گروه: اخبار استان خبر: 159683 / تاریخ انتشار : 1399/4/2 ساعت : 14:59

بازخوانی تاریخی سرنوشت کسانی که در مقابل قانون قرار گرفتند/تاجگردون در کدام گروه قرار می گیرد؟

صفحات تاریخ را که ورق می زنیم به برگ هایی از درس آموز ترین اتفاقات تاریخ انقلاب اسلامی خواهیم رسید که همه از یک کلمه نشات گرفته و آن هم قانون اساسی است که عده ای در مقابل آن ایستادند و سرنوشت خوبی پیدا نکردند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس صفحات تاریخ را که ورق می زنیم به برگ هایی از درس آموز ترین اتفاقات تاریخ انقلاب اسلامی خواهیم رسید که همه از یک کلمه نشات گرفته و آن هم  قانون اساسی است که عده ای در مقابل آن ایستادند و سرنوشت خوبی پیدا نکردند.

 

در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی ایران چهره های سیاسی وجود داشتند که با عدم تمکین به قانون بر طبل رسوایی خود کوبیدند و منفوران تاریخ لقب گرفتند .

 

همه این چهره ها روزی با شعار قانون گرایی و عدالت محوری به صحنه آمدند اما در میانه راه با قانون گریزی از صحنه خارج شدند  تا برای همیشه به بدی از آنها یاد شود.

 

در این مقوله به معرفی 2 چهره سیاسی طرد شده در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی گریزی می زنیم تا در ادامه به سراغ  چهره سیاسی این روز های رسانه ها در کشور می پردازیم که در 2 راهی تعیین سرنوشت آینده خود دست و پنجه نرم می کند.

 

مهدی بازرگان

اگرچه در دوازدهم آذر 1358 طی یک همه‌پرسی سراسری، قانون اساسی اول نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب اکثریت عظیمی از ملت ایران رسید اما در ادامه در بحبوحه‌ی پیروزی سریع و باورنکردنی نیروهای انقلابی بر نظام سلطنتی مطلقه‌ی پهلوی و در حکم انتصاب مهدی بازرگان به مقام ریاست دولت موقت که در تاریخ 15 بهمن 1357 در مدرسه‌ی علوی قرائت شد، چند ماموریت به عهده‌ دولت نوپا نهاده شد .

 

 در ادامه بازرگان تحت‌تأثیر علوم تجربی غرب قرار گرفته بود و معتقد بود انسان با تکیه بر علوم تجربی قادر خواهد بود به جایی که پیامبران رسیده‌اند برسند که توسط شهید مطهری نقد شد.

 

انقلابی نبودن، عدم تمایل برای تغییر رژیم شاهنشاهی و پیگیری مصالحه و سازش با حکومت ستم‌شاهی در دولت بازرگان به اوج خود رسیده بود.

 

«بازرگان نامه‌ای به امام نوشت که با بسم‌الله شروع نشده بود. به جای انقلاب اسلامی هم از لفظ انقلاب ایران استفاده کرده بود. امام درجا نامه را پاره کردند و فرمودند: «بگویید به ایشان فلانی نامه را پاره کرد. چند بار من به شما بگویم که انقلاب، انقلاب اسلامی است. انقلاب در ایران کار نکرد. این اسلام بود که کار کرد.»

عدم درک صحیح بازرگان از شرایط انقلاب اسلامی باعث شد وی در شناخت مسئله‌ها دچار اشتباه شود.

 

ساده اندیشی، طرفداری از سلطنت و عدم همراهی با انقلاب ، مماشات با گروه‌های ضد انقلاب، عدم بصیرت در انتخاب افراد پیرامونی،ملاقات با برژینسکی، بی­ کفایتی فکری و سیاسی که همه در " عدم التزام " به قانون " منجر به سقوط دولت او شد، دولتی که می توانست با حمایت بی دریغ امام یکی از قدرتمندترین قدرتهای ایران باشد.

 

مجلس تحصن

با بررسی و بازخوانی تاریخ انقلاب به مطالبی با عنوان مجلس ششم شورای اسلامی خواهیم رسید که جای واکاوی عمیقی در آن وجود دارد ، مجلسی که شیرازه آن مصوبات، نطقهای پیش از دستور، طرحها، فوریتها، اظهار نظرهای بیرون از مجلس، نامه نگاریها و طومارها، سؤالات، استیضاحها، طرحهای تحقیق و تحصن در کارنامه آن دیده می شود.

 

زمانی که ملت در حال مهیا شدن برای شرکت در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می شدند، تحصن نمایندگان مجلس ششم جنجالی دوباره آفرید. این اقدام آنها در راستای جلوگیری از رد صلاحیت یاران متخلف خود بود که به دلایل گوناگون توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند.

 

عناصر رادیکال و اپوزیسیون خارج از مجلس، به نمایندگان متحصن تأکید مى کردند که مبادا با درخواست اعتدالیون، مشى رادیکال خود را رها نموده و از مطالبات حداکثرى خود دست بردارند.

 

با رخ دادن این تحصن و هم صدایی طیفی از نمایندگان مجلس ششم با رادیوهای بیگانه، مردم در حضور هوشیارانه به کسانی که هنوز به انتخابات دور دوم شوراها به دید یک اتفاق نگاه می‌کردند این پیام را دادند که به آرمان‌های نظام وفادار خواهند ماند.

 

این مجلس در تاریخ انقلاب اسلامی آنچنان حاشیه داشته است که در این مطلب مجال بررسی آن وجود نداشته و به سراغ مقدمه دیگری از برگ های تاریخ می رویم.

 

در ادامه به سراغ برگ دیگری از تاریخ می رویم تا یک چهره سیاسی از سرنوشت شومی که با شعار قانون مداری آغاز شد و در نهایت با قانون گریزی ختم شد را بشناسیم.

 

ماجرای فتنه‌88 با حماسه‌ 9 دی اعلام پایان رسمی فتنه و طرد فتنه‌گران، از سوی مردم بود.

 

میر حسین موسوی به عنوان یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای انتخابات سال 88 با شعار قانون‌گرایی وارد انتخابات شد.

 

در مطرح‌ترین اتفاق سیاسی انتخاباتی آن سال یعنی در مناظرات انتخاباتی و مناظره‌ی مشهور میان احمدی‌نژاد و موسوی نیز، میرحسین به صراحت بر این نکته تاکید کرد که اگر قرار باشد هر کسی ولو مسئولان عالی کشور به نظر خودش چیزی را نادرست بداند و به واسطه‌ی آن از قانون تبعیت نکند زمینه‌ی دیکتاتوری و استبداد ایجاد می‌شود.

 

میر حسین موسوی که در انتخابات اصرار بر قانون‌گرایی داشت و بارها گفته و از جمله در بیانیه‌ی انتخاباتی خود نوشته بود که «گریز از قانون به استبداد می‌انجامد.»  در روزهای بعد از انتخابات به آهستگی منش خود را از شعارهایش جدا کرد.

 

در اطراف سران فتنه کسانی بودند که مستقیم وابسته بودند و برای‌ اینها فضا سازی کردند و اینها را در  دام انداختند. بخشی از مردم هم از پشت صحنه واقعیت‌ها اطلاعی نداشتند و گول خوردند و دست به اغتشاش زدند.

 

موسوی به این روال مخالفت با قانون آن قدر ادامه داد که در نهایت نظام اسلامی بعد از یک سال و 8 ماه تحمل رفتارهای خلاف قانون و ضد امنیتی او در بهمن‌ماه سال 1389 تصمیم به حصر او گرفت. حصر مردی که چون در انتخابات شکست خورده بود علیه خودش و شعارهایش کوشش کرد.

 

اینها تنها برگی از هزاران صفحه تاریخ انقلاب اسلامی است تا درس عبرتی برای آیندگان باشد ،آیندگانی که همچون بازرگان ها ممکن است با شعار قانون بیاییند اما به قانون عمل نکنند.

 

 

تاجگردون چهره سیاسی و مشهور به میر شکال گچساران و باشت برای سومین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی پای به صحنه گذاشت تا حاشیه های او بیش از گذشته خودنمایی کند و او را مرد شماره یک منتخبین کهگیلویه و بویراحمد کند.

 

منتخب یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت توانست بر خلاف ادوار گذشته با آراء کمتری و همچنین نمره ناپلئونی شورای نگهبان وارد مجلس شود تا اعتبار نامه او در این مجلس محک جدی بخورد.

 

حاشیه ها ول کن تاجگردون نبود تا اینبار نمایندگان در مجلس از تهدید حامیان او سخن براننداما به راستی نقش تاج گردون در این تهدیدات چه می تواند باشد، آیا او به قانون در خصوص رد و یا تایید اعتبار نامه خود تمکین می کند و در دوراهی فتنه و گریز از قانون با قانونمندی به تمکین از قانون می پردازد و خود را در سراشیبی سقوط از کاروان انقلاب قرار نمی دهد.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.