گروه: اخبار استان خبر: 135812 / تاریخ انتشار : 1398/5/29 ساعت : 18:04
در گفتگو با صبح زاگرس مطرح شد

بررسی ابهامات و شبهات پیرامون غدیر و مساله ولایت/اهل سنت چه رویکردی نسبت به غدیر دارند؟/چرا با وجود قرآن مساله ولایت نیز مطرح شده است؟

حجت الاسلام امینی اطهر گفت: پیامبر مسئول رساندن چه پیامی شد که اگر آن را نمی رساند همه کارهایش تباه می شد؟ آیا این پیام بزرگ اعلام دوستی با علی (ع) بود؟ خیر پیام این بود که هر کس من سرپرست و مولای او هستم بعد از من علی ولی و سرپرست شماست پس به معنای دوست نمی شود.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد (ص)  در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری (برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ خورشیدی) علی بن ابی طالب را «ولی» مؤمنان اعلام کرد.

 

توجه به اینکه این موضوع توسط ادیان مختلف و روایات مختلف بیان شده است و حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر انتخاب شد اما گاهی ابهاماتی در این خصوص وجود داشته است که در این خصوص با حجت الاسلام علی امینی اطهر از کارشناسان مذهبی و نماینده طلاب استان در حوزه علمیه قم صحبت کرده ایم و به برخی از شبهات پیرامون غدیر پاسخ داده اند.

 

صبح زاگرس-بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟

علی امینی اطهر نماینده طلاب و فضلای استان در حوزه علمیه قم هستم و مدرس حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی که ویژه طلاب خارج از کشور است که در قم مشغول تدریس و پژوهش و مشغول تدوین دکترا در رشته تفسیر و علوم قرآن هستم.

 اولین چیزی که از غدیر به ذهن ما می رسد غدیر در لغت به معنای قطعه آب و جایی است که آب باران در آن  جمع می شود اما معنای اصطلاحی این کلمه در اصطلاح جایی بوده که وقتی پیامبر به مسلمانان از مکه به سمت مدینه بر می گشتند در محلی به نام غدیر خم جمع شدند و اولین چیزی که به ذهن ما می رسد امامت حضرت علی (ع) است.

صبح زاگرس-برخی معتقد هستند که آیا خود قران کفایت مسلمانان را نمی کرد که ولایت امیر المومنین مطرح شد؟

برخی ها در زمان پیامبر اکرم نیز این موضوع را مطرح کردند که کتاب خدا برای ما بس است اما سوال من این است که آیا نباید یک مجری برای اجرای قوانین و احکام خداوند وجود داشته باشد همان گونه که در نهج البلاغه هست حتما مردم باید یک امیر داشته باشند که حقوق مردم را استیفا کنند قوانین الهی را پیاده کنند از مردم حفاظت کند منتهی  امیر المومنین  (ع) محور وحدت هستند.

اینکه شبهه ای در این زمینه وجود دارد که وحدت را از بین ببرند، در روایات امیر المومنین  (ع) برای اجرای قوانین الهی باید فردی  باشد که توسط پیامبر معرفی شد  و این طبیعی است در هر اداره ای هم باشد رئیسی وجود دارد اگر این رئیس ده روز به مرخصی برود باید جانشینی باشد که امور جاری  را اداره کند جانشینی پیامبر نیز اینگونه است که از طرف خداوند حضرت علی (ع) منصوب شدند که این قوانین و احکام الهی را اجرا کنند.

 

صبح زاگرس-آیه 103 سوره آل عمران است که از حبل الله به عنوان ریسمان و ولایت امیر  المومنین یاد شده است آیا می توانیم پیرامون این موضوع به عنوان یک مقوله وحدت آفرین برای امت اسلام یاد کنیم؟

بله در قرآن کریم چند آیه وجود دارد که در رابطه با وحدت استناد کرده است یکی  اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا به حبل خداوند تمسک جویید و متفرق نشوید در نهج البلاغه نیز هست که فرموده اند " ایاکم و تفرق " از تفرقه و اختلاف بر حضر باشید و فرمودند کسی که از مردم جدا شود و اختلاف ایجاد کند به دست شیطان می رود همان گونه که وقتی گوسفندی از گله ای جدا می شود به دست گرگ می افتد فرمودند تفرقه نیز همچین حالتی دارد و اگر تفرقه ای ایجاد شود باعث می شود که دشمنان به هدف خود برسند و نفوذ کنند.

 

در روایات معتبر نیز به صورت مکرر در مورد ولایت امیر المومنین علی (ع) صحبت شده است که هم شیعه و هم اهل سنت می توانند استناد کنند و محور وحدت ما باشد و در سوره طه نیز آمده است که وقتی حضرت موسی به غار رفتند وقتی برگشتند مردم اعتراض کردند که باعث شد اختلاف به وجود بیایید این اختلاف و تفرقه همیشه در میان مردم هست ما می توانیم علی (ع) محور وحدت خودمان قرار دهیم طبق گفته مقام معظم رهبری هر جمله و کلمه ای که باعث تفرقه شود مجاز نیست.

صبح زاگرس-حضرت علی (ع) حدیثی دارند و گفته اند که اگر کسی باعث تفرقه شود اگر زیر عمامه من هم باشد باید با او برخورد شود نظر شما چیست؟

المومنین (ع) در نهج البلاغه می فرمایند که هر کسی که مردم را به تفرقه و اختلاف دعوت کند بکشید، با آن بجنگید و مبارزه کنید و سرکوبش کنید حتی اگر زیر عمامه من باشد این جمله شاهد محکمی است بر اینکه ما با وجود این اختلاف مذهب هایی که وجود دارد باید مراقب باشیم بین ما اختلاف به وجود نیاید و هرکسی چه شیعه داخلی یا خارجی باشد ما را به اختلاف دعوت کند و به شیعه و مقدسات توهین کند امیرالمومنین فرمودند  با آن بجنگید، مبارزه کنید و سرکوبش کنید حتی اگر زیر عمامه من باشد مقام معظم رهبری نیزاشاره ای داشتند و گفتند افرادی که مردم را به اختلاف دعوت کنند از ما نیستند از ما و نظام و انقلاب ما نیستند هر کسی که می خواهد و  در هر مقامی که باشد هر کسی به مقدسات توهین کند باعث تفرقه بین سنت و شیعه می شود باید با آن مبارزه کرد.

 

صبح زاگرس-ولایت در بین ما شیعیان چه جایگاهی دارد؟

بیشترین موضوعی که مورد بحث است کلمه ولی است که در قران کریم و روایت به آن اشاره شده است معنای این کلمه در نظر شیعه ولایت به معنای سرپرستی است اما ابهاماتی هم وجود دارد برخی ها کلمه ولی را در مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ امامات و ولایت را به معنای سرپرستی امور مسلمانان معنا کرده اند .

 

صبح زاگرس-اهل سنت چه رویکری نسبت به مقوله غدیر دارند؟

روایات زیادی در کتاب های اهل سنت وارد شده است که دو تا را اشاره می کنم وقتی آیه 67 سوره مائده نازل شد  یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ موضوع غدیر بعد از آخرین حج در مکانی به نام غدیر خم نازل شد و در آنجا به پیامبر وحی رسید که برای نصب امامت و ولایت امیر المومنین این رسالت را باید انجام دهی اگر این کار را انجام ندهی و خبر را اعلام نکنی تمام تلاش های شما تباه می شود.

 

در رابطه با این آیه نیز در کتاب های اهل سنت روایاتی زیادی داریم که یکی از انها این است که ابن عباس یکی از روایان و اصحاب امیر المومنین  است روایاتی دارد که گفته است پیامبر اسلام دست امیر المومنین   را گرفتند و بالا بردند و گفتند مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ  هر کس من سرپرست او هستم علی سرپرست اوست این یک روایت از هل سنت در خصوص غدیر خم است.

 

روایت دوم ابن سعید خیری از راویان اهل سنت است که به این موضوع اشاره کرده است  آیه  67 سوره مائده که در موضوع ولایت امیر المومنین بود  در روز غدیر نازل شد از منابع اهل سنت در مورد ولایت و خلافت امیر المومنین  نیز وارد شده است.

صبح زاگرس-چرا اعلام امامت در مکه انجام نشد و در غدیر انجام گرفت؟

خداوند دستوری به پیامبر اسلام دادند که برای آخرین حج همه مسلمانان را دعوت کنند که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و گفته است از سر تا سر جهان مسلمانان را دعوت کردند و هدف از این دعوت عمومی است چون که قرار بود امر مهمی در این سفر ابلاغ شود بعد از انجام اعمال حج که برخی ها حج خودشان را کامل انجام ندادند و با پیامبر مخالفت کردند و همان عده نیز در غدیر خم که ظاهرا تبریک گفتند با ولایت امیر المومنین مخالفت کردند.

 

با توجه به اینکه همه مسلمان زائر خانه خدا بودند و در راه بازگشت بودند و حج را انجام داده بودند  وحی رسید که ای رسول آنچه که به تو نازل  شده است ابلاغ کن اگر ابلاغ نکنی تمام تلاش های شما تباه می شود که در این سفر بیش از صد هزار نفر در این حج حضور داشتند و پیمبر در مکانی به اسم غدیر ایستاد و گفت آنهایی که نرسیدند برسند و انهایی جلو رفته اند بر گردند که این پیام مهم را ابلاغ کند.

 

 در آن مکان  پیامبر اکرم با بلند ترین صدای خودش مردم را صدا زد و دست علی (ع) را بالا برد و گفت گفتند مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ به دلیل اینکه غدیر خم ظرفیت مناسبی برای تجمع همه مسلمانان را داشت این پیام در انجا ابلاغ شد

 

صبح زاگرس-حدیثی وجود دارد که حق با علی است و علی با حق است ویژگی های بیشتری از امام علی (ع) بفرمایید ایا این ویژگی ها باعث شد امامت انتصابی شود؟

در روایت داریم که علی مع الحق و الحق مع العلی؛ فرمودند هم حق با علی است و هم علی با حق است هر کجا حق هست علی هست و هر کجا علی  باشد حق  هست این سند محکمی بر حقانیت علی است  در خطبه سوم نهج البلاغه فرموده اند من نسبت به دیگران مثل محور آسیاب هستند که دیگران به دور من می چرخند و من محور وسط هستم، تمام کسانی که در زمینه علم رفیع الدرجه هستند هیچکس به من نمی رسد خطبه چهارم نیز فرمودند شما مردم به وسیله اهل بیت در ظلمت ها هدایت می شوید اهل بیت (ع) معیشت علم هستند و چیزی که باعث می شود جهل از بین برود ائمه اطهار هستند .

 

امام علی (ع) فضیلت های زیادی  دارد که اگر درختان قلم شوند دریاها مرکب شوند و انس و جن کتب شوند نمی توانند فضیلت های امام را بشمارند و یادداشت کنند  در روایت هایی هست اگر کسی فضیلتی از فضیلت های امام را نگاه کند خدا گناه های چشم او را می بخشد اگر کسی فضیلت های امام را بیان کند خدا گناهان زبان او را می بخشد.

 

بله این ویژگی امام علی (ع) نیز باعث شد که در ولی شدن حضرت علی تاثیر داشته باشد و از طرفی خداوند بهتر از ما می داند که رسالت خودش را در وجود چه کسی قرار دهد وقتی ظرفیت وجودی ائمه معصومین پاک و خدایی باشد رسالت خودش را در آن قرار می دهد لزا هم فضیلت ها وجود داشت و هم خدا به ائمه نگاه خاصی داشت که آنها را منصوب می کردند.

صبح زاگرس-در حج پیامبر بیش از 128 هزار نفر حضور داشتند چطور صدای پیامبر به این اجتماع می رسید آن هم در یک بیابان که هیچ چیزی وجود نداشت؟

در روایات آمده است که تمام جهاز شترها را روی هم چیدند که به به بالاترین نقطه برسد و همه مردم بتوانند آن را ببینند به غیر از اینکه در بالاترین نقطه قرار داشتند با بلند ترین صدای خودش مردم را خطاب می کرد و خداوند قادر است صدای پیامبر را برساند و گفته اند بین سخن پیامبر تا مردم چندین واسطه وجود داشته است مثلا من کنت مولا را بیان می کرد و نفرات برای نفرات بعد بیان می کردند تا به نفرات آخر برسد.

 

صبح زاگرس-گرامی داشت عید غیدر چه فضیلت هایی دارد؟

ما چهار عید داریم عید قربان ،عید غدیر عید، نوروز و عید فطر که در بین این اعیاد بزرگترین عید، غدیر است و در روایت است کسی که این عید را گرامی بدارد تمام گناهان کوچک و بزرگش بخشیده می شود لازم است که هر کدام از ما در این روز به امام علی توسل بجوییم که محور وحدت بین شیعه و سنی و سایر مذاهب است.

 

صبح زاگرس-برخی ها کلمه ولی را به معنای دوست می دانند نه سرپرست در این خصوص توضیحاتی بفرمایید؟

 در این خصوص چند دلیل وجود دارد که ولی به معنای سرپرست است دلیل اول ایه 67 سوره مائده است که اگر این رسالتت را انجام ندهی و پیام را نرسانی  تمام تلاش های شما تباه می شود سوال این است که پیامبر مسئول رساندن چه پیامی شد که اگر آن را نمی رساند همه کارهایش تباه می شد؟ آیا این پیام بزرگ اعلام دوستی با علی (ع) بود؟ خیر پیام این بود که هر کس من سرپرست و مولای او هستم بعد از من علی ولی و سرپرست شماست پس به معنای دوست نمی شود.

 

دلیل دوم این است که فرمودند خداوند تو را از شر مردم دور نگه می دارد آن ترس پیامبر چه بود که از گفتن این پیام ترس داشت شاید مردم آن را نپذیرند و مخالفت کنند ایا این پیام این بود که بگوید من دوست علی هستم، خیر اینگونه نیست لذا خداوند در قران می فرماید افرادی که مخالف قضیه ولایت علی باشد کافر هستند.

 

شاهد سوم سوره مائده این آیه است که " الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا " ؛ چه پیام مهمی است که تکمیل کننده دین است آیا دوستی پیامبر و علی می تواند تکمیل کننده دین باشد؟ خیر اینگونه نیست پیامبر سرپرست مسمانان است و به معنای دوست نیست.

 

دلیل  چهارم  این است که  پیامبر  در روز غدیر به مردم فرمودند آیا من نسبت به شما سزاوار  تر نیستم که مردم گفتند بله؛  بعد فرمودند من کنت مولا و فهذا علی مولا مستندات زیادی در عقاید ما وجود دارد که ولی به معنای سرپرست است نه دوست.

 

دلیل پنجم حسان بن ثابت است که کلمه مولا را معنای سرپرست دانست.

 

دلیل ششم  این است که آیا پیامبر در گردهمایی زائران خانه خدا در وسط بیایان و در هوای گرم و بیش از صد هزار نفر مردم را جمع کرده که بگوید هر کس من دوست او هستم علی دوست اوست قطعا اینگونه نبوده است  مولا به معنای سرپرستی است نه دوست، این همه جمعیت را جمع می کند که بگوید من دوست علی هستم هیچ وجدان بیداری این موضوع را قبول نمی کند.

 

دلیل هفتم  این است عمر اولین کسی بود که بعد از خطبه غدیر به علی تبریک گفت که شما مولای من شدید و مولای هر کسی که مومن و مومنه باشد اگر مولا به معنای دوست بود تبریک مسلمانان چه دلیلی داشت.

 

شاهد هشتم این است  در پایان خطبه غدیر پیامبر فرمودند شاهدان این پیام را به غائیبان برسانند آیا اعلام اینکه علی دوست مسلمانان است نیاز  است به غائبان اعلام شود خیر اینگونه نیست و دلیل نهم اینکه در خطبه غدیر فرمودند تبریک بگویید سوال این است که آیا دستور به تبریک فقط برای اعلام دوستی پیامبر با امام علی (ع) است.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.