گروه: اخبار استان خبر: 118065 / تاریخ انتشار : 1398/2/4 ساعت : 19:20
قسمت دوم گفتگوی جنجالی عضو سابق شورای شهر یاسوج با شناسنامه 100

برخی از اعضای شورای شهر یاسوج اهل حاشیه هستند/روحیه زارعی بیشتر مردمداری است/استاندار فقط گفتار درمانی می کند/تاجگردون معامله گری را خوب می داند/نمایندگان استان به قوه مجریه ظلم می کنند+تصاویر و فیلم

شناسنامه 100 با هدف بررسی تحولات استان در دهه های گذشته اقدام به دعوت از چهره های سیاسی استان کرده است، که مرتضی فروغی فرد از فعالان سیاسی استان و عضو سابق شورای شهر یاسوج در این برنامه حاضر و به ارائه نظرات خود در رابطه با تحولات استان پرداخت.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، برنامه شناسنامه 100 مستندی تلوزیونی اینترنتی بوده که در این برنامه سعی شده با نگاهی متفاوت و دعوت از  سیاسیون، نخبگان سیاسی و کارشناسان از گروه های مختلف اصلاح طلب، اصولگرا و حتی دیگر گرایشات فکری و جناحی پیرامون 100سال تاریخ استان کهگیویه بویراحمد و اشاره به مسائل مهم منطقه ای، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و حتی اجتماعی تبادل نظر صورت گیرد.

این برنامه که در قسمت های مختلف در حال تهیه و نگارش بوده توانسته فضای سیاسی استان و حتی نخبگان رابه چالش بکشد و حتی  ذائقه مخاطبان را در بسیاری از موضوعات مهم و مبهم را به خود جلب کند.

 دومین قسمت از برنامه شناسنامه 100 با حضور مرتضی فروغی فرد از کارشناسان سیاسی و عضو سابق شورای شهر یاسوج برگزار شد و گفتگوی جذابی پیرامون مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی استان صورت گرفته است که بخش دوم آن در ادامه آمده است:

 

شناسنامه 100:شما در دور چهارم شورای شهر یاسوج برای اولین وارد پارلمان شهری شدید که برخی آن را یک نقطه قوت و برخی نقطه ضعف با بودن دو تفکر اقلیت و اکثریت می دانستند، اما نکته قابل تأمل انتخاب یک شهردار با رأی همه اعضای شورای شهر بود، چه دلیلی بر این موضوع بود؟کارایی شهردار پیشین را در چه حد می دانید آیا قابل قبول بود؟

با وجود اینکه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر افتخارنمایندگی مردم یاسوج را در شورای شهر و در پارلمان محلی یاسوج داشتم که افتخار ارزشمندی برای من بوده و هست و در همه ادوار انتخابات مردم سعی می کنند در بین تعداد نا محدود کاندیداها کسانی را انتخاب کنند که بیشتر می توانند خادمان خوبی در عرصه های مختلف باشند که انجام وظیفه کنند، مردم شهر نیز این افتخار را نصیب من کردند.

با توجه به شاخص جمعیت در دوره چهارم شهر یاسوج 11 نفر انتخاب شدند؛ یک یا دو ماه بعد از انتخابات شورای شهر، هفته ای یک بار به صورت منسجم برنامه هایی برای انتخاب شهردار و شناخت و همدلی و هم فکری در راستای ارائه راهکار جهت حذف مشکلات شهر داشته باشیم تا اینکه موفق شدیم آقای جاوید را که فردی متخصص و مجرب بود انتخاب کنیم وی اولین شهرداری بود که 11 عضو شورای شهر یاسوج به صورت منسجم انتخاب کردند و یک صدا به وی رای دادند.

خدا را شاهد می گیرم بدون توجه به وابستگی های سیاسی و توجه به گرایش سیاسی و صرفا بر اساس دو آیتم تخصص و تجربه انتخاب کردیم، چرا که آقای جاوید هم تحصیلات کارشناسی ارشد و هم تحصیلات تکمیلی شان در زمینه عمران و برنامه ریزی شهری بود وقاعدتا هر جایی که تخصص باشد توقع کارایی نیز هست.

شهردار پیشین شهر یاسوج را در دوره قبل بر اساس تخصصی که داشتند و بر اساس تجربه  12 ساله ای که در شهر یاسوج  در حال خدمت بودند انتخاب کردیم،چرا که هم بخشدار بودند هم کارمند پرسنل شهرداری، هم ناظر شهرداری، هم معاون فنی و هم مدیرکل حوزه شهری بود و بر اساس این ایتم ها و ویزگی های شخصیتی وی از جمله جسارت، شجاعت و پاکدستی که داشت انتخاب شدند؛ البته بیشتر از اینها جای کار بود اما باز هم موانع و محدودیت های منابع مالی و همچنین امار مهاجرت از شهرها و روستاها به شهر و توقعات مردم و ناهم سویی که دولت احساس  می کرد شهردار با انها دارد، شاید خواسته یا ناخواسته موانعی ایجاد می شد و سنگ اندازی هایی صورت می گرفت و قاعدتا بحث قومیتی نیز بی تاثیر نبود.

