کارشناس مذهبی در گفتگو با صبح زاگرس:
عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری است
کارشناس مذهبی گفت:عاشورا شورانگیزترین حماسه تاریخ بشری است که احساسات میلیونها انسان را برانگیخته، از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی گذشته و قداست خود را در میان همه ادیان حفظ کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: ارزش و اعتبار و عظمت شخصیت دلربای امام حسین(ع) و نهضت آن بزرگوار امروز همه راتحت تاثیر قرار داده، به طوری که نه تنها دوستان و پیروانش، بلکه بیگانگان هم در مقابل نام با شکوه و خواستنی او سر تعظیم فرود میآورند و قیام مقدس کربلا را بااحترام و تکریم یاد میکنند، آن هم نه در برههای از زمان، بلکه هر چه از تاریخ وقوع آن میگذرد بر عظمتش افزوده میشود.
کارشناس مذهبی تصریح کرد: طوری که بسیاری از کشورها به ایمان این امام همام اعتراف کردهاند از جمله مؤسس کشور پاکستان، گاندی مصلح بزرگ کشور هندوستان، کارلایل مورخ بزرگ انگلستان، واشنگتن ایروینگ نویسنده آمریکایی و میگویند: «هیچ نمونهای از شجاعت، بهتر از شجاعتی که امام حسین (ع) از لحاظ فداکاری و شهامت نشان داد: در عالم پیدا نمیشود.
وی ادامه داد: فرهنگ عاشورا در طول تاریخ، همواره برای جامعه اسلامی و مومنین الهامبخش بوده و به تعبیر روایت، حرارتی در دلهای مؤمنین ایجاد کرده که هرگز به سردی نمیگراید و همین موضوع را میتوان یکی از فلسفه نهضت دانست و موضوعات دیگری وجود دارد که فلسفه نهضت را میرساند، یکی از این موضوعات الگوگیری همه جانبه قیام عاشورا است. یعنی گفتار و رفتار عاشوراییان را در زندگی فردی و اجتماعی خویش الگو و اسوه قرار دادن.
این کارشناس مذهبی تأکید کرد: با پایان یافتن دوران حکومت معاویه، زمام حکومت اسلامی به دست پستترین چهره اموی، یعنی یزید، فرزند نابکار معاویه افتاد. در این حال دین و اسلام با خطر جدی روبرو میشد ولی امام حسین (ع) در چنین شرایطی برای آنکه دین و اسلام از بین نرود. با آنها سازش و بیعت نکرد پس در این موقع بود که قیام کرد وانقلاب عاشورا را در تاریخ ثبت نمود.
رهدار خاطرنشان کرد: براساس بینش اسلامی و فراخوانی قرآن و روایات، مسلمانان به درس آموزی و الگوگیری از تاریخ موظفاند. بنابراین در هر زمان و مکانی که شرایطش همچون شرایط زمان امام حسین (ع)به وجود آید، تکلیف و وظیفه مراجعه به حادثه عاشورا و الگو گرفتن از آن نهضت است نه آنکه نهضت عاشورا را از اسرار الهی و تکلیفی ویژه و خاص برای امام حسین بدانیم تا آنجا که هیچ فردی حتی معصوم دیگری این وظیفه را نداشته و ندارد.
وی یادآور شد: پس قیام امام حسین وظیفهای شرعی و الگوی فقهی در همه دورهها و تمام سرزمینهاست، نه تکلیفی خاص آن حضرت. قیام امام حسین (ع) باید از ابعاد گوناگون مادی و معنوی، فردی و اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و نظامی و فرهنگی الگو و سرمشق باشد آن هم نه در برههای از زمان و مکان و سرزمین خاص از اینرو، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دینداران بویژه افراد آگاه جامعه نهاده است. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی نیز از عاشورا الگو گرفت.
کارشناس مذهبی اظهار داشت: به طور یقین عاشورا از چنان عمق و ارزشی برخوردار است که تا پایان تاریخ، پیامآور ارزشهای والای انسانی و الهامبخش انسانهایی آزاده و خداجو خواهد بود. عاشورا چون دانشگاهی است که از همه طبقات یعنی از زن و مرد، کوچک و بزرگ، بی سواد، سیاه و سفید، مسلمان و غیرمسلمان از آن الگو میگیرند و درس میآموزند این دانشگاه اساتیدی چون حسین (ع)، قمربنیهاشم و زینب کبری دارد این یکی از موضعات فلسفه وجودی عاشوراست که در تمام کتابهای تاریخی به آن اشاره شده است.
رهدار بیان کرد: دومین موضوع را میتوان پاداش که در راه شهادت به دست میآید قرار داد. چون برای انسانهای موحد چیزی بالاتر از آن نیست که نعمت وجود را در راه رضای معبود به کار گیرند و در راه خدا فدا شوند. آمادگی برای فدا شدن، نشانه صدق انسان در راه محبت خداست. و خدا مشتری جانها و مالهاست و دربرابر آن بهشت را وعده داده است. در دورهای که دین خدا در معرض زوال بوده، جهالت و غفلت مردم، زمینه اضمحلال مکتب شده بود، امام حسین (ع) حاضر شد برای بیداری وآگاهی مردم براساس خواسته و عمل به تکلیف قربانی شود و یاران و فرزندانش نیز قربانیاین راه گردند و در فرهنگ الهی، مقام شهادت بالاترین مقام است.
وی ادامه داد و گفت: جاودانگی نهضت، یاد و خاطره امام حسین (ع) اجر و مزدی الهی است که همیشگی و دائمی است پس خداوند برای شهدا مقام جاودانهای قرار داده است و روشن است که شهدا نیز درجاتی دارند. که حسین بن علی از میان آنان سیدالشهدا نام گرفته و اجر و پاداش او هم متناسب با شخصیت برتر و درجه والاتر شهادتش نیز برترین درجه پاداش است.
رهدار عنوان کرد: عوامل جاودانگی نهضت امام حسین (ع) که در راس همه آنها لطف و اراده الهی است و شاهد آن، پیشبینی پیامبران و اوصیای معصوم در طول تاریخ در مورد این حادثه است. و خداوند اراده فرموده است به هر آنچه برای بشر مفید و سودمند است عمری جاودانه بخشد و «نورالله» را از دستبرد خطر آفرینان حفظ و نگاه دارد.
رهدار مطرح کرد: دومین علل حق محور نهضت عاشورا است چون این نهضت براساس حق پایهگذاری شده است و با آثار و فواید گرانبهایی که این نهضت در جهت هدایت و روشنگری انسانها داشته است.
وی افزود: سومین عمل جامعیت نهضت عاشورا است که جلوههای حمایتی و عملی عاشورا خود نمادی از آن است. تمام اعمال و رفتار و کردار معصومین نیکو و صالح است و از معصوم غیر از عمل صالح چیز دیگری صادر نمیشود، که مقتضای عصمت و پاکی آنان است. در شمارش رفتار و کردار شایسته آنان زبان و قلم ناتوان است. خصوصیت عملی و حماسی اباعبدالله است که در صحنه عاشورا بروز و ظهور بیشتری دارد تا بتوان در سایه طرح آنها پیروان آن حضرت را باشخصیت حماسی و شجاعانه آشنا کرد.
وی در آخر یادآور شد: عاشورا حماسه است، از آنرو که امام حسین (ع) یک تنه و بیسلاح به یزید دست بیعت نداد و فرمودند: «مرگ با عزت بهتر است از زندگی با ذلت» ایستاد، جنگید، زخم برداشت، کشته شد اما همه زخمها در جلو بدنش بود. به دشمن پشت نکرد. حرکت امام حسین (ع) که منجر به حادثه عاشورا گردید، چیزی جز یک انقلاب اسلامی و تلاش در راستای تحول اصلاح جامعه اسلامی نبود.
انتهای خبر/