گروه: اخبار استان خبر: 160422 / تاریخ انتشار : 1399/4/14 ساعت : 12:02
گزارش؛

هزار و 340 پروژه نیمه تمام؛ زخمی کهنه بر تن نحیف کهگیلویه و بویراحمد/پروژه هایی که در زمره آثار تاریخی قرار گرفتند+تصاویر

استان کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 340 پروژه نیمه تمام دارد و برخی از مهمترین آن ها به آثار تاریخی تبدیل شده اند که بعد از افتتاح دچار فرسایش شدند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس  تاخیر، کندی و عدم پیشرفت در پروژه های عمرانی شهری که سبب عدم ایجاد مدیریت شهری پایدار خواهد شد حاکی از وجود موانع و مشکلات ریشه ای در اجرای طرح های ارزشمند شهری است که بازسازی و توسعه فضای شهری را بطور جدی در معرض تهدید قرار می دهد به این منظر توسعه شبکه راه ها در پروژه های عمرانی درون شهری مانند راه ، پل ،تونل و دیگر موارد با توجه به ویژگی ها و محدودیت های خاص خود بسیار حائز اهمیت است.

 

در عصر کنونی پیاده سازی و اجرای پروژه های بزرگ زیربنائی و توسعه ای از جمله مهمترین استراتژی مدیران برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار به حساب می آیند،ویژگی اصلی این پروژه ها نیازهای مالی بسیار مطلوب، نیاز به دانش فنی و علمی بالا و زمان بری آنها بوده و با توجه به این ویژگی ها، انتخاب روش مناسب برای اجرای این دسته از پروژه ها بسیار حائز اهمیت است.

 

 بنابراین برای حفظ و توسعه صنعت احداث و پروژه های زیر‏ساختی در کهگیلویه و بویراحمد استفاده از سیستم های عملیاتی نوین در پروژه های عمرانی جهت بالا بردن دقت،سرعت و کیفیت در زیر ساخت استان احساس می شود .

کمبود بودجه در پروژه های عمرانی

از آنجا که بسیاری از پروژه های عمرانی در این استان با تاخیر در پیشرفت، کمبود بودجه و سرانجام اجرای ناقص مواجه می شوند بکارگیری مهندسی ارزش در این پروژه ها ضمن کاهش هزینه ها و مدت زمان اجرای پروژه در نهایت باعث ارائه یک خروجی با کیفیت خواهد شد که باید گفت مهندسی ارزش یک تکنیک مدیریتی است که هدف آن در پروژه های عمرانی حداکثرسازی کارایی و اثربخشی است. 

 

هرچند یکی از مهمترین مشکلات زیر ساختی درکهگیلویه و بویراحمد، مربوط به پروژه‌های ارتباطی خصوصا راه هاست که باعث ایجاد دغدغه های زیادی در میان مردم ، مسئولین اجرایی و نمایندگان استان شده است که بر همین اساس مدیران حوزه راه و شهرسازی همواره با چالش های زیادی دراین زمینه روبرو هستند.

 

مشکلات مالی چالش بزرگ مدیران

بایدتوجه داشت یکی از چالش های مهمی که گریبانگیر مدیران و پیمانکاران این پروژه ها ست ،همان مسائل مالی است که عملا دست مدیران و اجرا کنندگان را در به سرانجام رساندن مطلوب این پروژه ها تنگ کرده و از طرف دیگر نارضایتی هایی را هم به همراه می آورد.

تخریب پروژه ها قبل از افتتاح !

با این تفاسیر همچنان مردم کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری پروژه ها همچون جاده سازی ها،ساختمان ها ،مجتمع های فرهنگی و هنری ،مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر موارد خاطرات چندان خوشی ندارند و از یاد نمی‌برند پروژه‌هایی که برای کلنگ زنی آنان چه ضیافت هایی به پا می شد اما به دلیل قدمت طولانی، افتتاح نشده سیر تخریبی در پیش گرفته اند.

پروژه هایی به درازای تاریخ

شاید بتوان گفت پروژه هایی در کهگیلویه  بویراحمد وجود دارد که می توان نام اثر تاریخی را بر روی آن ها قرار داد، جاده پاتاوه دهدشت بیش از 20 سال قبل کلنگ زنی شده است و هنوز هم مسئولان برای افتتاح آن امسال و سال بعد را مطرح می کنند، مجتمع فرهنگی هنری ورودی یاسوج که قرار بود چراغ امیدی برای هنرمندان استان باشد چندین سال است خاک می خورد و خبری از افتتاح آن نیست.

 

سینمای شهر یاسوج که دیگر خودش فیلم سینمایی است فیلمی که سال هاست در گوشه ای از شهر یاسوج در کنار بی توجهی مسئولان و جوانانی که اوقات فراغت خود را در کافه ها پر می کنند خاک می خورد.

 

پروژه دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد سوت قطاری بود که آب پاکی را معاون عمراین استاندار روی دست رسانه ریخت و گفت با این شرایط تا پنجاه سال دیگر هم افتتاح نمی شود باید امیدوار باشیم نوه های ما سوت قطار را در این استان می شنوند.

یک هزارو 340 پروژه عمرانی نیمه تمام دراستان

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس در خصوص وضعیت پروژه های فعلی استان گفت: بیش از هزار و 340 پروژه داریم که بخشی از آن ها از محل اعتبارات استانی و بخشی از اعتبارات ملی است.

 

عزیز فیلی بیان کرد: وزارت نیرو و دستگاه های وابسته آن پروژه هایی معادل 8 هزار میلیارد تومان از سدهای بزرگ تا کانال ها و اراضی کشاورزی در استان دارند.

 

وی با بیان این که پروژه های حوزه حمل و نقل جاده ای استان با اعتبار 2 هزار و 200 میلیارد تومان در حال کار است گفت: در بحث بهداشت و درمان نیز پروژه های عمرانی مثل بیمارستان ها را داریم، در موضوعاتی مانند عمران شهری و روستایی، محیط زیست، گردشگری و صنعت و معدن بیش از 15 هزار میلیارد تومان  تعهد داریم که این پروژه ها از سال های قبل شروع شده و تا سال 1400 ادامه خواهد داشت که اگر به سرانجام برسند با این حجم سرمایه گذاری همه آن ها در خدمت به مردم قرار می گیرند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به اینکه سیاست های اخیر دولت بر این بوده است که پروژه جدیدی در استان ها شروع نشود و پروژه های سال های قبل  به اتمام برسند میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها را می توان 70 درصد بیان کرد.

 

فیلی عنوان کرد: ما از پروژه های کوچک تا پروژه های بزرگ داریم، مثل جاده پاتاوه دهدشت که تاکنون نزدیک به هزار و 250 میلیارد تومان تامین منابع شده است، امسال نیز 250 میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت، پروژه سد چمشیر که سال آینده رسما افتتاح خواهد شد، مبلغ 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی و داخلی شده است و این سرمایه گذاری عظیمی است که وزارت نیرو انجام داده است.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.