کد خبر: 134513
جاده های کهگیلویه و بویراحمد آرام نیستند/آیا زمستان سخت تری را در پیش داریم؟+تصاویر
جاده های کهگیلویه و بویراحمد مستعد ریزش هستند و باید ایمن سازی می شدند اما آیا مسئولان استانی چند ماه مانده به آغاز بارش ها تمهیدات لازم برای ایمن سازی جاده های پرخطر استان را انجام داده اند؟

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد منطقه ای کوهستانی است و می توان گفت که بیش از 80 درصد راه های  برون شهری استان از میان کوه ها عبور می کند که منظره های زیبایی را نیز به نمایش گذاشته است اما همین کوه ها در زمان بارندگی ناآرام می شوند و مشکلاتی را ایجاد می کنند.

 

چند سالی بود که به دلیل خشکسالی هایی که در استان و حتی کشور رخ داده بود خیلی کم  شاهد ریزش کوه ها در جاده های استان بودیم و گاهی اگر سنگی به جاده پرتاب و آن  را مسدود می کرد نیز به دلیل زلزله و یا لغزش چند سنگ بزرگ بود و از ریزش به دلیل سیل در استان خبری نبود.

 

بارش باران در زمستان و بهار سال 97 و 98 همه مردم ایران به ویژه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را غافل  گیر کرد به گونه ای که طبق آماری که در فروردین ماه منتشر شد شهر یاسوج به عنوان پر بارش ترین شهر دنیا معرفی شد شهری که جمعیتش به نیم میلیون نفر هم نمی رسد اما پر بارش ترین شهر ایران است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در فوردین ماه سال 98 اعلام کرد که سیلاب‌های اخیر و رانش و ریزش کوه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به جاده‌های این استان خسارت وارد کرد.

بعد از بارندگی های فرودین ماه سیل راه روستایی بیش از 150 روستا را قطع کرد و برخی از روستاها را در زمینه مواد خوراکی با مشکل مواجه کرد این موارد هشداری به مسئولان استان و کشور بود که ممکن است زمستان سخت تری در پیش داشته باشیم.

بعد از سیل معاون رئیس جمهور برای بررسی وضعیت خسارت سیل در استان  از نقاط مختلف بازدید کرد که برای جبران این خسارت ها اعتباری تخصیص داده شود اما ایا این موضوع محقق شده است؟

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یک ماه قبل در نشست خبری که داشت اعلام  کرد که هنوز یک ریال اعتبار برای بازسازی و بهسازی جاده های  استان تخصیص داده نشده است و اگر اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته نشود بدون شک در بارندگی های بعدی دچار مشکل جدی می شویم.

در فروردین ماه سال 98   کیلومتر ۲۵ جاده یاسوج به شیراز دچار رانش شد و برای مدتی این مسیر به کلی مسدود شد هر چند   این مسیر با تلاش ۳۰ نیروی راهدار و با سه هزار و ۵۰۰ نفر ساعت در ۱۰ روز زیر بار ترافیک رفت اما باز هم مدیرکل راهداری اعلام کرد این مسیر به صورت موقت بازگشایی شده است و برای مقاوم سازی به اعتبار بیشتری نیاز دارد و هم اکنون ایمن نیست.

با توجه به اینکه سیل در استان های مختلف از جمله در جاده های ازتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت بسیار زیادی وارد کرده است و معاون رئیس جمهور از نقاط مختلف سیل دیده استان بازدید کرد اکنون چرا هیچ اعتباری برای بازگشایی راه ها اختصاص داده نشده است.

برای پیگیری این موضع با مدیرکل راهداری تماس گرفتیم که اعلام کرد به دلایلی اجازه مصاحبه کردن ندارد.

 

انتهای پیام/