گروه: اخبار استان خبر: 131635 / تاریخ انتشار : 1398/3/29 ساعت : 18:08
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری:

هشدار مدیرکل راهداری به مسئولان استان و کشور/ حدود 50 درصد از راه های استان غیر استاندارد هستند/پیرترین ناوگان سواری در کهگیلویه و بویراحمد است+تصاویر

نصیری راد در خصوص تخصیص اعتبار خسارت ناشی از سیل در استان گفت: اگر در فصل کار این اعتبار تخصیص داده نشود در زمستان در اولین بارندکی دچار مشکل می شویم.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در نشست با خبرنگاران  گفت: گر همکاران ما تا کنون کاری  را انجام دادند به موقع توسط اصحاب رسانه پوشش داده شده است و مشکلات مردم را سریع پیگیری می کنند تا نتیجه حاصل شود اگر موضوعی هم بر ضرر ما باشد اما اشکالی وجود دارد ما نیز از نقد استقبال می کنیم.

 

نصیری راد گفت : در تاریخ چهارم فروردین ماه سالجاری در اثر بارش هایی که در استان داشتیم محور یاسوج شیراز دچار ریزش شدید شد و چند روز دچار انسداد شده بود و کمتر از ۱۰روز با سی نیروی راهداری و ۳۰ماشین سبک و سنگین ۳۵۰۰نفر ساعت توانستیم عبور موقت را برقرار کنیم و بعد از مدتی نیز با پیگیری مسولان مجبور به آسفالت مسیر شدیم.

 

وی گفت: با توجه به اینکه خاک این چند کیلومتر مردم را اذیت می کرد  علارغم اینکه کلیه تمهیدات  لازم در نظر گرفته شده  به علت عدم رعایت مسایل رانندگی و قوانین رانندگی هفته ای یک  تصادف را در این مسیر داریم افرادی که از این مسیر رد می شوند باید قوانین را رعایت کنند در طول این ۲۰۰متر هر نوع علایم و‌مسایل ایمنی ایجاد شده است با توجه به اینکه کارفرمای آن مشخص نبود در یک مقطعی شخصی  به عنوان کارفرما انتخاب شده ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برای انجام بخشی از عملیات این جاده  در نظر گرفتیم به محض اینکه مشاور آن انتخاب شد در آینده نزدیک با مشخص شدن پیمانکار کار را آغاز می کنیم.

 

نصیری راد افزود: این جاده استاندارد جاده اصلی را ندارد اما با توجه اینکه  عبور از جاده قدیم برای مردم  مشکل بود سعی کردیم  با توجه  به دستور رییس سازمان مسیر را راه اندازی کنیم در همین عبور موقت تمهیدات ایمنی درج شده است.

---

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان تصریح کرد: تمام تمهیدات ایمنی که در این  ۲۰۰متر جاده که ریزش کرده اگر لازم باشد نیز  ۲۰۰متر قبل از رسیدن به این منطقه نقطه شیار لرزان نیز ایجاد می کنیم.

 

نصیری راد در خصوص جاده کومر -کاکان گفت : پیمانکار لکه گیری آن را انجام داده است  جاده تنگ تامرادی  نیز بعد از بارش لکه گیری انجام شده است با ما در ارتباط  با بحث نگهداری راه های روستایی باید از تملک و دارایی تامین شود.

 

وی ادامه داد: اگر جاده شیراز یاسوج بخواهد اصولی راه اندازی شود باید کارهایی را از قبل انجام دهیم به عنوان مثال  آزمایشی ژئوتکتیک انجام شده است بحث پل،  دیوار حایل نیز در میان است اما با این مبلغ یک میلیارد و 500  میلیون تومان تنها می توان بحث سبک سازی و حمل خاک به کنار را انجام داد.

 

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان  گفت: سعی می کنیم مسیر را به گونه ای باز سازی کنیم که دیگر دچار مشکل نشود تمام مسیر این بخش مستعد رانش است در نظر داریم جاده ای که قرار است زمستان سال ۹۸زیر بار ترافیک برود باید اصولی باشد برای اصول سازی کامل جاده ۸ میلیارد تومان اعتبار به وزارت پیشنهاد داده ایم.

---

نصیری راد افزود: از پریکدان تا گنجگان که ۱۵کیلومتر است احتمال ریزش جاده ها در فصل های بارندگی  وجود دارد با توجه به اینکه هیچ گونه کارشناسی روی این جاده ها انجام نشده است.

وی در خصوص خسارت های برآورده شده از سیل اخیر در استان گفت: در برآورد اولیه که به ستاد بحران کشور ارسال کردیم بیش از هزار کیلومتر راه، ۱۰۰۰دستگاه، ۱۰ آبنما و ۱۰ابنیه امنیتی خسارت دیده است که در بازدید هایی که انجام شده ۶۲۱کیلومتر راه با ۱۰۷دستکاه آبینه فنی تایید شد و در مجموع  ۱۸۰۰میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان  عنوان کرد: از بعد از بحران سیل در استان تا کنون یک ریال  بابت جبران خسارات سیل به راهداری تخصیص داده نشده است در همین بحث یاسوج شیراز و دهدشت-سرفاریاب، پل مختار، پل دروهان، پل لیراب، پل گرجیان را داشتیم قریب به ۲میلیارد تومان بدون هیچ اعتباری برای بر طرف  کردن مشکلات سیل در استان هزینه کردیم  210 راه  روستایی را در استان باز کردیم ۷۹دهانه پل را بازگشایی کردیم تا کنون قریب به ۵میلیارد ریال اجاره ماشین آلات راهداری بوده است که جهت بازگشایی استفاده کردیم تا کنون از طریق ستاد بحران و وزارت هیچ اعتباری برای خسارات سیل دراستان به  ما داده  نشده است.

 

نصیری راد در خصوص تخصیص اعتبار خسارت ناشی سیل در استان گفت: اگر در فصل کار این اعتبار تخصیص داده نشود در زمستان در اولین بارندگی دچار مشکل می شویم.

 

وی به وضعیت تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت: در خصوص تصادف جاده ای در کشور ۱.۲ درصد افزایش  داشتیم اما در استان  در جاده های درون شهری و  در روستایی کاهش  تصادفات را داشتیم که در مجموع راه های روستایی و برون شهری در سال ۹۷نسبت به ۹۶، ۱.۳ درصد کاهش تصادفات را  داشتیم.

 

وی به فوتی های ناشی از تصادف در استان اشاره کرد و گفت: در دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته  6 درصد در   فوتی های ناشی از تصادفات کاهش داشتیم در بحث تلفات جاده ای استان در سال ۹۷در ردیف ۱۲کشور  بودیم و  و در تصادفات درون شهری ردیف ۷کشور هستیم.

نصیری راد در خصوص سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کشته شدن 7 نفر از اعضای یک خانواده چرامی در تصادف رانندگی که اقای نصیری راد چقدر خودتان را در این حادقه مقصر می دانید گفت: با توجه به اینکه استان ما کوهستانی است وجود قوس های مختلف شیب های تند با محدودیت دید در  فاصله رودخانه سادات تا امامزاده شاه حمزه مشهود است   ما در این مسیر اقدامات خوبی هم انجام دادیم سالانه تجدید خط کشی داریم در نقطه ای که اتفاق افتاد گاردریل نصب است با خاکریز آن را تشدید کردیم در این مسیر چندین تصادف داشتیم با توجه به اینکه وظیفه ما فقط نگهداری و تامین امنیت است کارهایی که لازم بود را در این مسیر انجام دادیم  و هیچ‌گونه سهم تقصیری ما در این مسیر نداشتیم جهت ایمن سازی ادامه مسیر سیل فروردین ماه از حد فاصل آب حیاط تا شاه همزه بیشترین خسارت را وارد کرده است.

 

وی گفت: ما مشغول ترمیم این مسیر هستیم یکی از مشکلات این مسیر واقع شدن خط لوله شرکت گاز در کنار مسیر است البته قدمت گاز بیشتر است و ما بعد از گاز در این بخش جاده ایجاد کرده ایم به نظر من  از گذشته مطالعاتی روی آن وجود نداشته است .

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خصوص نقاط حادثه خیز در استان گفت:استان ما از جمله استان هایی است که  بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد ۱۰۳نقطه حادثه خیز دیر بازده از سال 92 تا کنون بر طرف شده است  مبلغی که صرف آنها شده بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان بوده  ۳۱۱نقطه کم‌هزینه زود بازده در استان اصلاح، آشکار سازی و رفع شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: با نصب گاردریل  و نیوجرسی بیش از ۳۰نقطه حادثه خیز در استان بر طرف شد  در حدفاصل خان احمد تا شلال داد با اجرای  نیوجرسی صد نقطه حادثه خیز را بر طرف کردیم .

 

نصیری راد در خصوص سه راهی مهریان گفت:   سال گذشته پتن پی ریختیم تعریض کنیم راه شهرسازی می گفت می خواهیم زیرگذر و روگذر ایحاد کنیم نگذاشتن کار را ادامه دهیم  و ما نیز ادامه ندادیم بنابراین راه و شهرسازی باید وارد عمل شود.

 

وی با اشاره به میزان راه هایی که در استان وجود دارد گفت: ۶۰۸۰کیلومتر راه در استان داریم که  ۱۸۹کیلومتر بزرگ‌راه است و یم نسبت به کل کشور ۱.۱درصد است  که 506 کیلومتر راه اصلی ۱۰۹۳راه فرعی هستند و در  مجموع  ۴۲۹۳ کیلومتر راه راه روستایی داریم.

 

نصیری راد به مشکلات ایجاد راه در استان اشاره کرد و گفت: هزینه اجرایی یک‌کیلپومتر راه فرعی در  استان چهار برابر ایجاد یک کیلومتر راه فرعی در اصفهان است بیشتر مشکلات ما به لحاظ کوهستانی بودن منطقه است.

 

وی به وضعیت ناوگان استان اشاره کرد و گفت: هزار و 26 ناوگان باری داریم که نسبت به کشور  عمر جوان دارند ۷۲اتوبوس در استان  وجود دارد  از میانگین کشور جوان  تر هستند. ۹۲مینی بوس  در استان داریم باز از کشور جوان تر هستیم.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تصریح کرد: ۷۱۰  دستکاه ناوگان سواری  در استان وجود دارد  که از میانگین عمری کشور پیرتر هستیم عمر ناوگان سواری ما خیلی بالاتر از کشور است.

 

وی گفت:  یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که  اعتبار نگهداری جاده ها باید از اعتبارات تملک و دارایی استان تامین شود که در استان ما حتی یک ریال به این موضوع اختصاص داده نمی شود و مبلغی  که پرداخت می شود تنها برای حقوق نیروها و  و‌ماشین الات است که این اعتبارات مهمترین مشکل  ما است اگر پنجاه درصد از این اعتبارات به راهداری اختصاص داده شود قطعا خیلی از این مشکلات را نخواهیم داشت.

 

وی به وضعیت استاندارد بودن راه های استان اشاره کرد و گفت: بیش از  ۵۰درصد از راه های استان استاندارد است از طرفی عمرماشین های سنگین راهداری 30 سال است و هر بار یکی از آنها دچار خرابی می شوند انتظار داریم بحث جایگزین ماشین الات سنگین در اولویت مسولان به ویژه معاون استاندار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.