گروه: دین و اندیشه خبر: 42382 / تاریخ انتشار : 1394/10/3 ساعت : 10:11

مسئولیت پذیری در خانواده از منظر الهی

مبرهن است که جامعه چه کوچک و چه بزرگ احتیاج به یک مدیر و مسئول دارد و ادارۀ آن جامعه با دو مدیر و دو مسئول امکان پذیر نیست، چه در آن صورت کارها و امور به سامان نمی رسد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس * مهمترین نکته در مسألۀ مسئولیت و مسئولیت پذیری امانتداری است.
 

این نکته را در سورۀ یوسف هنگامیکه آن حضرت می خواهد خزانه داری حکومت مصر را قبول کند، می یابیم:


إِنّی حَفیظً علیم: سوره یوسف آیه 55

نمونۀ دیگری که قرآن کریم به آن اشاره می کند، هنگامی است که دختر حضرت شعیب علیه السلام به پدر پیشنهاد می کند که حضرت موسی علیه السلام را برای کار اجیر کند :
یا أبَتِ استَاجِرهُ إِنَّ خَیرَ مَنِ استَأجَرتَ القَوِیُّ الآمینٌ


ای پدر، او را استخدام کن چرا که بهترین کسی است که استخدام می کنی هم نیرومند [و هم] در خور اعتماد است: سوره القصص آیه 26

در این بیان نیز به خوبی می بینیم:

* توانمندی و قدرت یکی دیگر از نکته های شایان توجه در پذیرش مسؤولیت است.

 

در نظام خانواده نه زن بودن ملاک کرامت و برتری است و نه مرد بودن دلیلی برای ارزشمندی بیشتر است. از نظر قرآن کریم ملاک برتری و کرامت انسانی فقط تقواست. از میان زن و مرد هر کدام که با تقواتر باشند نزد خداوند محبوبترند و از درجۀ کرامت بیشتری برخوردار است.

 

قرآن کریم می فرماید:
یا اَیُّها النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ اَو اُنثی وَ جَعَلناکُم شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفوا إِن اَکرمَکُم عِندَ اللهِ أتقاکُم


مردم، ما شمار را از مرد و زنی آفریدیم، و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست : سوره حجرات آیه 13

 

مبرهن است که جامعه چه کوچک و چه بزرگ احتیاج به یک مدیر و مسئول دارد و ادارۀ آن جامعه با دو مدیر و دو مسئول امکان پذیر نیست، چه در آن صورت کارها و امور به سامان نمی رسد. همیشه در یک جامعه صرفنظر از کوچکی و بزرگی یک نفر در رأس می ایستد و مسئولیت انجام امور را بر عهده می گیرد.

 

با دقت در امور رایج بشری و بالاتر از آن حتی امور الهی، به دست می آید که کلام آخر را همیشه یک نفر می زند و بقیۀ افراد کار مشاوره و رایزنی را انجام می دهند.

 

در نظام خانواده نیز چنین است. این که قرآن کریم برای خانواده مسئول تعیین می نماید نشانۀ ارزش بخشیدن به کانون خانواده است و گویای این نکته که خانواده در نگاه این کتاب آسمانی حائز اهمیت است. لذا برای واگذاری مسئولیت، باید فرد اصلح انتخاب گردد.

 

در این میان باید توجه داشت بحث بر سر اصلح بودن در میان زن و مرد است نه پرهیزگارتر بودن.

 

به عبارت دیگر باید دید کدام یک برای پذیرش مسئولیت خانواده صلاحیت بیشتری دارد و کدام از توانمندی بیشتری برای این امر برخوردار است. البته نباید فراموش کرد که تنها مرجع تعیین صلاحیت پروردگار حکیم است.

 

در بخش بعدی به بیان " ویژگی های مسئول خانواده " می پردازیم.

 

 دکتر سید محسن میرباقری

 

انتهای پیام م.غ/200

تبلیغات تلگران زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.