گروه: اخبار استان خبر: 154952 / تاریخ انتشار : 1398/12/23 ساعت : 13:33

پیام رسان ها در مقایسه با شبکه های اجتماعی

فعالیت در اپلیکیشن های پیام رسان نیز در سراسر جهان بسیار داغ است. حتی بنا به آمار منتشر شده کاربران وقت بیشتری را در اپلیکیشن های پیام رسان نسبت به شبکه های اجتماعی می گذرانند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس به مدد اینترنت و ظهور شبکه های اجتماعی ارتباطات میان انسان ها شکل دیگری پیدا کرده است.  امروزه کمتر کسی را به خصوص در بین نسل جوان می توان یافت که حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی عضو نباشد.

مطالعاتی که توسط استاتیسکا مرجع رسمی مطالعات آماری اینترنت، انجام شده است نشان می دهد که پنجاه و هفت درصد از جمعیت کل دنیا کاربر اینترنت هستند و چهل و پنج درصد از این تعداد در شبکه های اجتماعی نیز عضویت دارند.

 جدا از شبکه های اجتماعی، فعالیت در اپلیکیشن های پیام رسان نیز در سراسر جهان بسیار داغ است. حتی بنا به آمار منتشر شده کاربران وقت بیشتری را در اپلیکیشن های پیام رسان نسبت به شبکه های اجتماعی می گذرانند.

واتس اپ با بیش از یک میلیارد و نیم کاربر محبوب ترین پیام رسان در دنیاست هر چند که در در کشور ما به نظر می رسد تلگرام پیام رسان محبوب تری باشد.

اما به دلیل محدودیت ایجاد شده برای این اپلیکیشن در ایران فعالیت کاربران در آن کاهش یافته و تعدادی از کاربران نیز از طریق سایت دیلیت اکانت تلگرام اقدام به حذف آن کرده و روی به استفاده از واتس اپ و یا پیام رسان های داخلی آورده اند.

با مسدود شدن این اپلیکیشن و با حذف تلگرام توسط عده ای از کاربران آن در ایران فرصتی برای پیام رسان های داخلی مهیا شد تا تعداد کاربران خود را افزایش دهند.

برای ساخت اکانت در اغلب اپلیکیشن های پیام رسان نیاز به یک گوشی هوشمند و یک شماره همراه دارید و با حذف یا دیلیت اکانت کردن شماره همراه شما از پیام رسان حذف می شود.

از جمله پیام رسان های مطرح در دنیا می توان از واتس اپ، وایبر،اسکایپ، وی چت ، کیک و سیگنال ... نام برد. البته رقابت در اپلیکیشن های پیام رسان بسیار است و تعداد بی شماری از اپلیکیشن های پیام رسان طراحی و عرضه شده اند. هر پیام رسانی که بتواند کاربر بیشتری را جذب کند برنده این رقابت است و آن چنان که به نظر می رسد واتس اپ در این بازار به موفقیت چشمگیری رسیده است.

اما در میان پیام رسان های داخلی می توان از سروش، رینگ ، بله، ایتا، آی گپ ، هدهد، نوآ و غیره نام برد. در میان پیام رسان های ایرانی نیز پیام رسان سروش با ده ملیون کاربر توانسته است در رتبه نخست پیام رسان های داخلی از لحاظ تعداد کاربر قرار بگیرد

---

در آغاز متن به این مطلب اشاره کردیم که استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان  نسبت به شبکه های اجتماعی پیشی گرفته است تحقیقی که در سال 2015 انجام شد نشان داد که تعداد کاربران ماهانه  چهار مسنجر پرکاربر ( واتس اپ، مسنجر، وی چت و وایبر) از تعداد کاربران چهار پلتفرم شبکه اجتماعی محبوب (فیسبوک، اینستاگرام، گوگل پلاس و توییتر) بیشتر شده است.

علت این امر در ماهیت متفاوت اپلیکیشن های پیام رسان نسبت به شبکه های اجتماعی نهفته است. ما برای ارتباط با دوستان، همکاران ، آشنایان و اعضای خانواده از پیام رسان ها استفاده می کنیم به همین علت ممکن است به این پیام رسان ها روزانه و لحظه به لحظه سر بزنیم این در حالی است که در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی چنین دیدی نداریم.

از طرف دیگر میدانیم که پیام رسان ها تنها محدود به ارسال پیام های متنی نیستند و به منظور بهبود تجربه کاربر  بسیاری از امکاناتی که در شبکه های اجتماعی موجود است در  پیام رسان ها به طریقی گردآوری شده اند. وجود بازار رقابتی در میان اپلیکیشن ها نیز به طور مداوم سبب ارتقای این مشخصه ها می شود. به طوری که کاربر با به کارگیری یک پیام رسان جامع شاید کمتر نیاز به فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی دیگر پیدا کند.

همچنین در مقایسه با شبکه های اجتماعی می توان گفت پیام رسان ها برای کاربران محیط خصوصی تری را فراهم می آورند و شاید پیشی گرفتن استفاده از پیام رسان ها تا حدودی نشاندهنده تمایل کاربران به فعالیت بیشتر در محیط های خصوصی تر است

---

هرچند که استفاده از پیام رسان ها نسبت به شبکه های اجتماعی بیشتر شده است اما توجه داشته باشید این امر اصلا به معنای کم رنگ تر شدن شبکه های اجتماعی نسبت به گذشته نیست. تعداد کاربران فعال در شبکه های اجتماعی نیز نسبت به سال های قبل همچنان سیر صعودی دارد گرچه ممکن است سرعت رشد در آن کمتر از پیام رسان ها باشد.

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.