گروه: اخبار استان خبر: 118106 / تاریخ انتشار : 1398/2/4 ساعت : 16:40
مهمترین مطالبه شهروندان از مسئولان:

نزاع طایفه ای ننگی بر پیشانی جوامع عشیره ای/ تمکین به قانون؛بهترین جایگزین تعصبات قومی

در حالی بافت ایلی و عشیره ای می تواند زمینه های مثبت فراوانی برای همبستگی و اتحاد اجتماعی برای ما فراهم کند اما گاهی برخی مسائل ساده که با طی کردن مراحل قانونی به نتیجه مطلوب می رسند، با جهل و عدم تمکین به قانون به یک درگیری خانوادگی و پیش کشیدن طایفه ها و در نهایت یک نزاع تمام عیارتبدیل می شود.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس به نقل از آوای ماغر؛شهرستان بهمئی ترکیب جمعیتی عشیره ای دارد به گونه ای که امکان ندارد شخصی در نقطه ای از شهرستان حضور داشته باشد اما فرد یا افرادی از آن منطقه او را نشناسند ؛این یک پتانسیل مثبت برای ایجاد وحدت و یکپارچگی است.

 

همچنین شناخت عمومی مردم شهرستان بهمئی از همدیگر اثرات اجتماعی مثبت دیگر مانند افزایش روحیه تعاون و همیاری،تسهیل زوجین در شناخت های قبل از ازدواج، کاهش برخی از آسیب های اجتماعی مانند سرقت،تجاوز به عنف و ده ها اثر دیگر را به همراه دارد اما روی دیگر این سکه سیاهی اختلافات طایفه ای و یارگیری علیه همدیگر است که منجر به نزاع های دست جمعی می شود.

 

ارتباط اجتماعی با همنوع بزرگترین نیاز انسانی بشر در طول تاریخ است ؛در واقع ساخت اجتماعی از ابتدا با برقراری اولین روابط اجتماعی میان انسان ها شکل گرفت و بعد از آن بزرگترین تمدن های جهانی در نقاط مختلف دنیا بوجود آمدند.

 

در دنیای جدید با شکل گیری قوانین حقوقی مدرن و وجود نهادها و سازمان های حقوقی محلی و بین المللی بسیاری از اختلافات در سطوح مختلف در دادگاه ها و نهادهای حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد و همین مسئله موجب کاهش درگیری ها و جنگ های ویرانگری شده که در گذشته خون های زیادی بر اثر آن ریخته شد. با این وجود در شهرستان بهمئی گاهی یک مسئله کوچک خانوادگی تبدیل به یک جنگ طایفه ای می شود که امکان خونبار شدن این تنش هم وجود دارد و  پیامد آن خسارات مالی وجانی بسیاری ازجمله از بین بردن دام های یکدیگر، تخریب مزارع و باغها، غارت اموال، مهاجرت های اجباری، ضرب وجرح، نقص عضو، قتل، زندانی و دیگر عواقب خطرناک شده که همگی از موانع توسعه به حساب می آیند.

 

نزاع و درگیری یک معضل اجتماعی در جوامع عشیره ای است که بر زندگی هزاران نفر در هر سال تاثیر منفی می گذارد؛ خشونت علیه جان و مال افراد که باعث ایجاد ترس در جامعه شد است و تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر امنیت اجتماعی به جا می گذارد، از دیگر اثرات منفی طایفه گرایی است.

 

در حالی بافت ایلی و عشیره ای می تواند زمینه های مثبت فراوانی برای همبستگی و اتحاد اجتماعی برای ما فراهم کند اما گاهی برخی مسائل ساده که با طی کردن مراحل قانونی به نتیجه مطلوب می رسند، با جهل و عدم تمکین به قانون تبدیل به یک درگیری خانوادگی و پیش کشیدن طایفه ها و در نهایت یک نزاع تمام عیار می شود.

 

در موارد فراوانی که همه ما مشاهده کردیم، افراد بسیاری قربانی این معضل می شوند در حالی که هیچ نقشی در  بروز اختلاف هم نداشتند.

 

بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد متاسفانه این معضل بزرگ اجتماعی در شهرستان بهمئی هم به دلیل بافت عشیره ای سابقه زیادی دارد به گونه ای که در حال حاضر پرونده های مختلفی در دادگاه های شهرستان مشغول رسیدگی به جرایم و تخلفات در این رابطه هستند.

 

در موارد بسیاری تنش های خانوادگی و طایفه ای آتشی را روشن کرده که بعد از گذشت سال ها همان خانواده و همان طایفه هنوز در حال پس دادن تاوان ناشی از آن هستند ؛افراد زیادی هستند که سال ها پشت میله های زندان نتیجه حماقت و تعصب بی جای طایفه خود به جای تمکین به قانون را پس می دهند و نکته جالب ماجرا اینجاست که بیشتر این افراد در پاسخ به این سوال که اگر به گذشته برگردید، مجددا همان رفتار را انجام می دهید؟ تنها پاسخ سکوت و اعلام پشیمانی است! اما این یک حقیقت روشن است که اعمال و رفتار ما پیامدها و عواقب مربوط به خودش را دارد.

 

در مجموع با وجود اینکه در شهرستان بهمئی بیشتر بافت جمعیتی از یک ایل بوده و این یک پتانسیل مثبت برای ایجاد وحدت و یکپارچگی در شهرستان است اما به دلیل برخی تعصبات منفی گاهی وقایع رنگ و بوی طایفه ای به خود می گیرد و با آغشته شدن به رنگ طایفه گرایی، یک اختلاف ساده تبدیل به یک درگیری خونین می شود که نتیجه آن چیزی جزء پس دادن تاوان سنگین نخواهد بود.

 

در این راستا لازم است همه بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم که در بیشتر اختلافات اجتماعی  بهترین راه قانون بوده و تنها با احترام به قانون است که می توان به حق و حقوق فردی و گروهی دست یافت.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.