رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/02/20 Thursday - 2024 09 May الخميس ، 1 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-20 09:46 شماره خبر : 3456 https://sobhezagros.ir/short/4kjzP 0
پروازی که آرزو شده است؛

فرودگاه یاسوج امروز از پرواز تهی است و در این راستا مسئولان استانی نتوانسته‌اند شرکت های مسافرتی و پروازهای داخلی و خارجی را متقاعد کنند که به این فرودگاه هم نیم‌نگاهی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«صبح زاگرس»،استان کهگیلویه وبویراحمد به‌عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود واز سویی دیگر فرودگاه یاسوج در قلب یاسوج به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع‌شده است.

سه دهه از ساخت این فرودگاه گذشت

فرودگاه یاسوج قریب سه دهه پیش دریکی از مستعدترین مناطق شهر یاسوج و در دشت‌های بایر و کشاورزی بلهزار احداث شد و مردمانی زیادی که تنها راه امرار و معاششان فقط کشاورزی بود برای توسعه شهرشان زمین‌های خود را برای این فرودگاه به قیمت بسیاری اندکی فروختند و رضایت خود برای ساخت یک فرودگاه مجهز ابراز کردند.

مردم دیار پایتخت طبیعت که در فکر توسعه فرودگاهی مجهز با اشتغال فراوان و استفاده اصولی از صنعت هوایی بودند،نمی‌دانستند که روزگاری  فرودگاه یاسوج تنها فرودگاه بدون پرواز در جنوب کشور خواهد شد.

خبرهای خوشی که زود گذر بود

هرچند که در دو سال اخیر اتفاقات خوبی برای فرودگاه یاسوج رقم خورد به‌گونه‌ای که اعطای مجوز پروازهای بین‌المللی به فرودگاه یاسوج مهرماه سال ۱۴۰۰ در سفر رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه وبویراحمد مصوب شد و به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بخشید و ایجاد زیرساخت‌هایی برای پرواز شب، توسعه ایستگاه آتش‌نشانی و شروع مطالعات پایانه پروازهای خارجی هم انجام گرفت، اما همچنان این فرودگاه در زمره فرودگاهی بدون پرواز و یا کم پرواز است و هرازگاهی فقط یک پرواز در آن دیده می‌شود و تنها پروازش ،پرواز بالگرد امدادی اورژانس است.

از سوی دیگر فرودگاه یاسوج پس از سانحه دل‌خراش سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ۲۹بهمن‌ماه سال ۹۶ به دلیل مسیر پرمخاطره هوایی آن، چند صباحی در رکود به سر برد و انتقادهایی زیادی در مورد آن به کوش می‌رسید، اما با اعطای مجوزهای پروازهای بین‌المللی و افزایش پروازها، جرقه امیدی در دل مردم این دیار فروان شد که همگی در حال حاضر به سرانجام نرسیده است.

حکایت‌ فرودگاه بدون بال و پَر یاسوج!

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد درحالی‌که فرودگاه یاسوج در کاسه قرارگرفته و این شرایط را برای نشست‌وبرخاست هواپیما خاص می‌کند.

مشکل پرواز فرودگاه یاسوج چیست

حال برخی از کارشناسان یکی از دلایل نشت و برخاست برخی هواپیماهای غول‌پیکر را شرایط باند فرود و برخاست آن می‌دانند و به این نکته اشاره دارند که باند فرودگاه یاسوج اندک بوده و نمی‌توان جوابگوی هواپیماهای غول‌پیکر باشد و فقط می‌تواند از هواپیمای کوچک برای آن استفاده کرد.

 حال بعد ازنظر کارشناسان این فرودگاه که یکی از مصوبه‌های سفر خردادماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه وبویراحمد بود مجهزتر شده و کم و کاستی‌های آن نیز برطرف شده است.

فرودگاهی با کیفیت اما گمنام!

در همین راستا برای توسعه فرودگاه یاسوج باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از باکیفیت‌ترین باندهای فرودگاهی کشور در سرزمین کهگیلویه وبویراحمد ساخته شود.

حتی برای توسعه باکیفیت پروازهای شب این فرودگاه روشنایی باند فرودگاه نیز کامل شد که در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد، یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را نیز دارد که پروازهای شب آن در زمان دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان نیز شاهدی بر این مسئله است.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه وبویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد و الآن یکی از تجهیز تریم باندهای فرودگاهی ، همین باند فرود در فرودگاه یاسوج است.

حکایت‌ فرودگاه بدون بال و پَر یاسوج!

اما با همه این تفاسیر، امروز فرودگاه یاسوج  از پرواز تهی است و در این راستا مسئولان استانی نتوانسته‌اند شرکت های مسافرتی و پروازهای داخلی و خارجی را متقاعد کنند که به این فرودگاه هم نیم‌نگاهی توسعه گرانانه داشته باشند.

 طبق نظر کارشناسان حمل‌ونقل هوایی، در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

ازنظر اقتصادی و توسعه فرهنگی فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل‌ونقل هوایی را تشکیل می‌دهند و درواقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شوند.

این موضوع را نیز باید بدانیم که مجوز برقراری پروازهای بین‌المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰در سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه وبویراحمد تصویب‌شده است ، اما چرا هنوز این فرودگاه بدون پرواز روزگار خود را طی می‌کند ، جای سئول‌های بسیاری است.

بر روی کاغذ همه چیز خوب است!

حتی در برهه‌ای قرار بود با اجرایی شدن مجوز بین‌المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام شود اما در این مدت که سه سال می‌شود هیچ مورد پرواز خارجی در این فرودگاه انجام‌نشده است.

حکایت‌ فرودگاه بدون بال و پَر یاسوج!

مزیت‌هایی که میتوان با توسعه پروازها آنها را هویدا کرد

باید بدانیم که کهگیلویه وبویراحمد قطب کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع‌دستی است و با راه‌اندازی این پروازها صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع‌دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.

از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی پروازها به خارج از کشورها پهن شدن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران است که با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل کهگیلویه وبویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.

همچنین حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی صنعت توریسم هست و به‌عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران امکان‌پذیر می‌سازد که در این راستا برقراری پروازهای مستقیم خارجی نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد و نخستین اقدام میتواند در حوزه گردشگری، فراهم کردن پروازهای خارجی است.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار