گروه: اخبار استان خبر: 138623 / تاریخ انتشار : 1398/7/24 ساعت : 17:27
سرنوشت مبهم اعتبارات جاده تنگ چویل به صیدون؛

جاده مرگ که در غفلت مسئولان کهگلویه و بویراحمد و خوزستان همچنان قربانی می گیرد/پلی که از 9سال پیش 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد

دو طرف جاده تنگ چویل به صیدون مردمانی محروم از ایل بهمئی زندگی می کنند و ارتباطات فامیلی و خانوادگی زیادی با هم دارند که مجبورند برای تداوم این ارتباطات خطرات جانی و مالی این جاده مرگ را به جان بخرند و با وجود تمامی نا امنی ها، روزانه تردد در این مسیر ناامن ادامه داشته باشند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ منطقه تنگ چویل در مرز ارتباطی استان خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد از مسیر بخش دیشموک به سمت مناطق صیدون، رامهرمز و باغملک قرار دارد.

 

دو طرف این جاده ارتباطی مردمانی از ایل بهمئی زندگی می کنند و ارتباطات فامیلی و خانوادگی زیادی با هم دارند که مجبورند برای تداوم این ارتباطات خطرات جانی و مالی این جاده مرگ را به جان بخرند و با وجود تمامی نا امنی ها، روزانه تردد در این مسیر ناامن ادامه داشته باشد.

 

 

از نیمه دوم دهه هشتاد تاکنون پروژه اتصال دو شهر دیشموک به صیدون از مسیر دو تنگه خطرناک و پرپیچ و خم تنگ چویل و رود اَیُک در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

 

با وجود اینکه منوچهر حبیبی،مدیرکل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد  در سال 89 در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا(رویای رفتن به باغملک خوزستان برای اهالی کهگیلویه عملی می‌شود )از پیشرفت فیزیکی 70درصدی پل تگ چویل خبر داد  و اعتبار این پروژه را  که طبق فهرست بهای راه سال 85 انعقاد قرارداد شده بود، بیش از هفت میلیارد و 567 میلیون ریال عنوان کرد اما یکی از شهروندان دیشموکی ظهر امروز این موضوع را رد کرد و گفت:سال گذشته نامه نگاری هایی از سوی نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس برای تامین اعتبار 60میلیارد ریالی این پروژه صورت گرفت اما تاکنون هیچگونه اقدام مبنی بر شروع احداث پل از سوی مسئولان صورت نگرفت و در اصل هنوز این پل کلنگ زنی نشد.

نماینده کهگیلویه هم سال گذشته از تامین اعتبار جاده ارتباطی تنگ چویل به خوزستان  خبر داد و گفت پل سردو و تنگ چویل قبل از پایان سال 97 اجرایی می شوند اما این وعده هم عملی نشد.

 

 

 
 

نوروز سال 96 یک خورودی زانتیا با 7سرنشین از این مسیر در حال عبور بودند که خودرو از پرتگاه به ته دره سقوط کرد و 7کشته وزخمی بر جای گذاشت.( خبر را اینجا بخوانید )

 

هفته گذشته هم راننده یک خودروی وانت سایپا بر اثر سقوط از پرتگاه در تنگ چویل جان باخت و خودروی نیسان به دو نیمه تبدیل شد.

 

در بخشی از مسیر این جاده ارتباطی به دلیل نبود پل در رودخانه تنگ چویل، حمل ماشین ها با استفاده از تراکتور صورت می گیرد که برای جابجایی خودروها 20 هزارتومان و به ازای هر نفر 2 هزارتومان از مردم اخذ می شود، اینکه تعیین و مصوب این نرخ از طرف چه کسی و یا نهادی صورت گرفت، مشخص نیست؟

رودخانه تنگ چویل در 30 کیلومتری دیشموک و به فاصله 55 کیلومتری بخش صیدون خوزستان  به دیشموک واقع است.

 

در صورت بهره برداری و ایمن سازی این راه ارتباطی، مسافت 6 ساعته شهر دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد تا صیدون خوزستان کمتر از 40دقیقه می شود.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.