گروه: اخبار استان خبر: 166231 / تاریخ انتشار : 1399/8/29 ساعت : 21:33

جزئیات نشست آسیب شناسی فعالیت های آموزشی – تربیتی در بهمئی/از نقد فرهیختگان تا ارائه راهکار های توسعه آموزشی تربیتی در شهرستان+تصاویر

نشستی در راستای تقویت فعالیت های آموزشی و تربیتی در سالن اجتماعات بخشداری مرکزی شهرستان برگزار شد که در آن تعدادی از فرهیختگان شهرستان ضمن آسیب شناسی موضوع، به بیان راهکارهای توسعه این نوع فعالیتها پرداختند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛نشستی با حضور امام جمعه،رئیس اداره آموزش و پرورش و تعدادی از نخبگان فرهنگی در راستای تقویت فعالیت های آموزشی و تربیتی در سالن اجتماعات بخشداری مرکزی شهرستان برگزار شد.

 

 حجت الاسلام سید محمد یوسف افروغی با اشاره به اینکه ، علمای تعلیم و تربیت معتقدند که محیط یادگیری مناسب از مهمترین پایه های کیفیت بخشی محسوب می شود و محیط یادگیری مناسب ، نیازمند (فضای فیزیکی، روانی و اجتماعی) مطلوب در مدرسه توأم با مناسبات انسانی می باشد افزود : هر گاه فضای مدرسه (باز، خلاق و انسانی) باشد یادگیری مداوم، لذت بخش و عمیق خواهد بود.

 

 

 وی با بیان اینکه ، باید در کیفیت بخشی به امور آموزشی و تربیتی در ابعاد آموزشی و پرورشی به بازسازی الگوهای مفید و آموزشهای لازم برای توانمندسازی دانش آموزان توجه جدی نمود گفت : می توان با فراهم نمودن الگوهای مناسب با کیفیت بخشی  عالی ، افرادِ توانمند، مستقل، پژوهشگر و متدین تربیت کرد.

 

محمد جهانی، مسئول ستاد نماز جمعه و  دبیر این نشست ، با اشاره به نقش، جایگاه و اهمیت فعالیت های فرهنگی و پرورشی در رشد و تربیت روحی، روانی و اخلاقی افراد؛ بر ضرورت و لزوم تقویت و توسعه کمی و کیفی این برنامه ها و فعالیت های موثر، سازنده و اثر بخش در سطح شهرستان تاکید کرد و گفت : تنوع در فعالیت های پرورشی و فرهنگی یکی از مهمترین عوامل ایجاد روحیه نشاط و شادابی در فضاهای آموزشی است و حوزه آموزش و پرورش باید با تقویت، توسعه و گسترش سطح کمی و کیفی این فعالیت ها در راستای فراهم نمودن فضایی سرشار از آرامش برای تعلیم و تعلم دانش آموزان تلاش نمایند.

 

مدیر  اداره آموزش وپرورش بهمئی در این نشست گفت: خانواده‌ها به علت فقر فرهنگی و فقر مادی و عدم پذیرش بیماری کرونا در جامعه همکاری، همراهی واستقبال از برنامه های آموزش و پرورش را ندارند.

 

 صادق جریده تصریح کرد: همه برنامه هایی که در آموزش و پرورش و مدارس اجرا میشود برگرفته از سند تحول بنیادین بوده که دغدغه رهبر معظم انقلاب است.  وی افزود:آموزش و پرورش با نیروهای جوان، هیئتی و بسیج تعامل خوبی داشته ودر آینده  هم خواهد داشت.

 

جریده ادامه داد:  در نظر داریم برای نیروهای مشاوره که یکی از دغدغه های خوب  امام جمعه محترم است، کارگاه های حضوری و یا در فضای مجازی برگزار کنیم.

 

 

خانم دانشیان، مدیر حوزه علمیه خواهران گفت:نظر بنده تشکیل گروه ها با افرادی که رشته تحصیلی نزدیک به هم و با روزمه فعالیت‌های نزدیک به هم دارند و اینکه  هر گروه عهده دار موضوع خاصی شود و تمرکز خود را روی آن موضوع بگذارند.

 

اسماعیل جاوید دراین نشست گفت: اشکالی که در بحث مدیریت کلان تعلیم و تربیت وجود دارد ، اینکه تصمیمات از بالا به پایین هست و مدیران پایین دستی اختیارتصمیم گیری زیادی بیرون از حیطه بخشنامه های ابلاغی ندارند .

 

وی افزود:دربحث ارائه راهکار و کارهای اجرایی برای مبارزه با آسیب های اجتماعی در سطح دانش آموزان، کارکنان و والدین حدود بیست کارگاه توانمندسازی برگزار کریدم که شاید گرهی از مشکلات اجتماعی بازشود .

 

دیگر عضو حاضر در این نشست گفت:بنیان آموزش پتانسیل فردی معلم است و شرط اول داشتن علاقه در انتخاب رشته تخصصی خود است که به وجود یک مشاور آموزشی برای سوق دادن بهتر دانشجو بر می شود.

 

خانم نامداری تصریح کرد:در ایام کرونایی و استفاده بالجبار از فضای مجازی برای تدریس،جای مشاوره خالی است و مشاوره بر خلاف سایر دروس ارزیابی نمی شود.

 

وی افزود:چگونه عملکرد مشاور را باید داوری کنیم، وقتی نتیجه عینی ، ملموس و کمی نیست؟ و سازوکار ساختار آموزشی برای کنترل داشتن بر مشاورانش چیست؟

 

دیگر فعال فرهنگی شهرستان در این نشست گفت:دانشگاه های  ما فرد را بر پایه حرفه کاربردی و عملی پرورش نمی دهد.

 

داموغ ادامه داد:شهرستان بهمئی که زیر ساخت لازم برای تحصیل خیلی از رشته ها را ندارد، چگونه دانشجویان غیر مرتبط با زیست بوم و نیاز های منطقه را پرورش می دهد؟

 

وی گفت:باز نقش مشاور متخصص و آگاه از جغرافیای شهرستان، در انتخاب رشته دانشگاهی که به نیاز های شهرستان توجه داشته باشد، حیاتی است.

 

دیگر عضو حاضر در این نشست گفت:ساختار آموزش و پرورش را بپذیرم،توان تغییر آن را نداریم.

 

نیک بین افزود:برای تغییر پارادایم ها چاره ای جز تکیه بر سمن ها نداریم.

 

وی گفت:آموزش و پرورش و هر نهاد و اداره فرهنگی با توجه به پایگاه و خاستگاه سیاسی و ایدئولوژیک،افراد را مشابه می کند و جامعه یکسان و مشابه،از تکثر و به تبع از خلاقیت تهی می شود.

 

نیک بین خاطرنشان کرد:برای آموزش متکثر و متفاوت، راهکارثبت قانونی کانون ها،موسسات و انجمن ها در حوزه های مختلف است.

 

سید جهان تقوی در این نشست گفت:در نظام آموزش وپروش اعم از مدارس ودانشگاه ،پرورش وتربیت ازجایگاه شایسته و بایسته برخوردار نیست وحتی آموزش به دلایلی چون تلاش فراگیران بر حفظ دروس و اخذ نمره وتلاش اساتید بر رفع تکلیف،تا حدودی ابتر مانده وبا مشکلاتی مواجه است.

 

وی افزود:ظرفیت ها وفرصت ها فراوان اما نتایج حداقل است.

 

تقوی خاطرنشان کرد:الگوهای علمی وتربیتی در خیلی از موارد تک بعدی وفاقد شایستگی های لازم است.

 

وی با بیان اینکه در بحث محتواسازی ،اقدامات بنیادی واساسی نیاز هست، افزود:برای تولید محصول آینده ساز مطلوب جامعه ایرانی واسلامی به ابزار،نیروی انسانی ماهر،سرمایه و محتوا نیاز هست وهنر یک مدیر در نبود هریک از موارد چهارگانه مشخص می شود و مدیر باید مدیر بحران باشد.

 

تقوی بهره‌گیری از ظرفیت افراد متعهد ومتخصص در زمینه مختلف،دخالت فراگیان در تصمیم گیری وتصمیم سازی ودادن مسئولیت به آنان در جهت شخصیت بخشی به انان،بهره‌گیری از ایده های خلاقانه وتشویق و معرفی صاحبان ایده ،برنامه‌ریزی هدفمند ومفید در جهت تربیت نسل آینده در تراز نظام اسلامی،نخبه یابی ،نخبه گزینی ونخبه پروری وحمایت از آنان در همه سنین،گسترش مسابقات هدفمند در جهت ایجاد رقابت سالم و تشویق وتقدیر بجا وشایسته،ترویج کار تیمی در بین متربیان ،کیفیت سازی امور و برنامه ها بجای کمیت پردازی،تشکیل هسته مشاوران خوب و فراخوان افراد موفق در زمینه های مختلف علمی،فرهنگی  را راهکارهای پیشنهادی برای تقویت سیستم تعلیم و تربیت عنوان کرد.

 

 

راشد طیاری نژاد در این نشست گفت:برای موضوعات مهم و اساسی که در شهرستان فراگیر است، می  بایست یک عزم همگانی متشکل از دستگاه های اداری و رسمی با مجموعه های مردمی شکل بگیرد.

 

وی افزود:در وهله اول موضوع شناسی به درستی انجام شود و آسیب ها خوب دیده شوند و نیز اولویت بندی در آسیب ها به وجود بیاید.

 

طیاری نژاد تصریح کرد:وقتی آسیب شناسی صورت گرفت باید وارد مرحله هدف گذاری و برنامه ریزی شویم.

 

وی گفت:اینکه همیشه از مشکلات صحبت بشود و کاری صورت نگیرد، فایده چندانی ندارد و قطعا خیلی از مردم به این جلسات بدبین می شوند.

 

طیاری نژاد ادامه داد:همانطور که مقام معظم رهبری در صحبت اخیرشان توصیه به تحرک بیشتر مسئولان داشتند، وقتی مسئله گسترده است باید سازمان های مربوطه با کمک مجموعه های مردمی بنشینند و برنامه هایی با زمان بندی مشخص برای حل مشکلات و آسیب های موجود طراحی کنند و نیز برنامه های مکملی که نیاز است مشخص شود و توسط افراد توانا و متعهد به مرحله اجرا در بیاید در غیر این صورت همچنان شاهد مشکلات و آسیب ها هستیم.

 

جهانگیر آشنا در ادامه این نشست گفت:به درستی روشن‌شده است که عمده‌ترین فقر بشریت در جامعه ماشینی و صنعتی در جهان معاصر، فقر فرهنگی و عاطفی است و مهم‌ترین مشکل جوانان و نوجوانان امروزی در خانواده‌ها کمبود عاطفه و عشق و محبت است.

 

وی افزود:همان‌گونه که بشر نیازمند نیاز‌های اساسی مانند آب و غذا هست، نیاز به محبت هم دارد؛ بلکه نیاز‌های عاطفی و معنوی انسان به‌مراتب بیشتر از نیاز‌های جسمانی او است.

 

آشنا تصریح کرد:مهم‌ترین دلیل ناسازگاری فرزندان در خانواده‌ها و عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها مانند فرار از خانه و امثال آن، ریشه در کمبود عشق، عاطفه و محبت دارد. فقر عاطفی موجب می‌شود شخصیت انسان در نزد خود حقیر و پست به نظر آید و فرد کرامت و عزت خود را از دست بدهد و چنین انسانی آبرو و عزت خود را بربادرفته پنداشته و به هرکاری دست می‌زند.

 

وی افزود:برای مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه خانواده ایجادشده است، نمی‌توان پیشنهاد و راهکار قطعی ارائه داد. به همین خاطر مهم‌ترین راه‌حل این هست که از طریق آموزش، خانواده‌ها را متوجه اصالت و نقش آن‌ها در تربیت و آموزش درست فرزندان در جامعه را یادآوری کنیم و اینکه نقش یک محبت کوچک به فرزند و اهل خانواده آن‌ها را چطور در مسیر زندگی هدایت خواهد کرد؛ و با توجه به آموزه‌های اسلامی ما، نقش محبت در خانواده چنان ارزشمند و والا هست که نقل می‌کنند؛ مردی حضور رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله آمده اظهار داشت، من تابه‌حال به هیچ‌یک از فرزندانم اظهار علاقه نکرده و یک‌بار هم آن‌ها را نبوسیده‌ام. بعد از رفتن او، رسول خدا فرمود:«هَذَا رَجُلٌ عِنْدِی أَنَّه‏ مِنْ أَهْلِ النَّارِ.به نظر من این مرد اهل آتش است.» 30

 

وی گفت:عدالت آموزشی در کنکور سراسری به معنای واقعی وجود ندارد.میدان مبارزه در راه علم عادلانه نیست امروزه کنکور برای کسانی میسر هست که در موسسات آموزشی به صورت تضمینی تدریس میکنند با دانش آموزی که در دور افتاده ترین منطقه وجود دارد و همه معلوماتش کتابی هست که ازش سوال هم نمی آید امروزه سولات کنکور از مفهوم واقعی کتب درسی به دور هستند خواندن کتب درسی بدون کتاب های کمک آموزشی و شرکت در آزمون های موسسات قطعا موثر نمی باشد و در این موضوع میتوان عدم عدالت را مشاهد کرد.

 

تصاویر تکمیلی خبر:

---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
---

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.