رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
آیا این پروژه تعطیل‌شده است؛

آنچه امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران كرده است، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده كه از حدفاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت احداث خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس،تنها پل ارتباطی شهر سی سخت موسوم به «پل كُلو»از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و در معرض بروز حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر است.


همان‌گونه که میدانیم جاده یاسوج به سی سخت به‌عنوان قدیمی‌ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ‌های خطرناك و مرگ‌آفرین یكی از جاده‌های پر تصادف استان به‌حساب می‌آید كه به قول برخی از افراد مرگ را برای انسان تداعی می‌کند،جاده‌ای که در طول تاریخ دست‌خوش تغییرات شده اما همچنان به یکی از پرخطرترین جاده‌های استان معروف است.


این جاده ارتباطی با دارا بودن بیشترین پیچ‌های تند و متعدد یكی از جاده‌های صعب‌العبور كشور بوده كه در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت‌هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط كور آن برطرف شده و جانی دوباره به خود گرفته است، اما بازهم تا رسیدن به نقطه ایدئال بسیار فاصله دارد.


پلی كه دیگر طاقت ایستادن ندارد

در همین راستا یكی از راهكارهای مسئولان شهرستان دنا و حتی استان برای از بین بردن این نقاط خطرآفرین، احداث و اجرای پل‌های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دو باندِ در ورودی این شهر و حتی احداث دو دهانه تونل بزرگ بوده كه برخی از كار های اجرایی این طرح‌ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیك بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.

 

سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت

اما داستان ما اینجا شروع می‌شود ، چندین سال پیش در ورودی شهر سی سخت و بر روی رودی كه از آب شدن برف‌های قله‌های سر به فلك كشیده زاگرس و دنا  و از چشمه‌های خروشان و آبسردو و چشمه میشی به روستاهای پایین‌دست روانه می‌شود،پلی موسوم به (پل كُلو) یا همان پل کهنه، بنانهاده شد كه امروز این پل دیگر طاقت ایستادن ندارد و باید گفت شاید این موضوع یك خطر جدی برای دنا نشینان باشد.

این پل که در چند سال اخیر شاهد چندین تصادف و حتی چندین سانحه مرگبار بوده، امروز به یک نوستالژی شبیه است که مسئولان برای برطرف کردن آن ، نقشه‌های جدید در سردارند.


هرچند مسئولان مربوطه اقدام به افزایش امنیت و تغییر حفاظ‌های فرسوده و قدیمی این پل کرده‌اند،ولی عمر بالای این پل و عرض بسیار كم آن باعث شده است كه به یك نقطه خطرآفرین در محور یاسوج به سی سخت تبدیل شود.

 

آیا این پروژه تعطیل‌شده است

اما  داستان شاید برای پل کلو همچنان خوشایند نباشد، در چند سال اخیر بنا شد از منطقه دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت پلی بزرگ به نام پل بزرگ شهید سردار نجفی احداث شود ، که به‌غیراز زیبایی یکی از بزرگ‌ترین پل‌های جنوب غرب کشور بوده و از سویی دیگر بر ظرفیت‌های گردشگری و زیبایی‌های منحصربه‌فرد این دیار بیفزاید.

این پل كه نزدیك هشت سال پیش كلنگ اجرایی آن به همراه تعریض و دو بانده كردن جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج به زمین زده‌شده بود، در طول این سال‌ها هنوز نیمه كار رهاشده و مردم این شهر در نشست های خود با مسئولان خواهان اجرایی شدن آن هستند.

سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت

پل کلو یا همان پل (شهید سردار نجفی) یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۰ متر طول، 400 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته‌شده است.

سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت

باید دانست ساخت پل کلو چند مزیت دارد؛ علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به عنوان یک زیرساخت موجب توسعه در زمینه گردشگری شودواز سوی دیگر، تفرجگاهی برای گردشگران نیز محسوب شود و همین مزایا می‌تواند سی سخت را از بن‌بست خارج کند.

این پل که بعد از هشت سال بلاتکلیفی در سفر وزیر بهداشت به استان و بازدید از پروژه هایی دست به اقدام کلنگ آن بر زمین زده شد، بعد از چند روز کاری مداوم از سوی پیمانکار در حال فعالیت بوده به‌یک‌باره سایه تعطیلی را بر روی خود دیده است.

هرچند سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد در حاشیه کلنگ زنی این پل اعلام کرده است،این پل رسماً به نام پل سردار شهید نجفی نام‌گذاری خواهد شد و احداث آن می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها و توسعه این دیار صحه بگذارد.

 حتی مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی به ساخت این پل اشاره داشته و افزوده است:ساخت این پل که دریکی از پرخطرترین مسیرهای شهرستان شروع‌شده است و با تلاش‌های صورت گرفته برای این پروژه اعتباری در نظر گرفته و امیدوارم در زمان معلوم به بهره‌برداری برسد.

 

سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت

وی گفته است:پل کلو (سردار شهید نجفی) سی سخت یکی از منحصربه‌فردترین و فنی‌ترین طرح‌های راه‌سازی است که در طبیعت بکر سی سخت از توابع شهرستان دنا احداث خواهد شد.

بزرگترین پل جنوب کشور با طول ۳۲۸متر

 در همین زمینه، محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان به زمان 636ماهه برای تکمیل این پل اشاره‌کرده و افزوده است:پل گلو سی سخت یا پل سردار شهید نجفی در محور یاسوج به سی سخت هست که طول پل ۳۲۸متر است در دو باند رفت‌وبرگشت احداث خواهد شد.

 وی ابراز داشته است:اعتبار اولیه این طرح ۴۷۲میلیارد تومان است که کارفرما این پروژه راه و شهرسازی استان و پیمانکار شرکت شمس عمران وابسته به وزارت دفاع است.

 راستا به زمان بهره‌برداری از این پروژه اشاره‌کرده و اضافه کرده است: مهلت اجرای این طرح ۳۶ماهه هست که امیدوارم در این بازه زمانی این پل به بهره‌برداری برسد.

اما آنچه امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران كرده است، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده كه از حدفاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت ادامه دارد و با اجرایی شدن آن بسیاری از پیچ‌های خطرناك این مسیر حذف می‌شود.

باید بدانیم که سی سخت شهری كه عمری سی‌وچندساله در شهر شدن دارد و حتی یکجانشینی در آن به سالیان دراز برمی‌گردد، امروز از جاده مناسب برای خود بی‌بهره است، هرچند احداث جاده كمربندی كریك به سی سخت تا حدودی پیش رفته اما هنوز از تکمیل آن بعد از یک دهه نیست.

سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت

از سویی دیگر بعد از عملیات اجرایی این پل درزمانی معین و در زمان فرماندار پیشین، دستور به مسدود کردن جاده اصلی سی سخت برای اجرای عملیات این پل صورت گرفت که بعد از چندین ماه همچنان عملیاتی نشده و به گفته سرپرست فرمانداری شهرستان دنا، یکی از این دلایل به سرانجام نرسیدن زیرساخت های جاده جایگزین شهر سی سخت از سمت روستای کریک بوده که در صورت تکمیل زیرساخت‌های این جاده‌های کمربندی آغاز این پل شروع خواهد شد.

بد نیست بدانیم که شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت‌هزارنفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

دنا را ستایش کنیم

این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ‌های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ‌ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام و طیور طرح‌های شیلات و باغ‌ها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده دنا به طول۸۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رشته‌کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته‌کوه را آلپ ایران نام نهاده‌اند و حتی  خود دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهار هزار متر بوده که  بلندترین آن ساش مستان و سقل اسمانی هستند.

همچنین بیش از ۱۶۵ گونه جانوری ازجمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت‌شده دنا زیست می‌کنند که نمونهِ بارزی از زیست‌بوم بسیار گران‌بهای دنا است.


طی حدود یک سال و نیم اخیر هم‌زمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزه‌های آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورت گرفته که قابل قیاس با سال‌های مشابه گذشته نیست که امید می‌رود با احداث پروژه‌های کلانی همچون این پل و تکمیل دو تونل بزرگ جاده سی سخت یاسوج شاهد تحول عظیم گردشگری در این شهر که به  همسایه دنا معروف است باشیم.

 

سرانجام نافرجام پل بزرگ شهید نجفی سی سخت
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار