گروه: اخبار استان خبر: 138681 / تاریخ انتشار : 1398/7/26 ساعت : 13:02
گزارش؛

آن چه بر تونل دیل گذشت؛ بیل هایی که حریف نشت گاز نشدند/توقف عملیات احداث تونل دیل و سرمایه هایی که بر باد رفت+تصاویر

عملیات احداث تونل دیل بنا به شرایط خاص گازهای متصاعد شده و با توجه به توصیه های فنی و ایمنی متخصصین شرکت‌های تابعه وزرات، عملیات اجرایی در دهانه‌های ورودی و خروجی تونل متوقف شده است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس بیست و چهارم اسفند ماه سال 96 آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم راه اصلی گچساران به چرام -دهدشت با حضوررئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس،استاندارکهگیلویه و بویراحمد، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، مدیر عامل موسسه حرا و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای آبریگون گچساران برگزار شد.

 

فرماندار سابق گچساران در مراسم افتتاحیه این تونل گفت: در این پروژه یک تونل به طول 2هزار و ۶۰۰ متر احداث  و در این نیز مسیر ۷ هزار و ۴۰۰ متر جاده احداث خواهد شد که قطعه اول این طرح عمرانی به طول هفت کیلومتر است که تاکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ودر سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

رحیمی گفت: در اجرای این طرح 800هزار متر مکعب خاکبرداری و 455هزار کیلومتر خاکریزی انجام خواهد شد، با احداث این تونل مسیر مواصلاتی  15 کیلومتر کاهش می‌یابد و اعتبار اختصاص داده شده برای احداث یک تونل 125میلیارد تومان است.

 

مراد ماه سال 97 نشست بررسی موانع و مشکلات این پروژه برگزار شد؛ فرماندار گچساران تصریح کرد: قطعا این پروژه، مسیر بویراحمد گرمسیر را نجات خواهد داد و مهمترین فعالیت مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در احداث تونل در کشور است که با بهترین تجهیزات انجام می‌دهد که با احداث این تونل  مسیر اصفهان به گناوه  صد کیلومتر کاهش می یابد.

در ادامه این نشست محمد اقلیما، رئیس کارگاه احداث قطعه دوم راه تونل نیز با اشاره به برخی مشکلات این پروژه اظهار کرد: متاسفانه تاکنون عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است و این تونل با اعتباری افزون بر 125 میلیارد تومان در این منطقه احداث می‌شود که با پایان یافتن آن، مردم از این مسیر بهره‌مند می‌شوند.

 

 وی تصریح کرد:مشکل تامین آب برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه موجب شده است که این پروژه به تعویق بیافتد و برای تامین آب کارگاه احداث تونل دیل یک چاه در این منطقه که متعلق به میراث فرهنگی است در دست بررسی قرار گرفت وبا استعلام‌های که صورت گرفته متوجه شدیم که این چاه دارای مشکلات بدهی و نیاز به تغییر دارد.

اقلیما اظهارکرد:چند روزی است که آب کارگاه احداث تونل ازاین چاه تامین می‌شد که با اعتراض اهالی روستای دیل و اعضای شورای دهیاری دیل در جهت تامین آب کارگاه ،جلوگیری به عمل آمده است که برای تجهیز و راه اندازی این چاه ۱۸۰ میلیون تومان از طریق موسسه هزینه شده است.

 

 رئیس کارگاه احداث قطعه دوم راه تونل دیل افزود:از مجمع این هزینه‌ها تاکنون مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان در جهت تعمیرات چاه، ۴۲ میلیون در جهت بدهی برقی ۲۸ میلیون تومان در جهت خریداری  قطعات برای راه‌اندازی این چاه هزینه شده است که  برای انتقال آب از دهانه چاه به ورودی تونل 2هزارو700 متر لوله کشی انجام گرفته است و این پروژه تنها فقط یک خدمتی برای اهالی این شهرستان است و منفعتی دیگر ندارد و انتظار می‌رود حجم خیلی کم آب در حد کار روزانه این این چاه بهره‌برداری شود.

 

علی بهزادی،رئیس شورای دهیاری دیل در ادامه این نشست نیز تصریح کرد: چاه آهکی دیل در سال ۸۶ توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و به دلیل بدهی از این چاه استفاده نمی‌شد، با توجه به خشکسالی‌های اخیر و اینکه کار اهالی این روستا باغداری و کشاورزی است اعتراض اهالی دیل در جهت تامین آب شرب این منطقه است.

وی درادامه تصریح کرد:خدمات موسسه حرا در نقاط مختلف کشور در جهت محرومیت‌زدایی است وموسسه حرا در جهت تامین وسایل ورزشی، اماکن ورزشی و ساماندهی گلزار شهداء در این منطقه نیز اقدام کند.

در ادامه این نشست یکی دیگر از اعضای شورای دیل اظهارکرد:مقررشده که رئیس شورای دیل با معتمدین و جوانان برای رفع معضل بیکاری جوانان این منطقه و کاردر پروژه احداث تونل در این منطقه جلساتی برگزارکند که در این نشست مطرح شد که به احترام ۲۶ شهدای این منطقه تعداد ۲۶ جوان بیکار این منطقه در این پروژه مشغول به خدمت شوند.

 

در ادامه این نشست نیز خاتون‌ الله کرم پورازفعالین فرهنگی و سیاسی این منطقه اظهار کرد:سطح چاه آب دیل بسیار پایین رفته است و هم اکنون آب باقی مانده مختص مصارف شرب است وبرای کارهای صنعتی از جمله احداث تونل آب مورد نیاز باید از سدکوثر تامین شودو مسئولان این پروژه مشخص نکرده‌اند که روزانه چه مقدار آب مورد نیاز دارند،عمق چاه پایین رفته است واین کارگاه روزانه۶۰ هزار متر مکعب آب استفاده می کنند.

در ادامه این نشست یکی دیگر از اعضای شورای دیل بیان کرد: مشکل اساسی دیل تامین آب است و بسیاری از اهالی این منطقه به کار باغداری و کشاورزی مشغول هستند، در برخی از مناطق باغداری و کشاورزی این منطقه به آبیاری نوین مجهز نشده است و یک انتظار از موسسه حرا داریم که در جهت خرید و اتصال لوله‌های آبیاری نوین که ۱۵ درصد آن بر عهده بهره‌بردار است همکاری کنند.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که درباره آن صحبت می شد به مسئل زیست محیطی مربوط می شود جایی که رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران در خرداد ماه سال 97 در خصوص احداث تونل دیل گفته بود: پروژه محور در دست احداث گچساران – چرام که قرار است تونل ۲ هزار و ۶۰۰ متری در آن احداث بشود مشکل زیست‌محیطی دارد و محیط زیست این شهرستان به‌دلیل رعایت نشدن مسائل زیست‌محیطی با احداث این تونل مخالف است.

 

ولی رمضانی بیان کرد: متاسفانه مجری طرح تونل محور دیل به چرام تاکنون گزارش ارزیابی خود را تحویل اداره محیط زیست گچساران نداده و این اداره نیز بنا به همین دلیل از مجری طرح شکایت کرده است.

 

وی با اشاره به تشریح این پروژه و میزان خسارات وارده به گونه های گیاهی و جانوری در محدوده اجرای این طرح نیز تصریح کرد: مجری طرح تونل، گزارش ارزیابی میدان عملیاتی و مسیرهای منتخب را به اداره محیط زیست گچساران ارائه نداده وبه دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب در این منطقه، لزوم مستندسازی گزارش کارشناس محیط زیست برای کمترین خسارات وارده الزامی است.

رمضانی درادامه گفت: انواع کل ، بزکوهی، پلنگ ، کفتار  و سایر پرندگان و خزندگان در این منطقه به طور فراوان مشاهده شده است و عملیات خاکبرداری، حمل خاک و تولید زباله در محل اجرای پروژه از دیگر نگرانی های ما در حوزه محیط زیستی است.

 

رئیس محیط زیست گچساران همچنین گفت: تخریب زیستگاه جانوری و پوشش گیاهی بدون بررسی‌های کارشناسی شده عواقب جبران ناپذیری را برای همه به دنبال خواهد داشت و این اداره با احداث تونل دیل – چرام بدلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی مخالف است.

 

با وجود مشکلاتی که در راه احداث این تونل وجود داشت اما عملیات حفاری و ساخت و ساز آن آغاز شد تا این که در یکی دو ماه گذشته خبری در رسانه های استان مبنی بر نشت گاز در این تونل منتشر شد و خبرهایی در خصوص تعطیلی آن به گوش رسید تا این که نهایتا به طور رسمی اعلام شد عملیات احداث این تونل متوقف شده است.

 

توقف این تونل در حالی رقم خورد که برخی از سیاسیون شهرستان عملیات رسانه ای گسترده ای در خصوص این پروزه داشتند و اکنون پس از صرف هزینه های بسیار زیاد متوقف شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص توقف این پروژه با بیان اینکه کلنگ احداث تونل دیل در مرداد ماه سال گذشته به زمین زده شد، گفت: در حال حاضر عملیات خاکبرداری این پروژه 330 هزار و 300 مترمکعب  و خاکریزی  58 هزار متر مکعب اجرا شده است  و عملیات اجرایی حفاری و تحکیم دهانه ورودی تونل به طول 604 متر و دهانه خروجی تونل به طول 680 متر انجام گرفته است.


فیلی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ادامه حفاری داخلی تونل دیل به دلیل بروز معارض نشت گاز متوقف شده اسـت، عنوان کرد:  بنا به دلایل شرایط خاص گازهای متصاعد شده و بنا به توصیه های فنی و ایمنی متخصصین شرکت‌های تابعه وزرات، عملیات اجرایی در دهانه‌های ورود و خروجی  تونل متوقف شده است.


معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در طرح پروژه تونل بزرگ دیل و ضرورت احداث تونل جهت انجام  عملیات اجرایی مسیر از تاریخ 25 شهریورماه بنا به دستور مدیر منطقه جنوب شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور عملیات اجرایی مسیر و تونل تا زمان انجام مطالعات تکمیلی  و تعیین نتایج آزمایشات و مطالعات متوقف شده است.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.