رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
به مناسبت هفته وحدت؛

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان باشت با امام جمعه این شهرستان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» به مناسبت هفته وقف، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان باشت همراه با اعضای هیئت امنا اماکن مذهبی، واقفین  امروز ۲۸ شهریور‌ماه با امام جمعه باشت دیدار کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امید گنجه در این دیدار گفت: منطقه باشت به دلیل موقعیت جغرافیایی، کوهستانی بودن در مسیر بین عراق و فارس قرار گرفتن باعث شده که  مسیر و معبر امامزادگان باشد. راه شاهی به سمت شوش دانیال از مسیر باشت می‌گذرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاده مواصلاتی این منطقه هم از لحاظ باستانی باارزش بوده و هم  حرکت امام رضا (ع) از این مسیر بوده است.
امام جمعه شهرستان باشت بیان کرد: امامزادگان در واقع سرباز امام رضا(ع) بودند و از جمله کاری که امامزادگان کردند این بود که  ایران را شیعه کردند مخصوصا منطقه جنوب غرب ما سنی حنفی بودند که با حضور امام رضا(ع) و امامزادگان شیعه شدند. البته برخی از امامزادگان شهید شدن بعضی ها مبلغ دین بودند.


وی مطرح کرد: از چند جهت امامزادگان واجب‌الاحترام هستند، اول اینکه منصوب به اهل بیت هستند، دوم ما به وسیله این امامزادگان مذهب شیعه را پذیرفتیم و دلایل مختلفی وجود دارد که جایگاه امامزادگان حداقل از لحاظ ساختمانی احیا شود.

امید گنجه گفت: چند تا از امامزادگان باشت موقوفات زیادی دارند و بعضی از وقف‌نامه ‌ها به صورت مکتوب موجود است ولی در این میان کاهلی شده است. در وقف اگر سند مکتوب هم نباشد شهرت کفایت می‌کند اگر کشاورز سالی ۵ درصد از برداشت محصول را به عنوان اجاره بها زمین به امامزاده پرداخت می‌کرد الان نیازی به بودجه دولتی نبود. وقف همیشه بوده و وجود دارد و تمام شدنی نیست صدقه جاریه است.

امام جمعه باشت بیان کرد: این امامزاده موقوفاتی داشته‌اند؛ اما متأسقانه حفظ نشده است، یعنی خود اولاد امامزادگان باید از این موقوفات نگهداری می‌کرد‌ند. در حال حاضر اولاد امامزادگان می‌توانند پیگیر این موقوفات باشند و سالیانه مقداری از درصد محصولات کشاورزی را به عنوان اجاره بها زمین طلب کنند.
وی مطرح کرد: مردم و دولت وظیفه دارند به امامزادگان کمک کنند. در دولت سیزدهم شهید رئیسی حرکتی انجام دادند و برای امامزادگان هزینه در نظر گرفته شد و الان این حرکت باید ادامه پیدا کند و نباید به این حرکت اجازه توقف داد.
گنجه در ادامه گفت: در حال حاضر مساجد مظلومتر از امامزادگان است  بعضی از مساجد دارای فرش‌های فرسوده و کهنه است و طی نامه‌ای که به سردار فدوی دادم فقط بحث مساجد باشت بود.

وی مطرح کرد:  یکی از مصوباتی که در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مطرح شد و این بود که ساخت حسینیه در سطح شهرستان باشت متوقف شود که در حال حاضر حسینیه‌ها رقیب مساجد شدند و این باعث خلوت شدن مساجد شده است.
وی گفت: ساختمان در کنار امامزادگان لازم نیست که حسینیه نامیده شود بلکه به نام شبستان نامگذاری شود.
امید گنجه در پایان از زحمات هیأت امنا مساجد و امامزادگان همچنین از زحمات ابراهیم قاسمی رئیس اداره اوقاف باشت تشکر و قدردانی کرد.

دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار