رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1402-12-13 07:11 شماره خبر : 2850 https://sobhezagros.ir/short/NBrzA 0
هدایت خواه گفت:

ستار هدایت خواه گفت: انتخابات نوعی بیعت مردم با حاکمیت است که با الهام از آن در قانون اساسی این نقش مردم باید به‌درستی دیده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، ستار هدایت خواه در پنجمین نشست مجازی مسیر انتخاب در جمع جوانان کهگیلویه و بویراحمدی گفت: انتخابات در نظام‌های که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است چه شکل غربی‌ها و چه به شکلی که ما آن را مردم‌سالاری دینی می‌دانیم و متکی بر خواست مردم است دارای آثار و پیامدهای روشنی برای جامعه دارد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی و دینی گفت: باتوجه‌به تجاربی که مردم دنیا در طول دوران حکومت‌داری داشته و دارند بحث انتخابات را به‌عنوان یکی از روش‌های مهم برای دخیل کردن مردم برای اداره کشور می‌دانند که به طور طبیعی این انتخاب به دلایل و حکمت‌های همراه است.

وی افزود: احساس مردم برای دخیل دانستن خود در اداره امور کشور و هماهنگ‌شدن برای اداره امور کشور و حتی بیگانه ندانستن خود با امورات کشور از تکالیفی است که با برگزاری انتخابات توسط حاکمیت توسط مردم برگزار می‌شود.

هدایت خواه تأکید کرد: مردم خواسته‌های خود را از طریق انتخابات با انتخاب نماینده خود در مجلس، رئیس‌جمهور و حتی نماینده خود در شورای شهر برای پیگیری مطالبات برحق خود و رابط بین حاکمیت و مردم برخی از افراد را از طریق انتخابات انتخاب می‌کنند.

راه های جلوگیری از فساد در دولت ها

وی در ادامه افزود: مسئله دست‌به‌دست شدن قدرت یکی از راه‌های جلوگیری از فساد است که معمولاً در میان انسان‌های که به یک معنا از تقوا و عدالت لازم برخوردار نیستند زمینه سوءاستفاده از قدرت و فساد را فراهم می‌کنند که انتخابات زمینه این فساد را خواهد گرفت چرا که اعمال عملی انتقادات به روش برخی از مدیران جامعه دارند که ممکن است برخی از روش‌ها و رفتارهای را نپسندند و از عملکرد فردی یا مدیری گلایه‌مند باشند و تغییر در آن دوره ایجاد نشود که با یک انتخابات این رویه را تغییر می‌دهند.

هدایت خواه گفت: انتخابات یک روشی است که در دنیا پذیرفته شده است چرا که ما هم در نظام جمهوری اسلامی باتوجه‌به جمهوریت که متکی به رای است و از طرفی باتوجه‌به معانی دینی که به ما یاد دادند باید این فهم و درک در جامعه به‌درستی اجرایی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتخابات نوعی بیعت مردم با حاکمیت است که با الهام از آن در قانون اساسی این نقش مردم باید به‌درستی دیده شود.

هدایت خواه تأکید کرد: ما وقتی از مشروعیت سخن می‌گوییم از حقانیت آن حکومت سخن می‌گوییم که براین‌اساس معتقدیم که مقبولیت و کارآمدی حکومت با تعبیری روشن‌تر نقش مردم دارای سه اصل مهم است که تحقق یک حکومت مبنی بر خواست مردم است که امام انقلاب را از سال ۱۳۴۲ شروع کرد و که بعد از ۱۶ سال شکل حکومت با رای مردم و انتخابات اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: حضور علی (ع) بعد از ۲۵ سال با خواست مردم به میدان آمد و با رای مردم حکومت عدل خویش را اجرایی کرده است و این در صحنه بودن مردم بسیار مهم است چرا که نقش مردم در استمرار و تداوم حکومت بر اساس خواست مردم است.

نقش مردم در قانون اساسی

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و دینی گفت: در قانون اساسی نقش مردم بسیار دیده شده است و تنها حکومتی هستیم در جهان که شکل حکومت را بر اساس خواست مردم و با انتخابات با خواست مردم تشکیل دادیم که حتی خبرگان رهبری نیز با رای مردم انتخاب می‌شود و حتی قانون اساسی نیز با خواست مردم تعیین و اجرایی شده است.

