رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
بلوطهای مقدس

هر سال در فصل پاییز با رسیدن میوه های بلوط برداشت این محصول از جنگلهای زاگرس آغاز می شود و زنان و مردان دیار کهگیلویه و بویراحمد با سرودن شعر زیبای یَوُس یَوُسه برای برداشت این میوه چند منظوره به مهمانی طبیعت می روند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس،از یک‌میلیون هکتار جنگل در استان کهگیلویه وبویراحمد ۸۰ درصد آن پوشیده از درختان بلوط است و این جنگل‌ها۲۰ درصد از جنگل‌های بلوط حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهند که بیشتر در ارتفاعات ۷۰۰ تا دو هزار و ۱۰۰ متری بالاتر از سطح دریا پراکنده هستند.

همسایگی این درخت سخت‌جان، با مردمان سخت کشیده زاگرس در طول تاریخ پیوندی دیرینه ایجاد کرده تا بلوط در همه بخش‌های زندگی مردم نقش داشته باشد، از تولد تا مرگ و از معیشت تا مسکن.

همواره میوه بلوط قوت غالب مردم زاگرس نشین در سال‌های نداری و قحطی، چوبش گرمابخش زمستان‌های سرد و برفی زاگرس، شاخ و برگش سقف وتنه تنومندش ستون خانه‌های مردمان این دیار بوده است.

 

بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین
بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین

از سویی دیگر هرسال در فصل پاییز با رسیدن میوه‌های بلوط برداشت این محصول از جنگل‌های زاگرس آغاز می‌شود و زنان و مردان دیار کهگیلویه وبویراحمد با سرودن شعر زیبای یَوُس یَوُسه محلی خودشان برای برداشت این میوه بسیار حیاتی و مهم که هم در بحث غذایی و هم در بحث دارویی از آن استفاده می‌شود به مهمانی طبیعت می‌روند.

باید بدانیم که حدود پنج میلیون هکتار از وسعت کشور را جنگل‌های زاگرس تشکیل می‌دهند که ساکنان زیادی از شمال غرب تا جنوب غرب کشور در حاشیه این اراضی زندگی می‌کنند و معیشت آن‌ها وابسته به جنگل و منابع طبیعی است و با روش‌های سنتی ازجمله دامداری و زراعت از این موهبت الهی استفاده می‌کنند.

سالانه سه میلیون تن بلوط از پنج میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس تولید می‌شود، حدود ۸۰ درصد از جنگل‌های استان کهگیلویه وبویراحمد را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

 

بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین
بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین

برداشت میوه بلوط از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد از نیمه دوم آبان ماه  آغاز می‌شود و تا نیمه اول دی‌ماه هرسال ادامه دارد.

درختان بلوط عضوی از خانواده مردم زاگرس نشین

 درختان کهن‌سال بلوط که عمری به درازای تاریخ‌دارند و در میان عشایر و روستانشینان همیشه از حرمت خاصی برخوردار بوده و از آن به‌عنوان عضوی از خانواده خود مراقبت می‌کنند.

کوه‌ها، مراتع و زمین‌های زراعی زاگرس ازجمله سرزمین افسانه‌ای دنا پوشیده از درختان بلوطی است که جلوه‌های بکر و جاذبه‌های دیدنی بسیاری برای مردم سخت‌کوش حوزه زاگرس در کهگیلویه وبویراحمد به وجود آورده است و در فصل پاییز و با به بار نشستن و میوه دادن رابطه صمیمی خود را با مردم این کوهستان‌ها احیا می‌کند.

کشاورزی و دامداری شغل بیشتر مردم حوزه زاگرس است و جنگل‌های زاگرس و بخصوص درخت بلوط از زمانه‌ای گذشته تاکنون وابستگی بین آن‌ها را نیز بیشتر کرده است.

 

بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین
بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین

امروز مردم دیار دنا هم‌جواری و همسایگی با درختان بلوط را نسل به نسل همراه خود داشته و با توجه به نیاز خود و نقش مهمان در تأمین غذای خود و دام همواره در کاشت و نگهداری از این درختان نقش مهمی ایفا می‌کردند.

کهگیلویه وبویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از8۰ درصد آن بلوط  است و مابقی آن را گونه‌های بادام، بنه یا پسته کوهی و گلابی وحشی و کیکم پوشش می‌دهد.

در این استان بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه‌ای داریم که درخت بلوط به‌عنوان گونه غالب آن محسوب می‌شود همیشه در میان مردم دیار آریوبرزن از اهمیت و ویژگی تاریخی و فرهنگی خاصی برخوردار بوده است.

 ارزش‌های بلوط در زاگرس و ساکنان آن اهمیت فرهنگی و تاریخی دارد، از طرفی معیشت مردم با این جنگل‌ها گره‌خورده است.

 

بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین
بلوط، افسانه‌ای آمیخته با زندگی مردم زاگرس نشین
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار