رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
کهگیلویه‌وبویراحمد بر مدار توسعه؛

کهگیلویه و بویراحمد در کانون توجه دولتمردان سیزدهم قرار گرفته است و در سایه همین توجه و اهتمام دولت مردمی و عدالت محور ابر پروژه ها و طرح های قابل توجه و بزرگی ظرف یک سال گذشته با هدف توسعه اشتغال و رونق تولید اجرایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،  شعار سال 1402 توسط مقام معظم رهبری مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شد، این شعار را می‌توان تقریبا زیرمجموعه ای از اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

 اکنون در این گزارش به موضوع اقتصاد مقاومتی و میزان تحقق آن در استان پرداخت خواهد شد.

 

طرح توسعه کارخانه آجر دهدشت

این کارخانه در یک فاز فعالیت داشت که در سغفر ریاست جمهوری به استان توسعه پیدا کرد و اکنون این کارخانه با یک کوره دیگر در حالت فعالیت است.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع با سرمایه گذاری ارزی به مبلغ ۱۰ میلیون یورو و سرمایه گذاری ریالی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

تحقق شعار سال در سرزمین چهارفصل

کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران

فاز نخست کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران با بیش از یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری روز دوشنبه پس از ۶ سال انتظار با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

فاز نخست کارخانه گیاهان دارویی شهرستان گچساران در قالب تولید انواع اَدویِه و بسته بندی گیاهان دارویی به بهره برداری رسید.

این کارخانه نخستین واحد فراوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد است بستر بهره وری بهینه از منابع آب و خاک را فراهم می کند زیرا میزان درآمد بهره برداران گیاهان دارویی بسیار بیشتر از محصولات زراعی است.

تحقق شعار سال در سرزمین چهارفصل

احیای کارخانه قند یاسوج

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد سال‌های سال بود که کارگران زیادی را بیکار کرده بود اما به همت دولت جدید این کارخانه به مدار تولید بازگشت.

 این کارخانه در حال حاضر روزانه ظرفیت هزار تن خوراک چغندر دارد که از این میزان، روزانه ۱۵۰ تن تولید شکر سفید و بالغ بر ۴۵۰ تن شکر قرمز تولید دارد.

تحقق شعار سال در سرزمین چهارفصل

افتتاح جاده ملی پاتاوه دهدشت

کلنگ این جاده در سال 73 در سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان کلنگ زنی شد جاده ملی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر است که سیر شرق استان خوزستان شهرهای بهبهان هندیجان ماهشهر بندر امام، استان بوشهر به سمت مرکز کشور اصفهان و تهران از همین مسیر صورت می گیرد و شهرستان های کهگیلویه، چرام، لنده، گچساران به مرکز کشور از همین طریق صورت می گیرد و مسیر نزدیک می شود

این جاده 27 تیر ماه در سفر ریاست محترم جمهوری به استان افتتاح شد.

۱۲ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.

تحقق شعار سال در سرزمین چهارفصل

سد چمشیر

سد چم شیر با طول تاج ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با سه دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲.۳میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه ۱۷۶ مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت ۱۱ مگاوات یکی از بزرگترین سازه های آبی کشور به شمار می رود.

سد و نیروگاه « چمشیر» بزرگترین طرح برقابی در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است

مطالعات ساخت این سد در سال 1373 و عملیات اجرایی از سال 1391 با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود 230 میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود

این سد 26 تیر ماه به صورت رسمی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

 

تحقق شعار سال در سرزمین چهارفصل

پتروشیمی گچساران

پتروشیمی گچساران با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار احداث شده است و این پروژه خوراک چهار پتروشیمی کشور را تامین می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این پروژه در واقع مادر تامین خوراک برای دیگر استان هاست و به لحاظ اهمیت یک طرح فراملی است.

پتروشیمی گچساران دارای ۲ واحد الفین و یوتیلیتی بوده و فعالیت واحدهای مختلف این مجتمع متکی به تجهیز شیر اطمینان خطوط الفین است که از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی ساخته شد. جداسازی هوا و تولید نیتروژن دارای فرآیند بسیار مهم و پیچیده‌ای است که در این فرآیند، هوا را به میزان ۹ بار فشرده کرده سپس با استفاده از مکانیزم‌های مهندسی و روش های ترمودینامیکی دمای آن تا منفی ۱۷۲ درجه سانتیگراد سرد می‌شود تا جداسازی نیتروژن از هوا انجام گیرد.

پس از گذشت ۱۷ سال چشم انتظاری مردم استان در تیر ماه سالجاری افتتاح و به بهره برداری رسید.

 

تحقق شعار سال در سرزمین چهارفصل
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار