رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
زخم کاری اول مهر بر پیکر شهر یاسوج؛

چند روز دیگر تا آغاز فصل جدید تحصیل دانش آموزان باقی مانده، حال در این زمینه شاهد آغاز ترافیک کسل کننده در ورودهای شهر یاسوج هستیم، که همچنان راه چاره‌ای برای آن اندیشده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»ترافیک، معضلی است که امروز در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ به یک پاشنه آشیل و یک زخم کاری تبدیل‌شده و هر روز بر آن افزوده می‌شود و راه نجاتی برای آن نیست.

یاسوج غرق در ترافیک شهری

یاسوج را باید شهری تازه تأسیس دانست که غرق‌شده در ترافیکی است که یکی از نکات بارز این معضل بغرنج را آینده‌نگری نکردن و توسعه ندادن زیرساخت‌ها دانست.

امروز ترافیک یاسوج یکی از معضلات شهری است که هرروز بزرگ‌تر می‌شود و مسئولان هیچ فکری برای این ترافیک گره‌خورده نمی‌کنند و یا اصلاً طرح و برنامه‌ای برای آن ندارد و شاید هم در توانشان نیست.

مصوبات هیچ شورای ترافیک

ماهانه و شاید چند ماه یک‌بار جلسات شورای ترافیک شهری در یاسوج تاکنون چه چیز ترافیک این شهر را حل کرده است، اگر مسئولان تابه‌حال نتوانسته‌اند طرح ترافیکی شهر را ارائه و به اجرا برسانند، در جلسات چه‌کاری می‌کنند، متولی اصلی این گره‌های ترافیکی کیست، چرا هنوز راهکاری برای آن تعبیه نشده است.

چند روز دیگر اول مهرماه و آغاز بازگشایی مدارس فرا خواهد رسید و بار دیگر کمر شهر یاسوج زیر ترافیک خسته‌کننده ورودی‌های شهر یاسوج خم خواهد شد، ترافیکی که امروز به‌عنوان یک زخم کاری باید از آن یاد شد.

زخم کاری بر پیکر شهر جوان یاسوج

امروز بیشترین ترافیک شهر یاسوج در معابر و خیابان‌های اصلی آن را باید نبود زیرساخت، نبود سرویس‌های ایاب‌وذهاب مدارس و حتی نبود سیستم حمل‌ونقل مدارس دانست، مسئله‌ای که هرکدام از مسئولان به‌گونه‌ای از زیر آن شانه خالی می‌کنند.

به واضح باید بگوییم، فرهنگ ترافیکی شهر بسیار پایین است و حداقل توان این مسئله از سوی مسئولان شهری برای آن تعبیه نمی‌شود. 

انفجار یاسوج در یکم مهرماه

در شورای ترافیک برگزارشده مرکز استان از سال‌های قبل تاکنون ایجاد زیرگذر روگذر در ورودی شهر از سمت میدان جهاد، ساماندهی پل‌های ورودی بشار و حتی ایجاد بیشتر لازم برای حمل‌ونقل عمومی به تصویب رسیده، اما تنها کار صورت گرفته از مسئولان فقط یک‌طرفه و یا دوطرفه کردن چند خیابان بوده که هیچ دخل و تصرفی درزمینهٔ این ترافیک نداشته است.

انفجار یاسوج در یکم مهرماه

بوی اول مهر و بازهم ترافیک کسل‌کننده می‌آید، ترافیکی که همچون یک بمب خبری و یک معضل بی‌پایان می‌تواند در ماهه‌ای اول سال بسیار برای خانواده‌ها و هم دانش آموزان مخاطره‌آمیز باشد.

از سویی دیگر نبود فرهنگ استفاده از خودرو از سوی برخی باعث شده که برخی شهروندان برای هر کاری با خودرو‌های تک‌سرنشین وارد خیابان‌های اصلی می‌شوند، از طرفی رفت‌وآمد دانش آموزان غالباً توسط پدر و مادر‌ها اتفاق می‌افتد و ترافیک زیادی در ساعات شروع و تعطیلی مدارس ایجاد می‌شود.

ترافیک وحشتناک در اوایل صبح و عصر

همچنین دور دور کردن خودرو‌ها در طول شبانه‌روز و غالباً از اوایل غروب تا آخر شب وضعیت ناامن و بدی را در شهر ایجاد کرده؛ ویراژ رفتن خودرو‌ها در خیابان‌ها تبدیل به عادت و سرگرمی بسیاری از جوانان یاسوجی شده و وضع نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است.

انفجار یاسوج در یکم مهرماه

حال سؤال اینجا برنامه مسئولان برای زدودن این مسئله مهم و کاهش بار ترافیکی در ورودی و برخی از خیابان‌های شلوغ شهر چیست؟

چرا این ترافیک به سرانجام نمی رسد

باید بدانیم که تهران پایتخت کشور که قریب چند میلیون جمعیت دارد برای کاهش این مسئله برنامه‌های مختلفی مثل طرح زوج و فرد، افزایش حمل‌ونقل عمومی، مترو و… را انجام داده و به سرانجام رسیده است؛ ولی امروز هیچ خبری از حل مشکل ترافیک یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیست.

از طرفی راکد ماندن ساخت پارکینگ‌های اختصاصی مرکز شهر یاسوج با وضعیتی که دارد مشخص نیست تا چند سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مسئولان وقتی در چشم مردم موفق خواهند بود که طرح ترافیکی شهر را ارائه و بودجه مناسب بگیرند و در مدت‌زمان کم جامه عمل بپوشانند.

اول مهرماه هم‌زمان با سراسر کشور زنگ مهر به مناسبت آغاز بازگشایی مدارس در بیش از سه هزار مدرسه کهگیلویه وبویراحمد نواخته خواهد شد تا دیگر دانش آموزان به‌صورت رسمی کیف و کتاب خود را هرروز صبح برداشته و روانه کلاس‌های درس شوند.

انفجار یاسوج در یکم مهرماه

اولیای دانش آموزان خاصه اولیای مقطع ابتدایی در سال‌های اخیر دغدغه سرویس مدارس فرزند خود را داشته‌اند و این موضوع امروز به یک معادله لاینحل برای مسئولان و متولیان امر تبدیل‌شده و‌ جالب بوده هرکدام توپ را در زمین دیگری می‌اندازد و در این وسط اولیای دانش آموزان سرگردان مانده‌اند.

هرکس به طریقی زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند

ساماندهی سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید یک‌بار دیگر خانواده‌ها را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده و عجیب‌تر آنکه مسئولیت بی‌سامانی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را هیچ بخشی از آموزش‌وپرورش و شهرداری بر عهده نمی‌گیرد و هرکدام سعی می‌کند دیگری را مقصر جلوه دهد و توپ را از زمین خود به زمین دیگری شوت کند.

درحالی‌که بلاتکلیفی سرویس مدارس، والدین شاغل و دارای چند فرزند دانش‌آموز را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، مسئولان همچنان در بحث ساماندهی سرویس مدارس به جمع‌بندی نرسیده‌اند، از سوی دیگر مسئولیت نظارت بر سرویس مدارس و مشکلات ایجادشده برای خانواده‌ها در این حوزه را هیچ بخشی عهده‌دار نمی‌شود.

در همین زمینه سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانه ها با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل وظیفه آموزش‌وپرورش نیست و با شهرداری‌ها است، گفته است: وظیفه ما اطلاع‌رسانی به مدیران و خانواده‌ها بوده و در موارد متعدد سامانه اعلامی توسط وزارت کشور را اعلام کرده‌ایم که اولیاء به سامانه مراجعه و ثبت‌نام کنند.

شرکت متولی نداریم

جمالی آرند بابیان اینکه آموزش‌وپرورش متولی امر نیست و بلکه بهره‌بردار است، افزوده است: ناگفته نماند یک شرکتی که مجوز قانونی داشته باشد و متولی حمل‌ونقل دانش آموزان باشد، نداریم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر شهرداری یاسوج نیز در این زمینه نیزاظهار داشته است: ملاک عمل تمام دستگاه‌های اجرایی مربوط به سامانه سپند، تصویب‌نامه ابلاغی هیئت‌وزیران بوده و عدول از شیوه‌نامه ممکن نیست و واقعیت امر نقش اول این بازی آموزش‌وپرورش است.

چه کسی مسئول اصلی این وضع است

عبدی پور بیان کرده است: طبق ماده 27 آئین‌نامه، آموزش‌وپرورش موظف بوده یکم تا سی خردادماه نسبت به ثبت درخواست والدین، اطلاعات دانش آموزان و مدارس اقدام کند و در یک‌کلام هشتاد درصد وضعیت سرویس مدارس بر عهده این اداره کل است.

وی استعلام و فراخوان شرکت‌های مجاز حائز شرایط حمل‌ونقل را وظیفه شهرداری دانست و افزوده است: این کار را انجام داده‌ایم و 5 شرکت حائز شرایط آمده و صلاحیت آنان را تائید کرده‌ایم.

حال با این وضعیت و شانه خالی کردن مسئولان در راستای این مسئله مهم، اول مهر باید منتظر یک انفجار بزرگ در مرکز استان باشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار