
یکی از مهمترین عوامل توسعه فراگیر کهگیلویه وبویراحمد اتصال به راه های اصلی و یا همان کریدور های اصلی جنوب به مرکز و مرکز به مرزهای جنوبی کشور است که محور لنده- تشان یکی از عوامل تاثیرگذار در این فرآیند توسعه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» امروزه راهها بهعنوان عناصر اصلی در توسعه فراگیر جامعه محسوب میشوند چرا که نقش مهم ترانزیت بهخصوص در حوزه جادههای ارتباطی که بیشترین سهم و نقش را در ترانزیت کالا برعهده دارند.
راه همواره بهعنوان یکی از سرمایههای ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور محسوب میشود چرا که نقش ارزشمندی در حملونقل و کاهش میزان مسافتها، صرفهجویی سوخت و حتی کاهش مسیرهای ارتباطی به همراه خواهد داشت.
در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوقالعادهای که شبکه راههای زمینی دارند بیش از ۹۰ درصد از کل حملونقل کشور را همین راههای ارتباطی درون سرزمینی به خود اختصاص داده است که نقش و جایگاه راه و توسعه راهها را نشان میدهد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و کوهستانی که دارد جادههای ارتباطی آن نیز از دل کوهها میگذرد و همین امر باعث افزایش چندین برابری هزینههای راهسازی، توسعه راهها، احداث و حتی نگهداری راهها میشود.
کاهش مسیر ارتباطی در محورهای مختلف استان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان از ابتدای انقلاب اسلامی بوده است که این مهم در سفر مقام معظم رهبری و رؤسای جمهوری مختلف به استان به اتصال راه یاسوج - شیراز، یاسوج - گچساران، یاسوج - اصفهان در طول این سالها تحقق پیدا کرده است.
راه ارتباطی پاتاوه - دهدشت که در ادامه کریدور شهر رضا، یاسوج، لنده، تشان، بهبهان به ماهشهر است که نقش بسیار مهمی در اتصال جنوب کشور به مرکز کشور خواهد داشت و دراینبین این کریدور مهم از اصفهان تا یاسوج و از یاسوج تا دهدشت اتصال پیدا کرده است.
حال این گلوگاه مهم توسعهای که فاصله ۱۹۰ کیلومتری خوزستان تا تونل کوه پات را که اول ورودی به جاده دهدشت به پاتاوه است را به کمتر از ۴۵ کیلومتر کاهش میدهد که سهم قابلتوجهی در کاهش میزان سفر و صرفهجویی در سوخت خواهد داشت.
در سالهای گذشته روند اجرایی قطعه اول آن با بیش از ۷۵درصد پیشرفت کاری با اعتباری افزون بر ۴۷۰ میلیارد ریال اجرایی شده بود که با تغییرات مدیریتی در سطح استان و شهرستان این مهم با طرح ادعای برخی از مسئولان شهرستانی و استان و حتی نماینده مردم که مجوز ماده ۲۳ را ندارد عملاً تعطیل شد.
این محور ارتباطی علاوه بر کاهش مسیر طولانی ۱۹۰ کیلومتری میتواند تسهیلکننده ترانزیت مسافران و کالاهای ضروری از جنوب به مرکز کشور با بیش از سه الی چهارساعته کاهش طول مسیر ارتباطی برای خودروهای سنگین و باری باشد.
متأسفانه در ششساله گذشته پروژه راه ارتباطی لنده - تشان به دلایل واهی و بدون هیچگونه دلیل قانونی تعطیل شد این مهم در حالی است که این پروژه در زمره پروژههای تعریف شده سازمان برنامهوبودجه کشور بود که ذیل راه ارتباطی پا تاوه - دهدشت بود.
یدالله رحمانی نیز در مراسم افتتاحیه قطعه اول راه ارتباطی تراب - لنده گفته است: تلاش میکنیم محور لنده - تشان و اتصال آن به خوزستان دراسرعوقت مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشته است: تکمیل جاده لنده تراب پاتاوه و پروژه ملی لنده به تشان، مسیر اهواز - یاسوج را ۱۰۰ کیلومتر کاهش میدهد و این امر بهبود زندگی مردم و تسهیل عبورومرور را به همراه خواهد داشت.
وی در ادامه تأکید کرد: این پروژهها نهتنها بر کیفیت زندگی مردم تأثیر مثبت خواهند داشت، بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز کمک شایانی خواهند کرد.
این سخنان استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حالی مطرح شده است که پروژه راه ارتباطی لنده - تشان دارای مجوز ماده ۲۳ و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور بهعنوان طرح ملی در سال ۱۳۹۸ نیز آمده است؛ ولی برخی از مسئولان در سنوات گذشته بر این ادعا بودند که این پروژه کد ماده ۲۳ ندارد و حتی ادعا کرده بودند فاز اول بدون طیکردن مراحل قانونی صورتگرفته است.
سید محمد تقوی در واکنش تعطیلی پروژه راه لنده - تشان گفت: کسانی که با بیتدبیری، بهانههای واهی و حرفهای غیرکارشناسی محور لنده - تشان را بیش از شش سال عقب انداختند، باید در مقابل مردم لنده پاسخگو باشند و رسماً عذرخواهی کنند.
فرماندار شهرستان لنده گفت: این محور ملی و ترانزیتی بر اساس شواهد و اسناد موجود میتواند یکی از شریانهای حیاتی بین استانی و محل جابهجایی کالا و مسافر با کمترین زمان ممکن و صرفهجویی در مصرف سوخت و همچنین صادرات کالا از جنوب به شمال و کشورهای حوزه قفقاز باشد.
وی در ادامه افزود: تعلل چند ساله در خصوص پیشرفت فیزیکی عملیات طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان باوجود داشتن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و سابقه ۵ساله درج اعتبار در قانون بودجه سنواتی بههیچعنوان قابلتوجیه نیست.
تقوی در ادامه تأکید کرد: بررسیها گویای این واقعیت است که طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان فاصله جادهای استانهای غربی مانند ایلام و خوزستان را تا استانهای شرقی مثل فارس و سیستان و بلوچستان (اهواز - لنده - یاسوج - شیراز) حدود چهار ساعت نسبت به مسیر فعلی (اهواز - بهبهان - گچساران - باشت - بابا میدان - نورآباد - قائمیه - شیراز) کوتاهتر میکند و همچنین منجر به کاهش بیش از یکساعتی فاصله استانهای مرکزی کشور در امتداد مسیر پاتاوه - دهدشت تا مناطق جنوب غربی کشور و بنادر خلیجفارس در استان خوزستان میشود.
وی تأکید کرد: تسریع در مسیرهای کریدور شمال به جنوب از جمله مسائلی است که بی شک مورد استقبال دولت و از سیاستهای مهم دولت وفاق ملی است.
فرماندار شهرستان لنده گفت: انتظار میرود این محور مهم ترانزیتی که مدت چند سالی از سوی عدهای مغرضانه به کما رفت و به تعطیلی کشانده شد، بهزودی در دستور کار قرار گیرد و بهزودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.
تقوی تأکید کرد: راهاندازی طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان علاوه بر روانسازی تعاملات اجتماعی منطقهای و ملی و جهتدهی و تسهیل گردشگری فصلی، نوروزی و سفرهای زیارتی بهخصوص اربعین در بستر محور مذکور منجر به تکمیل کریدورهای جادهای جنوب و افزایش ظرفیت ترانزیتی و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه میشود
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- باران مهمان کهگیلویه و بویراحمد میشود
- انتصاب اولین فرماندار دولت پزشکیان در چرام
- تنها پارکعمومی لیکک آماده پذیرایی از مسافران نیست
- آغاز انتصابات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- سرپرست علوم پزشکی یاسوج منصوب شد
- بیخیالی مسئولان به محور پرترافیک در لیکک
- آخرین میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد
- ماغر بهشتی در جنوب کشور
- نمایشگاه فروش بهاره طرح ضیافت ماه رمضان
- پارکهای یاسوج آماده پذیرایی از مسافران نیستند
- رمضان و نوروز، فرصتی برای معنویت و نشاط
- ارتقاء درجه سردار کهگیلویهوبویراحمدی به سرتیپ تمامی
- آبشار زیبای یاسوج منتظر مسافران نوروزی
- میزان بارشهای کهگیلویهوبویراحمد تا صبح شنبه
- انتصاب یک کهگیلویهوبویراحمدی در منابع طبیعی خوزستان
- اقامتگاههای بومگردی،سفری به طبیعت زاگرس
- پست جدید رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- دیدار عیدانه با خانواده معظم شهدا
- شلالدون، نگین گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
- جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم است
- ورود ۲۶۸ هزار مسافر به کهگیلویهوبویراحمد
- کلاهبردار میلیاردی در بویراحمد دستگیر شد
- افزایش قیمت یکشبه شن و ماسه در کهگیلویهوبویراحمد
- اعلام زمان آغاز مدارس کهگیلویهوبویراحمد
- 12 فروردین؛ روز تجلی اراده ملت ایران
- چه خبر از نمایندههای کهگیلویهوبویراحمد در مجلس؟
- وضعیت آب و هوای سیزدهبدر کهگیلویهوبویراحمد
- یومالله «۱۲ فروردین» سرآغاز حاکمیت مردمسالاری دینی
- پروژههایی که برای کهگیلویهوبویراحمد طلسم شدهاند!
- شلالدون، نگین گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
- فرصتهای سرمایهگذاری در کهگیلویهوبویراحمد
- خواهش مدیرکل محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم
- راهکارهای تحقق شعار سال در کهگیلویه و بویراحمد
- طبیعت بکر کوههای سروک یاسوج
- مسئولان گرهگشای مشکلات مردم باشند
- جشن شکرگزاری در کهگیلویهوبویراحمد
- حال ناخوش بلوطهای دنا
- اقامه نماز عیدفطر در نقاط مختلف بخش ممبی
- ۲ تصادف با ۱۴ مصدوم در بویراحمد
- عذرخواهی ستاره خارجی پرسپولیس از هواداران
- دهدشت؛ شهر بدون نماد
- آمریکا شرارت کند، ضربه متقابل محکمی میخورد
- اقامه نماز عیدبندگی در روستای «بنهپیر» بهمئی
- انتقاد از وامهای خاله و پسرخالهای در کهگیلویهوبویراحمد
- نماز عید بندگی در بهمئی
- هراسی از تهدیدات دشمن نداریم
- مسئولان برای تحقق شعار سال تلاش کنند
- اقامه نماز عید بندگی در شهر یاسوج
- تجلیگاه ایمان و بندگی در کهگیلویهوبویراحمد
- مشاهده بیشتر