وی افزود: قانون اساسی کشور توسط مردم در یک همه‌پرسی به رای گذاشته شد که در هیچ جای جهان نظیر این اقدام را نداریم که یک ملت حتی قانون اساسی خود را با همه‌پرسی انتخاب کنند. 

هدایت خواه تأکید کرد: تنها کشوری هستیم که در دوران جنگ تحمیلی با وجود بارش خمپاره و جنگ انتخابات داشتیم و مردم و رزمندگان در عملیات های مختلف با حضور در پای صندوق‌های رای در آینده خویش سهیم بودند.

مردم سالاری دینی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین باید توجه داشته باشیم که در واقع این نگاه امامین انقلاب و قانون اساسی برای مردم‌سالاری دینی دو شاخصه مهم است که باید به آن بر خود ببالیم و آن نیز در کشوری که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال حکومت شاهنشاهی را تجربه کرده است.

هدایت خواه گفت: باید از بزرگان سؤال کرد که آیا درگذشته کسی می‌توانست با حق رای خود یک فرد را انتخاب کرد مگر اینکه خودشان برای مردم تصمیم می‌گرفتند؛ ولی در انقلاب اسلامی همین حضور مردم در پای صندوق‌های رای باعث شده است تا خودشان با رای خودشان آزادانه انتخاب کنند.

وی افزود: دشمنان از چندین ماه گذشته به دنبال کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات بودند که بحث مسائل معیشتی و حجاب و عفاف و سایر مسائل مختلف را دست آویزی برای فشار بر حاکمیت و تضعیف این مردم‌سالاری دینی با انتخابات در نظر گرفته بودند که مشارکت مردم در این برهه حساس بار دیگر نقشه‌های شوم دشمنان را نقش‌برآب کرد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و دینی گفت: در فتنه ۸۸ و بعد از آن برخی از عوامل و عناصر فتنه، در خارج از کشور رسماً به کنگره امریکا رفته و درخواست کردند که مردم ایران باید متحمل تحریم‌های بیشتر شوند تا این تحریم‌های چندین برابر شود تا در پای صندوق‌های رای حضور پیدا نکنند.

وی افزود: انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی بسیار مهم بوده است و باتوجه‌به اتفاقات صورت‌گرفته در منطقه برای دشمن بسیار مهم بود که بتواند با شگردهای مختلف میزان مشارکت مردم را کاهش دهد.

تلاش گسترده دشمن برای کاهش میزان مشارکت مردم

هدایت خواه تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای به این وسعت رسانه‌های دشمنان چه در فضای حقیقی و مجازی و ماهواره‌ای خود این‌همه بر عدم حضور در پای صندوق‌های رای تأکید نداشتند و این مهم برای تحریم انتخابات شبه افکنی نکرده بودند.

وی افزود: حضور پرشور مردم در این دوره از انتخابات باعث شد تا تمام تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان یکی پس از دیگری خنثی شود.

هدایت خواه گفت: میزان حضور مردم یکی از شبهاتی است که در خصوص مشارکت مردم شاید سؤال شود که باید به این شبهه به‌درستی پاسخ داده شود.

وی افزود: اگر گذری با انتخابات مجلس در سراسر جهان و کشورهای مختلف بزنیم عدد مشارکت همه این کشورها مشابه عدد حضور مردم در این دوره از انتخابات درایران است و این در حالی است که معدل مشارکت ۴۰ الی ۴۵درصد بالا و پائین‌تر است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و دینی گفت: خیلی از همین کشورهای اروپایی میزان مشارکت آنان در انتخابات بسیار پائین‌تر از ایران است که در برخی از این کشورها حضور کاملاً اجباری است و از برخی از حقوق اجتماعی خود محروم خواهد شد و به همین خاطر مردم برای بهره‌مندی از حقوق خود مجبور هستند شرکت کنند و یا اجبار حزبی است که احزاب باید در این عرصه شرکت کنند و حزب خودشان را حمایت کنند.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ما نه الزام قانونی برای حضور در انتخابات را داشتیم و نه الزام حزبی را که احزاب در کشور ما چندان فعال نیستند و براین‌اساس یک انتخابات کاملاً آزاد است که مردم حق دارند شرکت کنند یا نکنند که ما بر اساس معیارهای عقلی و انقلابی خودآگاه هستیم که باید در سرنوشت خویش مشارکت داشته باشیم چرا که یک انسان انقلابی باید در انتخاباتی که در ادامه راه روشن انقلاب اسلامی کاملاً لازم است باید شرکت کند.

هدایت خواه گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین مباحثی که لازم است همه بدانند در هیچ جای جهان با تبلیغات سنگین رسانه‌های بر علیه یک کشور برای عدم شرکت در انتخابات نمی‌توانید پیدا کنید که این‌همه مورد تهدید است آن هم از طرف کشورهای که مدعی دموکراسی هستند که کاملاً متناقض با حقوق بشر است که یک نوع تناقض است.

وی گفت: باوجود این‌همه تهدید و تحریم این میزان مشارکت قابل‌قبول است؛ ولی میزان مشارکت واقعی بیش از این آماری است که اعلام شده است چرا که این آمار از سوی ثبت‌احوال افراد بالای ۱۸ سال احصا شده است که مشمول افراد فوتی، خارج از کشور است که بیش از ۶۱ میلیون نفر تعیین شده است که اگر آمار خارج‌نشینان که بیش از ۱۱ میلیون نفر هستند که ۷ الی ۸ میلیون نفر واجد شرایط رای هستند که باید از آمار فوق کم کنیم می‌بینیم که میزان مشارکت مردم بالاتر از ۵۰درصد خواهد بود.

مشارکت 70درصدی کهگیلویه وبویراحمدی هادر انتخابات

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و دینی گفت: در مناطق مختلف کشور نوع مشارکت‌ها متفاوت بوده است که در استان ما این مشارکت بالای ۷۰درصد بوده است که باوجود تمدید ساعات انتخابات متاسفانه در استان این مهم ساعت ۲۱ شده است که باید مسئولان به‌موقع پاسخ دهند؛ ولی اگر همانند سایر مناطق کشور تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شد این مشارکت نزدیک به ۸۰درصد می‌شد؛ ولی بااین‌حال در رتبه اول کشور قرار داریم.

وی افزود: این مشارکت نشان از غیرت مردم و حساسیتشان نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی و قومی و قبیله‌ای است که باعث خلق این حماسه شده است که باید از مردم تشکر کنیم.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و دینی گفت: این میزان مشارکت در سطح کشور قابل‌قبول است البته باید به عدم مشارکت‌ها به معنای اعتراض به‌نظام نبوده است و برخی به دلیل نارضایتی‌ها از معیشت مردم و گلایه‌ها و عملکرد مسئولان بوده است.

وی افزود: البته برخی از جریانات داخلی نیز در این عدم مشارکت نیز دخیل بودند و این در حالی است که خودشان به‌واسطه انقلاب اسلامی در یک مقطع تاریخی نیز دارای مسئولیت بودند و با رای همین مردم در کشور چندین سال مسئولیت داشتند انتخابات را تحریم کردند.

هدایت خواه گفت: این رقابت‌های انتخاباتی تمام شده است و همه منتخبین مردم باید نسبت به مطالبات مردم که باعث انتخاب آنان شده است کمر همت را ببندند و برای رفع مشکلات مردم گام بردارند و نسبت به کدورت‌ها و برخی مسائل باید همانند چتر عمل کنند و رسالت خدمت‌رسانی خود را به‌درستی اجرایی کند.

وی افزود: قطعاً فرد منتخب مردم با ۴۰درصد طرف‌داران خود انتخاب شد که ۶۰درصد دیگر کسانی هستند که به دیگران رای دادند؛ ولی فرد منتخب امروز نماینده ۱۰۰درصد مردم است و باید برای همه این مردم کار کند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و دینی گفت: از همه مردم استان و ملت ایران که در خلق این حماسه نقش‌آفرینی کردند صمیمانه تشکر می‌کنیم و امیدواریم از هم اکنون خودمان را برای انتخابات ۱۴۰۴ آماده کنیم و نه اینکه تنها در ایام منتهی به انتخابات بخواهیم برای مردم روشنگری کنیم؛ لذا باید از همین امروز برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

انتهای خبر

 

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار