رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویهوبویراحمد مطرح کرد:
دانشجوی تمامعیار، سلاح ایران در آینده
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشجویان با مهارت در هوش مصنوعی و فناوریهای نوین، طلایهداران ساخت «ایران قوی» خواهند بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«صبحزاگرس» در ۱۶ آذرماه سال ۱۴۰۴، روز تجلیل از مقام دانشجو و یادآور ایستادگی تاریخی این قشر در دفاع از استقلال و هویت ملی، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفتگویی تفصیلی با سلیمان حسینینیک، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد، انجام داده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در این مصاحبه با بازخوانی پیامهای واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، بر نقش محوری و پیشگامانه دانشجویان در مسیر ساختن «ایران قوی» تأکید کرد و اولویتهای راهبردی برای بسیج توان علمی و فناورانه نسل جوان را تشریح کرد.
خبرنگار صبح زاگرس: در آستانه ۱۶ آذر، اگر به ریشههای تاریخی این روز و پیام آن برای نسل امروز دانشجو نگاه کنیم، تحلیل شما از نقش دانشجو در شرایط کنونی چیست؟
سلیمان حسینینیک: برای درک عمیق ۱۶ آذر باید به بافت سیاسی آن دوران بازگردیم. سال ۱۳۳۲، تنها چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، فضای کشور آکنده از سرکوب و خفقان بود. دولت وقت در پی تثبیت قدرت و تحکیم روابط با بلوک غرب، به ویژه ایالات متحده بود. سفر ریچارد نیکسون، معاون رئیسجمهور وقت آمریکا، به ایران، نماد آشکار این پیوند و تلاش برای نفوذ بیشتر بود. دانشجویان دانشگاه تهران که روحیه استقلالطلبی و حساسیت عمیقی نسبت به حاکمیت ملی داشتند، این سفر را فرصتی برای اعتراض دیدند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد: اعتراضی که به قیمت جان سه دانشجوی معترض – مصطفی بزرگنیا، احمد قندچی و مهدی شریعترضوی _ تمام شد. شهادت این عزیزان، تنها یک اعتراض دانشگاهی نبود؛ بلکه فریاد اعتراض ملتی بود که نمیخواست سرنوشتش در پایتختهای بیگانه رقم بخورد. پیام امروزین این واقعه این است که دانشجو، چراغ بیداری و نگهبان استقلال کشور است.
حسینینیک: دانشجوی امروز نیز باید همان مسیر پیشرفت و مقاومت در برابر هرگونه سلطه و تصمیم خلاف منافع ملی را ادامه دهد. او باید با آگاهی و بصیرت، در مسیر سربلندی ایران گام بردارد و در مقابل هر انحراف یا نفوذی قد علم کند.
خبرنگار صبح زاگرس: شاخصهای «ایران قوی» از دیدگاه شما چیست و دانشجویان چه سهمی در تحقق آن دارند؟
سلیمان حسینینیک: مفهوم قدرت در جهان امروز، چندبعدی است. یک کشور قوی، تنها کشوری با توان نظامی بالا نیست، اگرچه امنیت پایه ضروری است. ایران قوی از نگاه من، دارای چند رکن اساسی است: اول و مهمتر از همه، اتحاد ملی و پشتیبانی آگاهانه مردم از نظام سیاسی خود است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد: این پشتیبانی ریشه در اعتماد، عدالت و پاسخگویی دارد. دوم، استقلال اقتصادی و خوداتکایی در تولید، به ویژه در حوزههای حیاتی مانند غذا، دارو و انرژی دارد. سوم، پیشرفت و مرجعیت علمی و فناورانه در سطح منطقه و جهان است. چهارم، تعالی فرهنگی و اخلاقی و حفظ هویت اصیل در عین تعامل سازنده با دنیا است. پنجم، عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی است که در این میان، دانشجویان به عنوان مغزهای متفکر و نیروی پیشران جامعه، در تحقق همه این ارکان نقش محوری دارند. آنها با تولید علم، نقد سازنده، کارآفرینی، فعالیتهای فرهنگی و حضور آگاهانه در عرصه اجتماع، میتوانند سنگبنای ایران قوی را مستحکم کنند.
حسینینیک: اگر سیاستهای کلان کشور، خردمندانه و در راستای منافع ملی باشد، دانشجویان سرمایه اجتماعی بیبدیلی برای حمایت از آن خواهند بود. اما نقش دانشجو منحصر به حمایت سیاسی نیست. این تنها یک بُعد از نقش چندوجهی اوست.
خبرنگار صبح زاگرس: منظور شما از «تولید قدرت» چیست و دانشجویان چگونه میتوانند در این مسیر گام بردارند؟
سلیمان حسینینیک: تولید قدرت، یعنی ایجاد توانمندیهایی که جایگاه، امنیت و رفاه کشور را تضمین میکند. در دنیای امروز، بخش عمدهای از این قدرت از جنس دانش و فناوری است. به عنوان مثال، کشوری که بتواند در حوزه زیستفناوری (بیوتکنولوژی) به خودکفایی برسد، هم از نظر بهداشت و سلامت قدرتمند است و هم میتواند ارزش افزوده اقتصادی عظیمی ایجاد کند. یا کشوری که در حوزه سایبری و امنیت اطلاعات حرف اول را بزند، از حیث امنیت ملی در جایگاه ممتازی قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد: دانشجو با تحصیل در رشتههای استراتژیک و کار بر روی پروژههای کاربردی میتواند مستقیماً در این تولید قدرت مشارکت کند. نگاه ما نباید معطوف به امروز باشد. آینده را فناوریهای نوظهور میسازند. دانشجویان ما باید نسل آیندهساز باشند. آنها باید در رشتههایی مانند هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، نانوفناوری، مهندسی بافت، انرژیهای پاک و فناوری فضایی عمیق شوند.
حسینینیک: رشد جهان لحظهای و نمایی است. اگر نتوانیم همگام با این رشد، دانش و صنعت خود را بهروز کنیم، محکوم به وابستگی و عقبماندگی خواهیم بود. بنابراین، بسیج هدفمند استعدادهای دانشجویی در این مسیر، یک ضرورت استراتژیک است.
خبرنگار صبح زاگرس: به نظر شما اولویتدارترین عرصه علمی یا فناورانه که نیاز به بسیج توان دانشجویی دارد، کدام است؟
سلیمان حسینینیک: با توجه به تحولات شتابان جهان، به جرات میتوان گفت هوش مصنوعی و علوم داده در صدر اولویتها قرار دارند. هوش مصنوعی دیگر یک فناوری صرف نیست؛ یک «فناوری زیرساختی» است که مانند برق یا اینترنت، تمام بخشهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و حتی فرهنگی را متحول خواهد کرد. آینده جهان را این فناوری تعیین خواهد کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد: کسی که در تولید و ابداع الگوریتمهای هوش مصنوعی پیشتاز باشد، در بسیاری از عرصهها پیشتاز خواهد بود. امروزه شاهد هستیم که چگونه انباشت دادهها در سرورهای شرکتهای بزرگ فناوری در غرب، به ابزاری برای نفوذ فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی تبدیل شده است.
حسینینیک: اگر در زمینه هوش مصنوعی وابسته باشیم، در آینده نیز ممکن است در معرض تصمیمات و سلطه الگوریتمهای بیگانه قرار بگیریم. بنابراین، استقلال و پیشرفت در این حوزه یک امر حاکمیتی است. دانشجویان رشتههای مختلف – از مهندسی و علوم کامپیوتر تا پزشکی، حقوق و علوم انسانی – باید با مفاهیم پایه هوش مصنوعی آشنا شوند و نخبگان این حوزه باید با تمام توان تربیت و حمایت شوند. موفقیت در این عرصه، یکی از کلیدیترین عوامل قدرت ملی در دهههای آینده خواهد بود.
خبرنگار صبح زاگرس: مهمترین اقدام عملی که یک دانشجو میتواند از فردا برای مشارکت در پویش علمی کشور انجام دهد، چیست؟
سلیمان حسینینیک: پیش از هر اقدام عملی، یک گام ضروری وجود دارد: آنهم «شناخت دقیق مسئله و نیاز» است. مهمترین کار دانشجو، تبدیل شدن به یک محقق جامعهنگر است. دانشجو نباید فقط در برج عاج دانشگاه بماند. باید با روشهای علمی، نیازهای واقعی و ملموس جامعه خود را در عرصههای مختلف رصد کند. نیاز صنعت شهرش چیست؟ مشکل محیطزیست منطقهاش کدام است؟ خلأهای قانونی در حوزه فناوری کجاست؟ کمبودهای درمانی چیست؟ وقتی دانشجو با پژوهش میدانی و مطالعه، این نیازها را شناسایی کرد، آنگاه مسیر اقدام عملی برایش روشن میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد: این اقدام میتواند نگارش یک مقاله کاربردی، طراحی یک استارتآپ، ساخت یک نمونه آزمایشگاهی، مشارکت در پروژههای حل مسئله صنایع یا حتی روشنگری اجتماعی درباره یک معضل باشد. اگر نیازسنجی درست انجام نشود، تمام تلاشها ممکن است به سمت حل مسائل حاشیهای یا تکراری برود. بنابراین، پیوند «علم» با «نیاز» اولین و مهمترین اقدام است.
خبرنگار صبح زاگرس: در پایان، پیام شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان و یک استاد، به دانشجویان و پژوهشگران در آستانه ۱۶ آذر چیست؟
سلیمان حسینینیک: در آستانه روز دانشجو، این روز بزرگ را به تمام دانشجویان ایران زمین، به ویژه دانشجومعلمان عزیز که آیندهسازان تعلیم و تربیت این مرز و بوم هستند، صمیمانه تبریک میگویم. پیام من به عنوان یک معلم و همراه شما این است که «تمامعیار و چندبُعدی بیندیشید و عمل کنید.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد: دانشجوی زمانه ما نمیتواند تکبعدی باشد. دانشجویی که تنها در سیاست غرق شود و از علم بازبماند، یا دانشجویی که تنها به آزمایشگاه پناه ببرد و از سرنوشت جامعه غافل شود، نمیتواند پاسخگوی نیازهای پیچیده کشور باشد. دانشجوی کامل، کسی است که در عین تخصصیابی عمیق در یک رشته علمی، دیدگاه کلنگر و مسئولیت اجتماعی داشته باشد. او باید در کنار درس، به فرهنگ، هنر، ورزش و مهارتهای زندگی مسلح شود. باید اخلاقمدار، منتقد و نقاد و در عین حال، سازنده و پیشنهاددهنده باشد.
حسینینیک: از شما میخواهم پرچمداران علمآموزی و پیشرفت باشید. در مسیر فناوریهای نو گام بردارید، اما هرگز انسانیت، اخلاق و دغدغه خدمت به مردم را فراموش نکنید. باید اضافه کنم که دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه تخصصی تربیت معلم، خود را متعهد میداند تا با اصلاح و تقویت برنامههای درسی، فراهمآوردن فضای پژوهشهای کاربردی و حمایت از پایاننامههای حلمسئلهمحور، بسترساز تربیت چنین دانشجویانی باشد. به امید آنکه با همتی عالی و متکی به جوانان خردمند و متعهد، شاهد تحقق عینی «ایران قوی» در افق چشمانداز باشیم.
انتهای خبر/