رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
آتش همچنان جولان می‌دهد؛

روز گذشته آتش، بار دیگر به اراضی مرتعی در منطقه «مهریان» در مجاورت یاسوج حمله‌ور شد تا همچنان آتش در مناطق طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد جولان دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» هر ساله با فرارسیدن فصل گرم سال خبرهای مختلفی از آتش‌سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی سبب نگرانی‌های مختلفی از به‌خطرافتادن حیات جنگل‌ها می‌شود.

در بررسی‌های صورت گرفته سهم عامل انسانی در آتش‌سوزی‌ها بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است تا  مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در اظهاراتی به شناسایی ۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی‌ها در سطح جنگل‌ها و مراتع استان در سال جاری به ویژه ظرف یک ماه گذشته خبر داده و اینکه برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

آتش‌سوزی‌ها عمدی می‌تواند باهدف تبدیل کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی، برای قاچاق چوب و باهدف تجاوز به زمین‌های بکر طبیعی جهت ایجاد ساخت‌وساز است.

حمله آتش به اراضی «مهریان» در یاسوج

قانون‌گذار مجازت مختلفی برای آتش‌افروزان جنگل پیش‌بینی کرده است که در همین رابطه دادستان سابق یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران عاملان آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی مراتع و جنگل‌ها به‌شدت مجازات می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر دارابودن جنگل‌ها و مراتع در شرایطی قرار دارد که باید به‌خوبی کنترل و رعایت شود، افزود: امسال به علت بارش‌های فراوان و از طرفی گرمای بی‌سابقه در ۵۰ سال اخیر، شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در سطح استان بودیم.

ملک‌حسینی تأکید کرده بود: قانون‌گذار برای عاملان آتش‌سوزی‌ها مجازات سنگینی را پیش‌بینی کرده است.

دادستان سابق عمومی و انقلاب یاسوج تصریح کرده است: در صورت محرز شدن عامل یا عاملان آتش‌سوزی به‌واسطه سهل‌انگاری، فرد به یک سال حبس محکوم می‌شوند.

ملک‌حسینی عنوان کرده است: همچنین درصورتی‌که این آتش‌سوزی‌ها به‌صورت عمدی باشد جرم آن تا ده سال حبس است.

حمله آتش به اراضی «مهریان» در یاسوج

وی از تشکیل پرونده عاملان آتش‌سوزی در برخی شهرستان‌های استان  خبر داد و خاطرنشان کرده بود: مردم و سایر دستگاه‌های متولی باهدف حفاظت از طبیعت، مراتع و جنگل‌ها و مهار آتش‌سوزی‌ها با منابع طبیعی همکاری کنند.

دادستان سابق یاسوج با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، اظهار کرده است: باتوجه‌به تجارب آتش‌سوزی‌ها در سنوات گذشته و رسیدگی‌های امنیتی و اطلاعاتی، یکی از مهم‌ترین علت‌های این حوادث عامل انسانی بوده است.

در همین رابطه در روز گذشته آتش در ارتفاعات منطقه مهریان در مجاورت ارتفاعات امام‌زاده حسن (ع) مشاهده شد تا همچنان موضوع آتش‌سوزی در اراضی مرتعی و جنگلی از جمله خطرها برای طبیعت استان باشد.

حمله آتش به اراضی «مهریان» در یاسوج

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص آتش‌سوزی‌های منطقه مهریان در  روز گذشته گفت: آتش‌سوزی‌ها بیشتر مرتعی بوده است و علت آتش‌سوزی‌ها هنوز مشخص نیست 

محسن پاکباز به توضیحاتی در خصوص علت آتش‌سوزی‌ها پرداخت و ادامه داد: گزارشی از علت تخلفات اعلام نشده است و موضوع در دست بررسی است

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های قانونی برای عاملان عمدی آتش‌سوزی در جنگل گفت: کسانی که عمدی در اراضی طبیعی آتش‌سوزی ایجاد شناسایی و به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: مقدار و سطح خسارت‌ها را به مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار