رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مطالبات زنبور داران؛

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۰ درصد عسل استان نیاز به بازاری برای فروش دارد که در این رابطه اتاق بازرگانی می‌تواند نقش مهمی برای فروش عسل زنبورداران داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛ عسل خواص و فواید زیادی دارد و از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است، مهمترین خاصیت عسل، ضد میکروب بودن آن است از طرفی دیگر در گذشته از خاصیت عسل برای از بین بردن پینه‌های دست و پا استفاده می‌کردند.


بر اساس آمار‌ها بیش از ۲۱۲ هزار کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد و وجود این تعداد از کندو ضرورت حمایت از زنبورداران و تولید‌کنندگان این بخش را مضاعف کرده است.


بر همین اساس مشکلات مختلفی در این بخش در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که می‌توان به گرانی نهاده‌های زنبورداری از جمله موم، کندو و دارو، بیماری کنه، گرانی شکر برای تغذیه بهاره و زمستانه اشاره کرد.


جهاد کشاورزی به عنوان متولی زنبورداران نقش مهمی برای کمک به رفع مشکلات زنبور‌داران دارد به گونه‌ای که با برطرف کردن مشکلات زنبور‌داران نقش مهمی در تولید عسل و همچنین رونق بازار در این بخش دارد.


رضا بهنام پور در گفتگو با صبح زاگرس گفت: شکر زنبور‌داران از بازار آزاد تهیه می‌شود و چون دولتی نیست بنابراین توسط جهاد کشاورزی تهیه نمی‌شود در این رابطه در گذشته حدود ۳۰۰ تن شکر توسط اتحادیه زنبور‌داران کشور تهیه شد و برای استان همچنین ۳۰۰ تن خریداری شد اما در سال جاری خریداری انجام نشده و در اختیار استان قرار نگرفته است.


معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به شرایط حمایت از محصولات پر مصرف در حوزه دامپروری اشاره کرد و گفت: محصولات استراتژیک همچون شیر، تخم مرغ، مرغ و گاو شیرده به دلیل تهیه آن از طریق نهاده یا کنجاله مورد حمایت قرار می‌گیرند و محصولی مانند عسل که در اولویت بعدی قرار دارد توسط دولت در بخش‌های مختلفی همچون تأمین موم، کندو حمایتی ندارد.


وی در ادامه با تأکید بر اینکه نیاز مازاد مصرف عسل استان باید صادر شود، گفت: بازار فروش عسل یکی از مشکلات زنبور‌داران است و  حدود ۵۰ درصد عسل استان خریداری می‌شود و مابقی باید صادرات شود که در این رابطه تلاش‌ها در حوزه اتاق بازرگانی برای فروش محصولات اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار