گروه: اخبار استان خبر: 138942 / تاریخ انتشار : 1398/8/4 ساعت : 10:13
مرگ در جاده های زاگرس؛

کهگیلویه و بویراحمد در محاصره جاده های مرگ/توسعه سرزمین چهارفصل پشت حصار تصادفات+تصاویر

نگاه به ایمن سازی جاده های کهگیلویه و بویراحمد و افق بلند مدت برای توسعه متوازن و نگاه برون سپاری مسئولان برای برون رفت از وضع تصادفات بیشمار در جاده های مهم استان، بسیار مهم و الزامی است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،تصادف، کشته شدن، تصادفات سریالی، باز هم قربانی گرفتن در جاده های مرگ، اینها شاید تیتر ها و کلید واژه هایی باشد که امروزه در بیشتر رسانه های استان کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از همیشه خودنمایی می کند و به یک پاشنه آشیل برای توسعه استان چهار فصل تبدیل شده است.

 

کهگیلویه وبویراحمد که قریب 6دهه از استان شدن آن در جغرافیای سیاسی فلات ایران می گذرد، خیلی زود توانست خودش را به دیگر مردمان فلات پارس معرفی کند، اما لکه تاریخی به نام محرومیت که خواسته و ناخواسته از سوی برخی بازگو شد،توسعه متوازن این استان را با همین کلید واژه نحس با کندی روبه رو کرد و همه این استان را به نام استانی محروم شناختند.

اگر نگاهی اجمالی به چهار دهه انقلاب اسلامی بیندازیم خواهیم دید استانی که روزگاری فقط یک کارخانه به عنوان صنعت داشت امروزدهها و صدها کارخانه و از هزاران کیلومتر جاده برخوردار است که همین موضوع نمونه کوچکی از برکات نظام انقلاب اسلامی با همان کلید واژه توسعه درونزا است.

کهگیلویه وبویراحمد در محاصره جاده های مرگ

 فارغ از این همه توسعه ،نگاه به ایمن سازی جاده های استان و افق بلند مدت برای توسعه متوازن  و نگاه برون سپاری مسئولان برای برون رفت از وضع تصادفات بیشمار در جاده های مهم استان،بسیار مهم و الزامی است.

در سالهای جاری شاهد جاده سازی با شیب بسیار مناسبی در استان هستیم که هرروز چندین و چند جاده در استان ما احداث می شود؛ اما از سویی دیگر متأسفانه شاهد تصادفات بیشماری در کُریدرهای مواصلاتی استان هستیم.

توسعه سرزمین چهارفصل پشت حصار تصادفات

بر اساس مطالعات میدانی، برخی تصادفات بیشمار را عامل عدم توسعه جاده های استان می دانند، اما طبق آمارهای رسمی بیش از 70درصد تصادفات در جاده های استان برگرفته از بی احتیاطی راننده ها و 22درصد ناشی از استاندار نبودن این راههای مواصلاتی است.

 

بر اساس آمار در حال حاضر با توجه به موقعیت توپوگرافی و سوق الجیشی این استان،هزینه یک کیلومتر جاده سازی در کهگیلویه وبویراحمد ده برابر جاده سازی در مناطق صاف و مستعد است که از این میزان نیز استاندارد کیفی سازی بسیاری از جاده های استان را به پایین ترین حد رسانده است.

 

اصل موضوع در تصادفات بیشمار در جاده استان را باید از یک نگاه نگهداری ضعیف جاده ها و از سویی دیگر نبود استاندراد سازی و ایمن سازی آنها به وسیله گاردریل و حتی تابلوی راهنمایی دانست.

بر اساس آمار تصادفات بیشمار در سرزمین چهار فصل در سه سال اخیر در جاده هایی به وقوع پیوسته که در حال تکمیل و حتی دوبانده سازی بوده که نشان از بی احتیاطی راننده های وسایل نقیله می دهد.

 

بر اساس گفته مسولان بیش از 220پیچ خطرناک در جاده های مواصلاتی استان وجود دارد که در حال حاضر 150پیچ خطرناک ساماندهی شده و یا در حال ساماندهی شدن هستند، اما باید چنین گفت که اصل این تصادفات بیشتر از ساماندهی شدن جاده ها ،به میزان دقت رانندگی و حتی فرهنگ صحیح رانندگی بر می گردد.

خودروهای شوتی در صدر تصادفات خونبار جاده ای

بر اساس آمار نیمی از خودروهای شتاب سریع(شوتی) که در جاده های ترانزیتی و حتی کُریدر های مهم کشور در حال حرکت هستند و مبادرت به حمل کالاهای قاچاق می کنند در جاده های کهگیلویه و بویراحمد از جمله جاده بابامیدان به گچساران و حتی اصفهان به یاسوج در حال تردد هستند که میزان قابل توجهی از تصادفات جاده ای را به خود اختصاص داده اند.

 از سویی دیگر تصادفات در جاده های برون شهری کهگیلویه و بویراحمد در فصول گردشگر پذیر در مناطق سردسیری استان رخ داده که نشان از آشنا نبودن بیشتر رانندگان غیربومی به جاده های استان و خطرناک بودن این جاده ها می دهد و از سویی دیگر نبود رامپل(جدا کننده خطوط) در جاده های دوبانده استان نیز عاملی در تصادفات برون شهری کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 

انتهای پیام/

 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.