گروه: اخبار استان خبر: 86460 / تاریخ انتشار : 1396/1/26 ساعت : 09:54
در برنامه گامی دیگر از شبکه دنا عنوان شد؛

خلقی پور:امروزه فضای مجازی فرصتی مناسب برای تبلیغات داوطلبان شورا تبدیل شده است/محمدی: مردم به نظرسنجی های انتخاباتی اعتماد نکنند

در برنامه گامی دیگر دو کارشناس سیاسی و فضای مجازی به عنوان مسائل مختلف در مورد راهکارها و تهدید های فضای مجازی در انتخابت شوراها پرداختند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا برنامه انتخاب از شبکه دنا شب گذشته ساعت 20:20 دقیقه با موضوع آسیب شناسی فضای مجازی و انتخابات شورای شهر و روستا بر روی آنتن رفت.

این برنامه با حضور خلیفه خلقی پور کارشناس مسایل سیاسی و مدرس دانشگاه، محمود محمدی مدیر موسسه منادیان بصیرت استان کهگیلویه و بویراحمد و با مجری گری سید ناصر رضایی پخش  شد.

در ابتدای این برنامه خلیفه خلقی پور کارشناس فضای مجازی در زمینه فضای مجازی، انتخابات و آسیب های پیش روی آن گفت:تبلیغات یکی از مهمترین راهکارها برای معرفی کالا ها، خدمات و فعالیت ها به جامعه است و باید بدانیم که پایه اولیه آنچه می خواهیم عرضه کنیم تبلیغات است.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: در انتخابات هم به همین شکل یکی از مهمترین اقدامات و مهارت ها تبلیغات موثر است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی یکی از ابزار های مهم در بحث تبلیعات انتخابات است، اظهار کرد: در این حوزه تنوع و پتانسیل ها بالا است و عدم شناخت این فضا می تواند یک تهدید به شمار بیاید.

خلقی پور گفت:در انتخابات مشارکت اجتماعی ، عرضه خدمات ، شناخت و معرفی در حوزه مجازی را باید مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از فضاهایی که فرصت تبلیغات در آن وجود دارد فضای مجازی است ،تصریح کرد: امروزه فضای مجازی تاثیر گذار ترین و پر نفوذترین حضور در عرصه انتخابات را دارند که این هم میتواند یک فرصت و هم یک تهدید باشد.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: باتوجه به ورود فضای مجازی به زندگی روزمره مردم جلوگیری استفاده از آن سخت است.

وی به مقایسه نوع تبلیغات در گذشته و حال اشاره کرد و گفت:اکنون ضریب نفوذ تلفن همراه در جامعه بسیار بالا و حتی از سرانه یک هم بالا تر است چرا که یک فرد ممکن است چند خط تلفن داشته باشد.

خلقی پور با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک فضای گسترده با اطلاعات بالا است ، بیان کرد: ما می توانیم به فضای مجازی به عنوان یک فرصت آگاهی بخشی به جامعه نگاه کنیم.

این کارشناس فرهنگی افزود:هر ابزاری هم آسیب هایی دارد که باید شناسایی و برای پیشگیری به جامعه آگاهی بخشید.

خلقی پور عنوان کرد : باید های قانونی که وجود دارد باید به جامعه آموزش داده شود و در این فضا به دنبال رشد و ارتقاع جامعه بود.

وی اظهار کرد:امکان انتخاب درست مابه خصوص در بحث انتخابات شوراهای شهر و روستا توسط این فضا دستخوش تغییرات قرار می گیرد .

وی گفت:هم سیاستگزاران و هم کسانی که در معرض انتخاب قرار دارند و خود مصرف کنندگان سعی کنند که افراد شایسته را انتخاب کنند.

خلقی پور افزود:سهم فضای مجازی در بستر های تبلیعاتی روز به روز در حال افزایش است که ما باید متناسب بت رشد در این فضا برنامه ریزی داشته باشیم و از ان استفاده لازم را ببریم.

خلقی پور به سرشماری نفوس و مسکن در سال گذشته اشاره و تسریع کرد: حدود ۴۸/۴ درصد از این سرشماری نفوس و مسکن از طریق اینترنت انجام گرفت و این نشان می دهد که تا چه اندازه مردم ما به فضای مجازی روی اورده اند .

این کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد:جامعه تحت پوشش رسانه های بسیار گسترده و بدون مرز است که هم پیام دهنده و هم گیرنده راحت از این امکانات استفاده می کنند ، به طوری که بسیاری از سایت های اطلاع رسانی و کانال ها به نسبت اقلام تبلیعاتی دیگر کم هزینه است.

خلقی پور گفت:آن چیزی که نفوذ این ابزار را در جامعه بالا برده است کلاس استفاده از این برنامه ها است که خو یک آفت و آسیب برای فضای مجازی محسوب می شود‌.

وی در پایان افزود:امروزه باتوجه به انتخابات پیش رو مهمترین دلایل گرایش به سمت فضای مجازی تبلیغات انتخاباتی است‌.

همچنین مدیر موسسه منادیان بصیرت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فضای مجازی هم می تواند فرصت برای کاندیدای شوراها باشد و هم تهدید ، گفت: مردم نباید به نظر سنجی های کاندیدای شوراهای شهر و روستا اعتنایی کنند چرا که هر فرد می تواند با چند اکانت مختلف به راحتی رای بدهد.

محمود محمدی با بیان اینکه نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در زمانی که برای آنها مشخص شده است تبلیغات را شروع کنند، تاکید کرد: ان شاء الله که مردم با حضور حداکثری خودشان در انتخابات پیش رو برگ زرین دیگری برای کشورمان رقم بزنند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی فضای حقیقی دوم کشور است.

مدیر موسسه رسانه ای منادیان بصیرت کهگیلویه وبویراحمد افزود:حجم اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد خانواده ها به خصوص جوانان را به خود مشغول کرده است.

 وی با بیان اینکه ابزار ها و فضای مجازی همانند یک قیچی دولبه عمل می کند، اظهار کرد: باتوجه به ثبت نام 4 هزار و 673 نفر کاندید شورا های شهر و روستا در کهگیلویه وبویراحمد که نسبت به حجم جمعیت یک آمار متمایز در کشور است فضای مجازی می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در انتخابات پیش رو عمل کند.

محمدی بیان کرد:راه اندازی ستاد و گرو ه های مجازی در شبکه های مجازی همانند راه اندازی ستاد های انتخاباتی در فضای حقیقی است ، پس باید بازه تبلیغاتی در همان بازه باشد و وقتی یک گروهی به اسم کاندید مشخصی تشکیل و عضو گیری می کند کاندید مورد نظر ظرف مدت مشخصی نسبت به این گروه اعلام برائت کند و بگوید که من گروه را نساخته ام.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه در این گروهای تبلیغاتی ممکن است هر مطلب یا محتوایی برای تخریب فرد در گروه منتشر شود ، افزود: کاندید های انتخاباتی به جای ساختن گروه های تبلیغاتی می توانند اقدام به راه اندازی کانال های انتخاباتی کنند که تنها مدیر گروه می تواند در آن مطلب به اشتراک بگذارد.

 وی گفت:افراد می توانند برای دریافت سوالات ، از مخاطبان خود بخواهند که سوالات مورد نظر خود را به اکانت مدیر ارسال و پاسخ خود را در کانال دریافت کنند.

محمدی عنوان کرد: با توجه به حضور  افراد زیادی در گروه های تبلیغات انتخاباتی که امروزه ما مشاهده می کنیم کنترل این گروه ها توسط یک فرد به صورت 24 ساعت غیر ممکن است و امکان دارد توهین یا تخریبی نسبت به یک فرد مشخص از طرف یک کاندید نسبت به کاندیدی دیگر در این گروه ها صورت گیرد.

مدیر موسسه رسانه ای منادیان بصیرت کهگیلویه وبویراحمدافزود: این مشکلات به دلیل محدود بودن مناطق در حوزه کاندید های شورا های شهر و روستا و اینکه افراد بیشتر همدیگر را می شناسند اتفاق می افتد.

محمدی به مهمترین آسیب در این حوزه را کمبود امینیت دانست و تصریح کرد:نباید به نظر سنجی هایی که در گروه های انتخاباتی برگزار می شود اعتماد کرد چرا که یک فرد می تواند با یک شماره و یک اکانت بیش از پنج مرتبه  و با چند شماره بیش از 100 رای دهد.

وی به طایفه ای بودن انتخابات شورای شهر و روستا به عنوان یک آسیب در کهگیلویه وبویراحمداشاره و عنوان کرد: از طرفی دیگر دامن زدن برخی رسانه ها نسبت به این موضوع که  فلان منطقه و یا فلان طایفه کاندید شورای شهر خود را برای ثبت نام همراهی کردند خود یک آسیب جدی است که دستگاه های نظارتی باید نسبت به برانگیختن احساسات و عواطف مردم  در این رسانه ها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.
این کارشناس فضای مجازی و امنیت رایانه ای گفت: در گذشته انتخابات در کهگیلویه وبویراحمد طایفه ای و قبیله ای بود اما امروزه با وجود فضای مجازی مرز ها از بین رفته اند که امیدواریم اردیبهشت پیش رو یک انتخابات سالم و پر شوری را مشاهده کنیم.

انتهای پیام م.غ/7044

 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.