گروه: اخبار استان خبر: 143378 / تاریخ انتشار : 1398/11/21 ساعت : 13:40

فلسفه حضور "نوکلاه دوگوشیها" در میتینگ های انتخاباتی گچساران

یک جریان انحرافی در قشقایی ایجاد شده است که علی رغم حضور کاندیدای قشقایی، افرادی که تا حال سابقه استفاده از نمادهای فرهنگی قشقایی نداشته اند از این نماد برای تبلیغ کاندیدای دیگر استفاده می کنند و این پدیده از هیچ منظری قابل توجیه نیست و در واقع یک سو استفاده از پوشش قشقایی علیه قوم قشقایی است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،نعمت بهرامی_درسال های اخیر پدیده‌ای در قشقایی گچساران بوجود آمده‌است که نیاز به آسیب شناسی جدی دارد تا عوارض این پدیده‌ی ضد فرهنگی مورد کنکاش قرار گیرد و زیان های آن برای فرهنگ جامعه به ویژه جامعه‌ی قشقایی روشن گردد.

سوالی که مطرح می شود این است: "چرا افراد و اشخاصی که تاکنون حتی یکبار از کلاه قشقایی استفاده نکرده‌اند و با توجه به رویکرد زندگی شهری انتظار این رفتار از آنان نمی رود حال چه اتفاقی افتاده است که این افراد در میتینگ های تبلیغاتی یک کاندیدا از قوم دیگر با کلاه قشقایی حاضر می شوند و اعلام حمایت می کنند؟."

افرادی که در زمان حمایت از کاندیدای قشقایی هیچگاه از نماد قوم قشقایی استفاده نمی کردند اما به محض پیوستن به یک کاندیدای خاص از یک قوم دیگر، با کلاه قشقایی به نمایش می پردازند؟.

لاز به ذکر است که هدف این نوشته بحث قومیت و قومگرایی نیست که این بحث بخودی خود از نظر نگارنده مردود و مطرود است و در باور دینی ما ملاک و مقیاس برتری انسانها همان است که در نص صریح الهی به آن تاکید شده است:( تقوای الهی).

اما این نکته،مانع پرداختن به این موضوع نمی شود و واکاوی جامعه شناختی این پدیده امری حیاتی است زیرا این رفتار موجب رونق صفات ناپسندی همچون تملق و چاپلوسی و خودباختگی فرهنگی،ایجاد غرور و نخوت در ارباب قدرت، پایمال شدن قشر ضعیف و ناتوان و بی زبان در زد و بندهای سیاسی ،اختلاف و تنشهای درون قومی،سواستفاده از نمادهای فرهنگی در بازیهای سیاسی و لوث و کم رنگ شدن شاخصه های فرهنگی که عواقب و نتایج ناخوشایندی خواهد داشت.

در زیست بوم اجتماعی گچساران و باشت که ایلات و طوایف مختلفی زندگی می کنند استفاده از این نمادها و شاخصه های قومی باید بسیار سنجیده و منطقی باشد تا به باورهای فرهنگی این اقوام خدشه‌ای وارد نشود و به ریسمان وحدت اقوام آسیبی نرسد.

 مشاهده نشده است که افراد و گروه هایی از اقوام محترم دیگر که در گذشته و حال حامی کاندیدای قوم قشقایی بوده‌اند در این حمایت  از نماد خاص قوم خودشان استفاده کنند و توقع این هم نمی رود که اینگونه عمل کنند، چون آن اقوام کاندیدای خاص خود را دارند و در تبلیغات و همایش های خود از نمادهای خود بهره می برند که امری طبیعی و منطقی است.

اما یک جریان انحرافی در قشقایی ایجاد شده است که علی رغم حضور کاندیدای قشقایی، افرادی که تا حال سابقه استفاده از نمادهای فرهنگی قشقایی نداشته اند از این نماد برای تبلیغ کاندیدای دیگر استفاده می کنند و این پدیده از هیچ منظری قابل توجیه نیست و در واقع یک سو استفاده از پوشش قشقایی علیه قوم قشقایی است.

آزادی انتخاب حق مسلم هر فردی است و انتخاب هر فردی محترم است اما استفاده از نماد قشقایی در غوغای انتخابات یک بدعت فرهنگی است و این رفتارها همچنان که در بالا اشاره شد پیامدهای منفی فرهنگی بدنبال خواهد داشت.

چه عاملی باعث شده است که فردی که چند دهه از عمرش سپری شده و به فکرش هم خطور نمی کرده کلاه قشقایی برسر بگذارد اکنون مکلل به این کلاه گردیده؟ و چرا این افراد در عروسی فرزندان خود از این کلاه استفاده نمی‌کنند؟.

چرا در مناسبتها و مجالس شخصی و گروهی خودشان از این نماد استفاده نمی کنند و صرفا در بحث شوهای انتخابات به یاد این کلاه می افتند؟.

فلسفه حضور نو کلاه ‌دوگوشیها بر سر فلکه ها و مراسم کلنگ زنیهای بی فرجام زمان تبلیغات چیست؟.

برادر محترم قشقایی:

لطفا حرمت فرهنگ ایل را که سرهای و سردارهای بزرگی برای سربلندی آن بر سردار رفته‌اند پاس دار!.

به رفتار اقوام محترم همسایه هم بنگرید که استفاده آنها از نمادهای فرهنگی و قومیشان منطقی و اصولیست و مایه ی عبرت.

برادر محترم قشقایی:

لطفا در استفاده از پوشش قومی که شاخصه‌ی هر قومی هست قدری تٲمل کن!.

مۇلفه‌های فرهنگی قشقایی را که بنیان هویت قومی بر آن استوار است و اندوخته قرنها  مشقت و رنج و جنگ و دربدری است و میراث گرانبهای نسلهای گذشته،با ثمن بخس در پای ارباب قدرت و صاحبان ثروت قربانی مکن!.

برای منافع زودگذر فردی و یا گروهی متمسک  شدن به پوشش و سمبل فرهنگی قشقایی که متعلق به نام قشقایی به وسعت جغرافیای ایران است و زیبنده ی هیچ فرزند اصیل قشقایی نیست.

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.