رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش؛

شهرستان باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد در ایام تعطیلات نوروز پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» شهر باشت، مرکز شهرستانی به همین نام در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است که باستان‌شناسان قدمت آن را به دوران حکومت هخامنشیان نسبت می‌دهند. بنابراین حضور آثار تاریخی و دیدنی‌های باستانی در این منطقه از جنوب کشور، امری بدیهی است که خود از دلایل جذب گردشگر و توریست به این سرزمین به شمار می‌رود.

شهرستان باشت در ایام منتهی با سال نو از آب و هوایی مناسبی برای حضور گردشگران برخوردار است و طبیعت سرسبز و رودخانه های دائمی عبوری از این شهرستان زیبایی خاصی به این نقطه از استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد بخشیده است و باعث شده است مسافران زیادی در ایام نوروز از جاذبه های طبیعی این شهرستان دیدن کنند.

دو گور دو پا

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

«دو گور دو پا» یکی از نقاط خاص شهرستان باشت است که به صورت دو ستون سنگی بوده و بر اساس اظهارات کارشناسان این بنا متعلق به دوران ساسانیان است. این اثر تاریخی منحصربه‌فرد و جالب در فاصله‌ کمی از دو روستا به نام «شوش» و «ده‌کند»، در هفت کیلومتری شهرستان باشت و در مسیر جاده‌ گچساران به بابامیدان قرار گرفته است. 

پل بریم

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری
باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

در مسیر مواصلاتی استان خوزستان به فارس، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است که با نام «پل پرین» شناخته می‌شود. «پریم» نام دیگر این سازه‌ ارزشمند تاریخی است که در هشت کیلومتری شرق شهرستان باشت و در نزدیکی روستای «چم بلبل» روی رودخانه‌ «پریم» ساخته شده است. امروزه می‌توان‌بخش‌هایی از این پل قدیمی را مشاهده کرد که از زمان تاسیس تا دوران اسلامی مورد استفاده بوده است. اثری که به همت مسئولان استان، قسمت‌هایی از آن بازسازی و تعمیر شده و به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است. این منطقه از باشت، هم به‌دلیل وجود پل و هم به‌دلیل حضور تفرجگاه چشمه انجیری که در مجاورت آن قرار دارد، به یکی از مکان‌های گردشگری محبوب تبدیل شده است.

آبشار خامی

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

از مسیر باشت نیز مسیری در حدود 32 کیلومتر، پس از گذشتن از روستای آب دهگاه به تل‌چگاه و شادگان خواهد رسید. آبشار خامی باشت با حدود سه ساعت کوهپیمایی در میان دره زیبای برا نمایان می‌شود. بهترین فصل بازدید از این آبشار، اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه است.

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

در کنار درختان بلوط که عمده‌ترین نماد جنگلی در کوه خامی به شمار می‌روند، درختانی همچون کیگم، پسته‌وحشی، کلخنک، ارزن، بادام، زالزالک و تاگ نیز مشاهده می‌شوند. همچنین گیاهانی با خواص دارویی همانند پونه‌کوهی، آویشن، ریواس، جاشیر، اوهندول، چویل و همچنین گل‌هایی مثل گل شیپوری و بن‌سرخ نیز از گیاهان موجود در این منطقه هستند.

رود رونه

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

منطقه زیبای گردشگری «رود رونه» در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان باشت و یک کیلومتری روستای تلچگاه قرار دارد، که حقیقتا نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب را در دامنه قلل سترگ «خامی» به نمایش گذاشته است.

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

شاه بهرام

یکی دیگر از مناطق زیبا و دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد «منطقه‌ گردشگری شاه بهرام» است که در ۴۵ کیلومتری شهر باشت قرار گرفته است. در واقع شاه بهرام نام روستایی است کوهستانی که پیش از تبدیل شدن باشت به شهر، از دهستان‌های کوهمره خامی بخش باشت، محسوب می‌شد. آنچه که توجه بسیاری از گردشگران و مسافران را هنگام حضور در این روستا به خود جلب می‌سازد، طبیعت بکر، فوق‌العاده و بسیار زیبای این منطقه است که آن را به یکی از زیباترین نقاط تفریحی و دیدنی شهرستان باشت تبدیل کرده است.

 

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری

جالب است بدانید که برخی از محلی‌های قدیمی معتقد هستند که نزدیک به چهل بارگاه امامزاده در این روستا وجود داشت که امروزه تنها چند آرامگاه باقی ‌مانده است. این منطقه با قرارگیری در مسیر باشت به چرام و دهدشت و نیز احاطه شدن از چهار جهت به پنج روستای فتح، شادگان، لار، چرام و نیمدور، از منظره‌ای چشم‌نواز با پوششی از گیاهان متنوع و زیبا بهره‌مند است. همچنین آب و هوای مطبوع و حضور رودخانه‌ای دائمی، حضور گردشگران و مسافران را در این منطقه پررنگ‌تر ساخته است.

باشت سرسبز؛ مقصدی شگرف برای گردشگری
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار