کد خبر: 159138
رضا عسکر پور مطرح کرد:
نقض حقوق بشر قوی‌ترین امپراتوری‌ها را به سقوط می‌کشاند/ریشه اعتراضات آمریکا تبعیض و بی عدالتی است
کارشناس ارشد حقوق بشر گفت: نقض حقوق بشر راه به جای نمی‌برد و قوی‌ترین امپراتوری‌ها را به سقوط و اضمحلال می‌کشاند.

رضاعسکر پور کارشناس ارشد حقوق بشر در گفت و گو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، گفت: مرگ آن مرد سیاه پوست در 25 مه 2020 حین بازداشت توسط یکی از چهار افسر پلیس حاضر در صحنه‌ی بازداشت در ایالت مینه‌سوتا آمریکا، آن چنان لرزه‌ای بر بدن انسان‌های آزادی ‌خواه جهان انداخت که تا به امروز (قریب به 13 روز از روز واقعه) شاهد اعتراضات حمایتی از حاکمیت قانون، اصل عدم تبعیض، عدالت، رعایت حقوق بشر و غیره در سطح جهان هستیم.

وی ادامه داد:  با وجود این، بخشی از این اعتراضات مسالمت ‌آمیز در آمریکا و برخی از کشورها با مداخله نیروهای امنیتی و سرکوب معترضان به خشونت کشیده شده است،  اما آنچه مهم است و باید بدان توجه داشت این است که مرگ این فرد سیاه پوست  صرفا تکانه‌ای بود که منجر به چنین زلزله‌ای در سطح جهان شد، گسل‌های که بر اثر این تکانه فعال شد، ریشه در تبعیض‌های ناروا، بی عدالتی، نقض آزادی‌های مشروع، نقض حقوق بشر و حاکمیت قانون توسط حاکمان جوامع بشری دارد.

این کارشناس ارشد حقوق بشر عنوان کرد:  برخی از مقامات پیشین ایالت متحده آمریکا ضمن محکوم کردن این فاجعه، ریشه‌ی آن را تبعیض و بی‌عدالتی دانستند که این موارد به صورت سراسری و سیستماتیک اتفاق می‌افتد؛  جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا در این خصوص اذعان کرد: «من و همسرم از بی‌عدالتی‌های تراژدیک نژادی در کشور ناراحت شدیم» و همچنین، «تلاش بسیار باید کرد تا نژادپرستی از کشور و ایالتم رخت بربند».

عسکر پور ادامه داد:  مضافاً، باراک اوباما در این خصوص اذعان داشت: «رفتار تبعیض‌آمیز به شکلی دردآور و فاجعه‌آمیز «عادی» شده‌است؛ چه این رفتار تبعیض‌آمیز در سیستم بهداشت و درمان باشد، چه سیستم قضایی، یا دویدن در گوشه خیابان، یا تماشای پرنده‌ها در پارک. در سال ۲۰۲۰ چنین چیزی درآمریکا نباید «عادی» تلقی شود، اگر بخواهیم فرزندان ما در جامعه‌ای با معیارهای عالی زندگی کنند، ما باید بهتر از این باشیم.».

وی عنوان کرد:  با این وجود، این فاجعه‌ی انسانی ریشه در تبعیض های ناروا، بی‌عدالتی، نقض حقوق بشر، نقض حاکمیت قانون و غیره دارد،  اصل عدم تبعیض، در اسناد حقوق بشری و اسلام مورد تاکید قرار گرفته است که نقض این اصلِ مبنایی، موجودیت کلیه حقوق انسانی را به خطر می‌اندازد.

کارشناس ارشد حقوق بشر تصریح کرد: تبعیض یعنی هرگونه تمایز، محدودیت یا ممانعت که اهداف یا نتایج مخربی بر شناسایی، برخورداری و اجرای حقوق بشر یا آزادی‌های بنیادین دارد. لذا، هر انسانی فارغ از تفاوت‌های جنسی، نژادی، قومی، ملی، مذهبی و...، استحقاق بهره‌مندی از کلیه حق‌های بشری را دارند تا در نتیجه‌ی آن بتواند به یک زندگی سالم همراه با کرامت انسانی، نائل آیند.

عسکر پور افزود:  عدم تبعیض، اصلی کلیدی در نظام بین‌الملل حقوق بشر بوده و در تمام معاهدات حقوق بشری شناسایی شده است. از جمله در مواد 1 و2 اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده 2 میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مواد 2 و5 کنوانسیون منع تبعیض نژادی، ماده 2 پیمان نامه حقوق کودک، ماده 2 میثاق حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان و تفسیر عمومی شماره 16 میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در خصوص حق برابر مردان و زنان در بهره‌مندی از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و غیره مورد شناسایی و تاکید قرار گرفته است.

وی گفت:  دین مبین اسلام در این زمینه دیدگاه روشنی دارد؛ از دیدگاه اسلام، افراد بشر در خلقت و انسان بودن با هم برابرند و بر همین مبنا از حقوق انسانی برابر و مساوی نیز برخوردار هستند، قرآن همه انسان‌ها را از یک ریشه دانسته و برابر می‌داند، «اوست آن کسی که شما را از یک نفس آفریده است».

کارشناس ارشد حقوق بشر افزود: اسلام برخلاف نظام‌های طبقاتی که برای افراد هر طبقه، امتیازات و حقوق موهوم و بی‌دلیلی را جعل نموده و بی‌جهت بین افراد بشر تبعیض قائل هستند، انسان‌ها را از نظر حقوق، مساوی می‌داند. پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «مردم مانند دندانه‌های شانه با هم برابرند» (من لایحضر الفقیه، ص 579.) و نیز امام علی(ع)می‌فرمایند: «باید وضع مردم در مورد حق در نزد تو برابر و یکسان باشد.» (نهج البلاغه، نامه 59.).

وی ادامه داد: ضمن محکوم کردن این فاجعه انسانی و فجایع مشابه، باید گفت: هم از لحاظ حقوقی، اخلاقی، عقلی، شرعی و نقلی و هم به گواه تاریخ، تبعیض، بی‌عدالتی، نقض حقوق بشر راه به جای نمی‌برد و در نهایت با یک جرقه به بستر جامعه رخنه می‌کند و فاجعه آفرین می‌شود و تبعاتی دارد که قوی‌ترین امپراتوری‌ها را به سقوط و اضمحلال می‌کشاند. (الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم) (العدل اساس الملک).

انتهای پیام