رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/02/14 Sunday - 2025 04 May الأحد ، 6 ذو القعدة ، 1446
ساعت
1402-11-30 09:24 شماره خبر : 2563
قابل‌توجه مسئولان

ابر پروژه راه‌سازی سه‌راهی مهریان در شهریاسوج امروز در خواب زمستانی است و گویی نگاهی به تکمیل و اتمام آن نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» سه‌راه مرگف نامی است که برخی رسانه‌ها برای سه‌راهی «یاسوج-اقلید-مهریان» انتخاب کرده‌اند.

مکان تلاقی چندین جاده ازجمله یاسوج-اقلید، یاسوج-سی‌سخت و حتی مسیر بزرگت روستاهای اقماری یاسوج ازجمله (مهریان بلهزار مادوان و دیگر روستاهای اقماری بوده که امروز به دلیل قرارگیری در یک شیب تند و چندین جاده به‌عنوان جاده مرگ از آن یاد می‌شود و هرروز تصادفات بی‌شماری به دلیل عرض کم جاده و حتی استاندارد نبودن این مسیر رخ می‌دهد.

 

قریب 50ماه از کلنگ این پروژه گذشت

باید بدانیم که قریب به دو دهه از عنوان شدن احداث تقاطع غیره مسطح برای این جاده می‌گذرد که در سال 99 با هیاهوی بسیار و حضور اسلامی وزیر وقت دولت دوازدهم کلنگ اجرایی این پروژه با حضور نماینده مردم در مجلس و مسئولان استانی و کشوری بر زمین زده شد و مهلت 24ماهه برای افتتاح و تکمیل آن عنوان نیز لحاظ شد.

این کلنگ زنی باعث شد که حتی برخی از سیاسیون این موضوع را یک مسئله خوشایند برای مردم و اهالی سر رود شمالی و حتی مسافران و گردشگران بدانند که یکی از پله‌های رهایی بویراحمد از کمبود زیرساخت‌ها بود.

 

این پروژه امروز در خواب زمستانی است

اما امروز قریب به چهار سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد و احداث این پروژه در حد احداث چند دیوار حائل، احداث چند ستون پل و احداث کانال‌های آبراه باقی‌مانده و این پروژه در خواب زمستانی عمیقی فرورفته است.

مسائلی از قبیل تزریق نشدن اعتبار کافی برای پروژه، رهایی این پروژه از سوی برخی مسئولین و قیمت فزاینده مواد اولیه باعث شده که یکی از حیاتی‌ترین پروژه‌های  ورودی شهر یاسوج امروز در خواب زمستانی باشد.

از سویی دیگر به گفته برخی از مسئولین معارضات محلی نیز یکی از مهم‌ترین دلایل کندی این پروژه است که بعد از چندین سال همچنان مسئولان ذی‌ربط نتوانسته‌اند معارضات این پروژه را به سرانجام برسانند که همین مسئله باعث افت شدید این پروژه باشد.

 

پروژه‌ای حیاتی، اما مظلوم از اعتبارات

به گفته برخی مسئولین سابق، خریداری زمین‌های و معارضات محلی این پروژه بیشتر از قیمت تمام‌شده خود پروژه بوده که همین مسئله باعث شده که مسئولان در تکمیل این پروژه با سردرگمی روبه‌رو شوند.

حال این محور، یکی از نقاط حادثه‌خیز در یاسوج است که ورودی مناطق گردشگری استان‌های فارس و کهگیلویه وبویراحمد بوده و ساماندهی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است.

هرچند در برهه‌ای برخی از مسئولین سابق، پیمانکار را یکی از اصلی‌ترین دلایل برای عملیات کُند این پروژه می‌دانستند، اما طبق نظر کارشناسان؛ انجام نگرفتن دو برگ خرید معارضات محلی و تخصیص ندادن بودجه شاخص برای آن از دلایل اصلی روند کند عمرانی این پروژه عنوان‌شده است.

 

هرروز یک تصادف

حال که چند سال از کلنگ زنی این پروژه  می‌گذرد، همچنان این پروژه به دلیل معارضات محلی و تزریق نشدن بودجه ملی متناسب برای احداث آن در تعطیلی به سر می‌برد و هرروز شاهد تصادفات بیشمار و قفل شدن ورودی و خروجی مرکز استان در منطقه‌ای که بیش از 100هزار ساکن دارد، هستیم.

 

حال باوجوداین همه موضوعات پیمانکار پروژه مدعی است که از زمان تحویل پروژه تاکنون تنها اعتبار کمی دریافت کرده و همین مسئله باعث شده که با کمبود نقدینگی روبه‌رو شود.

از سویی دیگر گفته می‌شود مسئولین با این بهانه که پروژه ملی است از پیگیری برای دریافت اعتبار سرباز می‌زنند، بدیهی است پروژه‌هایی که بودجه ملی دریافت می‌کنند نیز نیازمند تلاش و پیگیری مسئولین استانی است.

روشن است تا زمانی که مشکل معارضین حل نشود و پروژه تأمین اعتبار نگردد، ممکن تکمیل تقاطع مهریان سال‌های سال به طول بینجامد.

در این وسط نیز علاوه بر هدر رفت بیت‌المال، جان و مال شهروندان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد،چنانچه یک روز زودتر این تقاطع به بهره‌برداری برسد، مردم کمتری در معرض آسیب‌های مالی و جانی قرار می‌گیرند.

از مسئولین عمرانی و اجرایی استان انتظار می‌رود ضمن بازدید از این پروژه مهم، مشکلات و موانع را احصاء کرده و در جهت رفع آن‌ها برآید.

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!


آخرین اخبار