رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مسئله دنا رسماً کلید خورد؛

در حالی یدالله رحمانی به عنوان اولین استاندار دولت چهاردهم در کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد که یکی از مطالبات اصلی مردم استان مقابله با احداث سد ماندگان در محدوده دنای شمالی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بعد از هفته‌ها گمانه‌زنی در رابطه با انتخاب اولین استاندار دولت چهاردهم در کهگیلویه و بویراحمد، قرعه به نام یدالله رحمانی افتاد؛ چهره‌ای سیاسی که در دولت دوازدهم نیز یکی از گزینه‌های معرفی‌شده برای استانداری این استان بود اما به‌یک‌باره قرعه به نام کلانتری زده شد.

رحمانی آغاز کار مدیریتی خود را از استان کهگیلویه وبویراحمد و با پست مدیریتی رئیس سازمان برنامه بودجه آغاز کرده است و امروز بعد از سی سال حضور در رده‌های میانی دولت در استان‌های تهران، اصفهان، فارس و حتی کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان سکان‌دار جدید مدیریت اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب‌شده است.

سرنوشت دنا با استاندار اصفهانی کهگیلویه‌وبویراحمد چه می‌شود؟

سرنوشت دنا با استاندار اصفهانی چه می‌شود؟

اما امروز خبری در برخی محافل شنیده می‌شود این است که استاندار اصفهانی کهگیلویه و بویراحمد که خود بزرگ‌شده سرزمین دناست، آیا مخالف واگذاری سرزمین دنای شمالی و مخالف سدسازی در این منطقه است یا خیر.

آیا رحمانی با توجه به حساسیت در رابطه با سدسازی‌های متوالی از جمله سد ماندگان و سد خرسان در منتهی علیه دنای شمالی و در سرزمین پادنا آیا با این سدسازی مخالف خود را آشکارا اعلام خواهد کرد یا خیر؟ این سؤالات امروز ذهن همه را آشفته کرده است و خواهان این مسئله هستند که اولین واکنش رحمانی استاندار جدید استان به این مسئله مهم و حیاتی چیست.

در رابطه باید گوشزد کنیم که در چند ماه اخیر مصوبه جنجالی جدایی دنای شمالی «به وسعت ۶۱ هکتار» از کهگیلویه وبویراحمد حاشیه‌های بسیاری را طی کرده و این مصوبه که در اردیبهشت‌ماه امسال در شورای عالی محیط‌زیست به تصویب رسیده است باعث واکنش‌ها در فضای مجازی شده که حاکی از نگرانی و مخالفت جدی مردم این استان از این مصوبه‌ است و در این رابطه البته نقدهای فراوان و واکنش‌های جدی هم از سوی استادان دانشگاه، مسئولان ارشد استانی و فعالان و دوستداران محیط‌زیست به آن وجود داشته است.

مصوبه جنجالی برای تکه‌تکه کردن دنا

هرچند که این مصوبه در حقیقت شرایط و زمینه را برای اجرای سد خرسان و احداث یک سد دیگر در حوزه سمیرم بانام ماندگان بازکرده است که به ادعای مدیران محیط‌زیست خسارات جبران‌ناپذیری را به حوزه زاگرس و ذخیرگان زیست‌کره دنا و طبیعت بکر و خدادادی این منطقه پرشکوه وارد می‌کند، اما مسئله مهم این است که این سد با توجه به مضرات زیادش و حتی نداشتن مجوزهای زیست‌محیطی با نقش کدام مافیای آب احداث خواهد سد.

سرنوشت دنا با استاندار اصفهانی کهگیلویه‌وبویراحمد چه می‌شود؟

آقای رحمانی به گوش باشید

اما مبحث کلی آنجاست که باید بیشتر از همه به آن توجه کرد، با توجه به‌قرار گرفتن قسمت جنوبی سرزمین دنا که منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی نیز نامیده می‌شود، بسیاری از حیات‌وحش این کوه استوار در این منطقه وجود دارد و تنوع زیستی این منطقه که شامل یاسوج، مارگون و حتی سی سخت می‌شود باعث شده که بهشتی در جنوب کشور با توجه قرارگیری در حوزه آبریز کارون و زاینده‌رود به وجود آید و این منطقه از گونه مناطق محیطی زیستی زیست‌کره باشد که تنوع زیستی آن بسیار حائز اهمیت است.

دومین مسئله این است که دنای شرقی امروز به‌عنوان تنها زیستگاه بسیاری از حیات‌وحش سرزمین زاگرسی شناخته می‌شود چندین چند چشمه پر آب؛ وجود یخچال‌های طبیعی، وجود گونه‌های نادر گیاهی و حتی آب‌ و هوای سرد و خنک در زمستان و تابستان از مزیت‌های قرار گرفتن در حوزه آبریز دنا در این منطقه است که چند صدهزار سکنه بومی در این منطقه در آن سکنی گرفته‌اند.

فاجعه زیست‌محیطی سدسازی در دنا

با توجه به‌ قرار گرفتن حوزه‌ دنای شمالی در منطقه خط الرس اصفهان و وجود چندین رودخانه پر آب از جمله ماربر و خرسان در این منطقه، سد ساختن بر روی این دو رودخانه در حوزه آبریز اصلی کارون و دنا، باعث افت آب‌های زیرزمینی و نابودی چشمه‌ها، از بین رفتن زیست‌بوم طبیعی و بکر دنا، از بین رفتن حیات‌وحش این منطقه و از همه مهم‌تر، تغییرات اقلیمی آب‌ و هوایی در این منطقه خواهد شد که کارشناسان مسائل زیست‌محیطی در رابطه با این مسئله هشدارهای لازم را داده‌اند.

حتی این مسئله و مسائل زیست‌محیطی و ایجاد سه دریاچه در هم‌جواری دنا باعث شده که مسئولان قضائی به این مسئله ورود پیدا کنند و در تکریم و معارفه دادستان مرکز استان، با تقاضای ملک حسینی دادستان پیشین استان در این زمینه دادستان کل کشور خواهان رسیدگی فوری به این مسئله و احداث این سدسازی شود.

هرچند که نماینده بویراحمد از تعلیق این واگذاری خبر داده است اما شواهد حاکی از فعالیت شبانه‌روزی از سوی مسئولان استان اصفهان برای تکمیل این سد در سریع‌ترین زمان را می‌دهند.

حال جامعه استان کهگیلویه وبویراحمد و فعالان سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی استان خواهان واکنش سریع استاندار جدید به این مسئله هستند که در رابطه با این سدسازی آن‌هم در جوار رشته کوهه‌ای دنا چه تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار