رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
گزارش ویژه؛

همه ساله و با نزدیک‌شدن به فصل تابستان شاهد آمار بالای غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌های مختلف کهگیلویه‌وبویراحمد در سایه بی‌توجهی مردم هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» با گرم‌شدن هوا، شنا و آب‌تنی در کنار حاشیه رودخانه‌ها و سدها در استان  کهگیلویه‌ و بویراحمد افزایش‌یافته و همین مسئله نیز گاهی توسط اعضای خانواده‌ها صورت می‌گیرد که حتی اصول اولیه شناکردن را یا بلد نیستند و یا آشنایی کامل نسبت به ابعاد جغرافیایی و میزان عمق و شدت‌جریان آب را ندارند.

این مسئله مهم هرساله در استانی که دریا ندارد باعث عزادارشدن ده‌ها خانواده شده که به‌واسطه همین سهل‌انگاری‌ها جان کودک خردسال، نوجوان، جوان و حتی افراد میان‌سال و سالخورده خود را از دست می‌دهند.

خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

متاسفانه به دلیل رعایت‌نکردن اصول ایمنی از سوی بیشتر خانواده‌ها در هنگام قرارگرفتن در حاشیه رودخانه‌ها شاهد غرق‌شدگی اعضای خانواده‌ها در فصول مختلف سال به‌خصوص تابستان هستیم که این مهم در استانی کهگیلویه و بویراحمد که یکی از استان‌های گردشگرپذیر جنوب کشور به دلیل آب‌وهوا و رودخانه‌های همیشه جوشان و خروشان دارد چندین برابر است.

خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

بیشتر غرق‌شدگی‌ها در حاشیه رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در نوبت عصر اتفاق می‌افتد چرا که در این زمان خانواده‌ها برای تفریح در ساعات اولیه ظهر در حاشیه رودخانه‌ها به‌قصد تفریح و استراحت حضور یافته و اقدام به شنا در رودخانه‌ها می‌کنند.

خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

رئیس اداره امور آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: سالانه شاهد غرق‌شدگی افراد زیادی در حاشیه رودخانه‌های استان هستیم که این مسئله متاسفانه هرساله تکرار می‌شود.

سیدهادی خاضعی گفت: با وجود صدور مکرر هشدارهای مختلف در فضای مجازی و حقیقی و نصب تابلوهای هشداردهنده در حاشیه رودخانه‌های استان و به‌تبع آن در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده ولی بازهم شاهد غرق‌شدگی شهروندان در رودخانه‌ها هستیم.

وی افزود: عدم آشنایی با عمق و میزان دبی آب در بیشتر مناطق باعث افزایش سطح غرق‌شدگی‌ها شده است که این مسئله متاسفانه هرساله در حال تکرار است.

خاضعی گفت: حاشیه رودخانه مارون از حوزه آبریز کلات دشمن زیاری گرفته تا ایدنک و سد مارون و رودخانه جن و سایر رودخانه‌های حوزه کهگیلویه، چرام و لنده طی چند سال اخیر به دلیل بی‌توجهی و سهل‌انگاری برخی خانواده‌ها به قتلگاهی برای هم‌وطنان تبدیل شده است که با شروع فصل گرما هر چند مدت یک‌بار خبر قربانی شدن نوجوانان و جوانان در این رودخانه را از طریق رسانه‌ها و عزادارشدن خانواده‌ها شاهد هستیم.

خطر غرق‌شدگی در رودخانه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

وی تأکید کرد: متاسفانه به دلیل نادیده‌گرفتن علامت‌های هشدار در مناطق شنا ممنوع باز هم شاهد اقدام خانواده‌ها نسبت به شناکردن در این مناطق هستیم که می‌طلبد خانواده‌ها از اسکان در کنار مسیر رودخانه‌ها و شناکردن خودداری کنند تا شاهد داغدار شدن عزیزانشان نباشند. 


رئیس اداره امورآب شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده گفت:  ضمن تشکر فراوان از همراهی و همکاری خوب اصحاب رسانه انتظار داریم در حوزه فرهنگ سازی و پرهیز از حضور خانواده ها و آشنایی بیشتر آنان نسبت به مخاطرات غرق شدگی در حاشیه رودخانه آگاهی بیشتری به خانواده ها از طریق فضای رسانه ای و مجازی خود اقدام کنند تا شاهد داغدار شدن خانواده ها نباشیم. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار