گروه: اخبار استان خبر: 135804 / تاریخ انتشار : 1398/5/29 ساعت : 16:05
کارشناس مذهبی و تحلیل گر حوزوی:

غدیر اثبات ولایت به معنای جانشینی است نه دوستی/بیعت برای دوستی معنا ندارد

کارشناس و تحلیل گر حوزوی با تبریک عید غدیر به بررسی ابعاد مختلف این واقعه بزرگ و لزوم تبلیغ گسترده آن پرداخت و از جامعه شیعی خواست برای اثبات حقانیت ولایت باید مستدل و با برهان کافی سخن بگویند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ؛کارشناس و تحلیل گر حوزوی ظهر امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آوای ماغر با تبریک عید غدیر به بررسی ابعاد مختلف این واقعه بزرگ و لزوم تبلیغ گسترده آن پرداخت.

حجت الاسلام سید علی چام زاده  ابتدا با بیان اینکه متاسفانه عده ای در جامعه با ایجاد شبهه دنبال اغوا واغفال جوانان شیعه هستند، به اثبات تبرک و تیم جستن شیعیان از اشیاء منتسب به معصومین پرداخت.

وی گفت: مگر ما نمیدانیم و نخوانیدم که خداوند سبحان در مورد قداست کعبه و مکه صحبت می کند و به قداست آنها در سوره بلد قسم می خورد؟ در ذات هیچ زمان و مکانی حرمت ندارد، قداست زمان به متزمن او و قداست مکان به متمکن آن است .

حجت الاسلام چام زاده تصریح کرد: اگر خداوند به سرزمین مکه سوگند یاد می کند، به خاطر سکونت نبی مکرم اسلام است که به آن سرزمین حرمت بخشید و اگر زمانی به نام زمان شب قداست دارد، برای آن است که پیامبر(ص) در این زمان به معراج می رود.

وی گفت: اگر پرچمی بوسیده می شود، اگر ضریحی بوسیده می شود، اگر از مکان و زمانی با قداست و حرمت یاد می شود همه به خاطر انتساب به یک شخص مطهر و معصوم است.

این تحلیلگر و سخنور جوان حوزوی خاطرنشان کرد: اگر درجریان یوسف نبی می خوانیم او یک پیراهن مطهر داشت که نسل به نسل از سَلَف به خَلَف رسید بلکه سه پیراهن بود در سه مکان و زمان که سه معجزه متفاوت داشت ؛علت قداست این پیراهن ها انتساب آنها به بدن پاک و طاهر بود.

 حجت الاسلام چام زاده ادامه داد: اگر زمانی که فرزندان یعقوب با پیراهنی خونین اما با خونی دروغین بر پیامبر وارد شدند، پیراهن شهادت داد و فرزندان رسوا شدند، اگر آن زمانی که آن زن خودکامه و خودخواه یوسف پیامبر را دعوت به خلوت و فحشا میکند آنجا هم پیراهن شهادت می دهد اگر زمانی که پیراهن از مصر به سوی فرستاده شد و یوسف نبی فرمود آن را بر چهره پدرم بیندازید تا بینایی اش را به دست بیارود، چنین معجزه و کرامتی از خود نشان داد.

وی تصریح کرد: اگر پرچم را نمی توان بوسید، حجر را هم نمی شود بوسید پس چرا در این زمان و ایام حاجیان بر حجر الاسود بوسه می زنند؟مگر سنگی نیست بی روح ؟اگر مسلمانان بر جلد قرآن بوسه می زنند، پوست گوسفندی است بی روح است اما ما بین این جلد بی روح، آیات الهی است که به آن ارزش  می دهد و قداست می بخشد.

حجت الاسلام چام زاده گفت:اگر مسلمانی سنگ را می بوسد چون پیامبر تطهیر کرد.  اگر پرچم را می بوسند چون منتسب به یک معصوم و یک عالم و یک عابد طاهر و یک انسانی الهی و ملکوتی است که آمده تا ملکیان و زمینیان را فرشته منش بار آورد. وی افزود: اگر ما قائل و معتقدیم که در زمان حیات و ممات ائمه اطهار هیچ فرق و تفاوتی نیست و هنگام مشرف شدن به زیارت ائمه شهادت می دهیم که "کلامم رامی شنوی و مقامم را میدانی و جواب سلام مرا هم بازپس می دهی" یعنی امام حی و زنده است، دارای شان و مقام محمود نزد پروردگار است، اندیشه، انگیزه و روش و منش ما و اعمال، اقوال و افعال ما را می بینند. پس چنین انسان های مطهر و معصومی هر چه به آنها منسوب باشد، مطهر است و باید مقابل آنها زانوی ادب بر زمین زد و بر آنها بوسه زد.

وی در بخش دوم سخنان خود به اثبات حقانیت ولایت امام علی(ع) پرداخت و گفت: میدانیم و معتقدیم در نظام هستی و بر اساس جهان بینی توحیدی تنها کسی حق تشریع دارد که اشیاء آفرین و اشخاص آفرین باشد و طبق آیه" إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ.." آن  کس خداوند متعال است.

این مبلغ دینی افزود: او می داند جای اشخاص کجاست و جای اشیاء کجاست. او می داند چگونه قانون وضع و تشریع کند، او می داند برای حاکم شدن قانون الهی نیازمند رسول است و مطابق آیه" اللّه أعلم حیث یجعل رسالته" اوباید تعیین کند خلیفه را و اوست که می داندرسالتش را نزد چه رسولی به امانت بگذارد.

 حجت الاسلام چام زاده خاطرنشان کرد: حاکم شدن قانون الهی بدون ارسال رسول وانزال کتب ممکن نیست چنانچه همه ادیان و مکاتب توحیدی بلکه مسلمانان به آن معتقدند.

وی افزود: انسانی که باید رسالت پیامبرو نبوت را تکمیل کند و ضعف ها و نقص ها را جبران کند، امام معصومی است که باید جایگاهش انتصابی باشد نه انتخابی، باید آسمانی باشد نه زمینی، باید ملکوتی باشد نه ملکی، باید از بارگاه بیاید نه کارگاهی باشد، باید برآمده از غدیر باشد نه در سخیفه انتخاب شده باشد.

حجت الاسلام چام زاده تصریح کرد: پیامبر چنین رسالتی را ابلاغ و تبلیغ کرد و از آنها در مراسمات و مکان های مختلف بیعت گرفت که مهترین بعیت ها بیعت در روز غدیر بود.

وی ادامه داد: امت اسلامی را جمع کرد و از خدای سبحان ترسید که به ایشان دستور داده شد اگر به مردم اعلام نکنی، رسالتت را تکمیل نکرده ای.

حجت الاسلام چام زاده  گفت: پیامبر خطاب به امت خویش فرمود من بعد از 23 سال زحمت  و مشقت و تبلیغ تعالیم و ابلاغ معارف می ترسم اگر رحلت کنم به عادات و آداب بد و سنن خرافی بد جاهلی باز گردید.

وی افزود: زمانی که آیه ابلاغ بر او نازل می شود او این ترس را ابراز می نماید که اگر آنها را آزاد کنم عده ای چنین گویند، بعضی چنان گویند، تحریف کنند و جنگ و خونریزی به پا شود ،گرچه ترس او ترس نفسانی نیست.

این کارشناس و تحلیل گر حوزوی ادامه داد: پیامبر از این می ترسید که مردم او را به کذب بخوانند و ولایت امیر المومنین را نپذیرند و سطحی نگر باشند و به همان قبیله گرایی و سنن جاهلیت برگردند چنانچه ترس ایشان به واقعیت پیوست.

حجت الاسلام چام زاده تصریح کرد: خداوند به امت اسلامی می گوید از قاطبه کفر نهراسید، امید آنها به یاس مبدل و مسلمانان به اوج شوکت و هیبت و اقتدار می رسند و تنها از خدا بترسید، مبادا زوال دینتان با ارتداد و انحراف از ولایت باشد؛طبق این احادیث و روایات زوال دین مسلمانان به دست ارتداد خود مسلمانان است نه کفار.

وی گفت: مگر می شود پیامبر که صادر اول است و عقل کل، امت اسلامی و حجاج بیت الله الحرام را در سرزمینی سوزان جمع کند تا به آنها اعلام کند که علی دوست من است، علی را یاری کنید و با او با محبت و مودت رفتار کنید؟ این عاقلانه نیست.

این تحلیل گر مسائل دینی ادامه داد: مگر دوستی خاص امیر المومنین است که پیامبر این وصیت را کرده باشد؟طبق آیات قرآن همه مومنان بردار هستند و باید با مهر و محبت در کنار هم زیست کنند و برادر مومن شما جان شماست، همانگونه که از جان خود حفاظت می کنید باید از جان برادر مومن و دینی خود حراست کنید.

وی گفت:مگر دوستی نیاز به بیعت دارد که خلفای راشدی و شیخین بعد از واقعه غدیر با او بیعت کردند وبه ایشان تبریک و تهنیت گفتند؟

حجت الاسلام چام زاده خاطرنشان کرد: عمروعاص در خطبه جلجلیه که نزدیک به 70 بیت شعر عربی است، بر حقانیت ولایت علی بن ابی طالب اقرار می کند و معاویه را رسوا می کند.

وی با این سوال که مگر عمر و ابوبکر از پیامبر عاقل تر بودند که آنها جانشین تعیین کردند اما پیامبر امت را یله و رها، تنها گذاشته باش؟. افزود: مگر عاقلانه است که پیامبر زمانی که امت را جمع کرد و از به پایان رسیدن عمر خویش سخن گفت  اما بعد از این سخنان، پیامبر راجع به آینده و تکلیف امت اسلامی چیزی نگوید و به جای آن برای آنها دوست تعیین کند؟

این سخنور جوان حوزوی گفت: وقتی عمران صحابی از امام رضا (ع) در مورد علت پذیرش ولایتعهدی مامون سوال می کند، ایشان می فرماید" به همان دلیلی که جدم امیر المومنین وارد شورا شد، من پذیرفتم اگر می گویید خلافت پیامبر انتخابی است، نه انتصابی به همان دلیلی که جدم وارد شورا شدم منم پذیرفتم اما اگر خلافت شورایی است خلافت عثمان را می پذیریم چون شورا تعیین کرد اما عمر و ابوبکر را نمی پذیریم چون از شورا بیرون نیامدند .اگر می گوییم خلافت امری مردمی است بله مردم با ابوبکر بیعت کردند پس خلافت عمر را نمی پذیریم. اگر می گوییم خلیفه باید تعیین کند، بله ابوبکر عمر را جانشین خود اعلام کرد اما خود  ابوبکر را کسی بعنوان جانشین امت اسلامی انتخاب نکرد،اگر خلافت مردمی باشد دومی و سومی باطل و اگر شورایی باشد اولی و دومی باطل است و اگر خلیفه قبل باید تعیین کند، پیامبر ابوبکر را که تعیین نکرد عمر که عثمان را تعیین نکرد؟

وی با ادامه تحلیل خود گفت:بنابراین خلافت امری انتصابی است و رسول باید تعیین کند. اگر پیامبر در آن روز علی را بعنوان دوست خود انتخاب و اختیار می کند، آیا دعوا و نزاع او با معاویه بر سر دوستی است یا خلافت ؟

حجت الاسلام چام زاده با تاکید بر لزوم استدلال علمی برای اثبات حقانیت اسلام و پاسخ به شبهات دینی، گفت: اگر از یک کارگر سنی سوال کنند چرا خلافت شیخین را پذیرفتید؟ با ادله و روایاتی از راویان با استناد می گویند که آنها صادق بودند و بقیه کاذب اما اگر از یک با سواد و فرهنگی شیعه بپرسند، شاید بلرزد .

وی گفت: انسان باید تمام وجود خود را معطوف به علم کند، انسان باید نفی و پذیرش و رد اثباتش برهانی و علمی باشد و مدلل، مستدل و مبرهن باشد تا بتواند عقیده خود را ابلاغ کند.

 این تحلیل گر مسائل دینی در پایان سخنان خود گفت: همانگونه که پیامبر (ص) در عید غدیر خطاب به حجاج فرمود"برسانید پدران به فرزندان، حاضران به غایبان و عالمان به جاهلان جریان غدیر را تا روز قیامت تا مردم بفهمند و بدانند که علی کیست.

انتهای پیام/

 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.