت غیرمجاز مخابره شده است.
هرچند رانندگان بهعنوان هدایتکننده خودرو مسئولان جان مسافران هستند و جان مهم هموطنان بسیار ارزشمند است اما باتوجهبه اینکه بیشتر اوقات رانندگان خودروهای پلاک شخصی بابی احتیاطی جان خود و خانوادههایشان بهعنوان سرنشینان خودرو را به خطر میاندازند که همین مسئله باعث آمار دردناک در این زمینه شده است.
هرچند رانندگان نقش مهمی در وقوع حوادث جادهای دارند اما وجود زیرساختهای جادهای استاندارد نیاز دیگری است که باید به آن توجه شود، ایجادِ جادههای ایمن و دوبانده، استفاده از رامپل برای جداسازی جادههای عریض برای ممانعت از سبقتهای غیرمجاز و حتی روشنایی در بیشتر معابر میتواند بر کاهش این سوانح بیانجامد.
جنون سرعت در جادههای استان
حال آن چیزی که در سالهای اخیر شاهد آن هستیم این است که ناقوس مرگ در جادههای مواصلاتی سرزمین کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده و این خطر افزایش سوانح رانندگی میتواند به توسعه این استان صدمات زیادی وارد کند.
باید بدانیم که سیاری از جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی در دل کوهها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را میطلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راههای مواصلاتی دارد و درواقع روزانه خانوادههای زیادی را داغدار و یا گرفتار بیمارستان میکنند.
جادههای که جان میگیرند
از مجموع ۶۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راههای استانی در کهگیلویه و بویراحمد، میزان ۱۸۴ کیلومتر چهارخطه، ۵۰۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۱۹۲ کیلومتر راه فرعی و مابقی راههای روستایی است. این استان بالغبر یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر نقاط حادثهخیز داشته و دارای بیش از ۴۰ گردنه خطرناک است.
حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جادهای در کهگیلویه و بویراحمد همیشه وجود داشته و بارها از سوی رسانهها مورد نقد قرار گرفته است چنانچه به طور میانگین هر ۲ روز یکبار شاهد وقوع حوادث تلخ جادهای بوده و افراد زیادی در جادههای استان جان خود را از دست دادند.
جاده یا راننده، مقصر کدام است
باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر بهشدت افزایشیافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درونشهری و برونشهری بیشماری شده است.
از سویی دیگر نبود خطوط ریلی برای جابهجایی کالا و مسافر مشهود و آشکار بوده و سبب بروز مشکلاتی شده است بهطوریکه در سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۷۳، احداث دوراه اصلی پاتاوه به دهدشت (قسمتی از راه شهرضا به بهبهان) و یاسوج-بابا میدان- سمیرم در دستور کار قرار گرفت ولی همچنان حتی با افتتاح این پروژه مهم مواصلاتی خطرات زیادی در این دو جاده شهروندان را تهدید میکند.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقعشده است.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- بهرامی به استقبال تاجگردون در ورودی سیسخت میرود!
- آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ستاره گچساران
- افتتاح قرارگاه محرومیتزدایی شهید رئیسی در بهمئی
- تجلیل از پرچمداران جبهه علم در بهمئی
- مراسم معارفه فرمانده سابق سپاه فتح در بوشهر
- تجلیل از فاتحان عملیات آزادسازی خرمشهر در باشت
- فتح خرمشهر محصول همدلی و کار جمعی بود
- کامیونداران، شیرمردان جادههای استان
- ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی
- خواسته اصلی مردم در همایش کوهگل چه بود؟
- سیاستزدگی؛ بلای جان توسعه پایدار کوهستانهای زاگرس
- آیین غبارروبی گلزار مطهر شهدای گمنام
- گرامیداشت حماسه سوم خرداد در لنده
- همایش گرامیداشت «فتح خرمشهر» در گچساران+ تصاویر
- فتح خرمشهر، تثبیتکننده انقلاب اسلامی بود
- همایشی با رنگ و بوی شهدایخدمت در کهگیلویهوبویراحمد
- شهر دلاوران، میزان عاشقان شهید جمهور
- بخشی از دستاوردهای شهید رئیسی در کهگیلویهوبویراحمد
- ستاد مدیریت بحران روابط عمومی نیست
- فتح خرمشهر پایان نبرد نبود، آغاز راه بود
- روایتی تکان دهنده از پشت پرده دخانیات دختران
- ثبتنام کلاسهای تابستانه موسسه رزمندگان آغاز شد
- جانشین معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران وارد گچساران شد
- پاسخ ما به دشمنان دندانشکن خواهد بود
- پروژه زیرگذر روگذر دهدشت در بلاتکلیفی کامل!
- رزمایش بزرگ «الی بیتالمقدس» در یاسوج+ تصاویر
- مجموعههای جدید و بازطراحیها
- کهگیلویه و بویراحمد میزبان ۴۱ طرح گردشگری
- طارمی در بدترین فصل هم رکوردزنی کرد
- پروازها به تلآویو را معلق کردند
- خدمات سریع ثبت احوال در قلب باشت
- بازی با روان مردم با تیراندازیهای ممتد شبانه
- گرامیداشت سوم خرداد در لیکک
- سیاستبازی روی کوه؛ بازی که دیگر خریدار ندارد
- جوانان از سیاسیکاری و فامیلگرایی به ستوه آمدهاند
- مشاهده بیشتر