 

اما همان مبحث اقلیت و اکثریت شورا نیز توانست که موانعی ایجاد کند، با وجود همه اینها بعد از چهار سال کارنامه شهردار پیشین به نظر بنده کارنامه ای روشن بود؛ البته بر اساس امکانات و منابعی که داشتیم هر چند که بیشتر از اینها و باید آن طوری که زیبنده مردم بود خدمت کنیم.

 

فرصت ها را همه ما به تبع انسان بودن مان قدردان نیستیم تا زمانی که آن فرصت را از دست بدهیم و اقلیت و اکثریت متاسفانه نهادینه شده است، متأسفانه امروز در مملکت ما هم در مجلس و هم در پارلمانهای محلی،مانند شورای شهر این اقلیت و اکثریت  با شدت و ضعف هایی بوده و هست.

 

گاهی بر اساس ایتم ها و پارامترهای سیاسی، گاهی بر اساس آیتم های تخصصی و تجربه، گاهی بر اساس آیتم های قومی و قبیله ای؛ و باید گفت که آسیب های قومی و قبیله ای عاملی هستند که لطمه می زنند و آسیب می رساند.

 

شناسنامه 100:حدود دو سال از عمر شورای فعلی می گذرد و افراد تحصیل کرده ای هم در این پارلمان محلی حضور دارند که هر کدام شعارهای خاص خود را دادند، اما چه شد که این شورا نتوانست آن چیزی که مردم میخواهند را برآورده کند و شاید امروز راضی کننده نباشد؟

در مورد شورای فعلی داوران و ناظران اساسی و کسانی که باید شورا و شهرداری فعلی را با گذشته مقایسه کنند و نمره گذاری کنند، خود مردم هستند؛ مردم خوب می بینند، گذشته را دیدند الان را می بینند و قاعدتا مقایسه می کنند.

شاید اگر رکود بیشتری احساس می کنید به شرایط خاص مانند تحریم ها، رکود اقتصادی، منابع ملی و منابع محدودی که در اختیار شهرداری است برمی گردد و هم چنین دو دستگی هایی که از ابتدای شورای فعلی ایجاد شد و شاید این شکاف باعث شود از انرژی ها به خوبی استفاده نشود.

 

امید است که  دوستان از این اتفاقات تلخ تجربه بیاموزند و از تجربیات تلخ دیگران خوب استفاده کنند و تا یک یا دوسالی که از شورای پنجم هست فرصت را غنیمت بشمارند و در جهت رفاه و توسعه شهر قدم بردارند،  اگر اشکالاتی هست که قابلیت اصلاح دارند با خویشتن داری از اتاق های فکر و نظرات شهروندان استفاده کنند و مشکلات را برطرف کنند و در سمت و سوی خدمات رسانی بهتر به مردم کمک کنند، اگر غیر از این باشد شاید همین ناامیدی که در بطن جامعه و  شهروندان وجود دارد،آسیبی برای ادوار آینده انتخابات شورای شهر باشد .

 

شناسنامه 100:پروژه هایی در زمان شورای قبل ساخته شد ، برخی در این زمینه ها دارای شبهاتی هستند و می گویند، اعضای شورا در این پروژه ها دست داشتند؟ و از سویی دیگر چرا امروز برخی از این پروژه ها میراث ناپایدار لقب داده شده اند؟

در دوره چهارم شورای شهر در حوزه پارک و فضای سبز شهری یک اتفاق و یک انقلاب در شهر یاسوج اتفاق افتاد، اگر به آمار و ارقام مراجعه کنید شاید سرانه فضای سبز یاسوج و پارک ها در دوره چهارم شورای شهر برابر با میزان سرانه پارک و فضای سبز عمر شهر یاسوج بود؛ و این یک واقعیت است  که مردم به عینه می بینند، خدمات بسیار بزرگی بود که هم همت مسئولان استانی و شهرستانی و هم درایت و پشتکار شهردار و هم برنامه ریزی، سیاست  گذاری و نظارت تمام اعضای 11 نفره شورای شهر بود و خواسته به حق مردم شهر نیز در آن دخیل بود.

 

اما اینکه چرا اکنون به درستی استفاده نمی شود این شاید در واقع به مدیریت فعلی شهری و استانی برگردد، مردم قاعدتا خلع ها را بهتر می بینند، شاید منابع محدود مالی و یا اختلافات درونی مدیریت شورا و شهرداری مزید بر علت شده که خوب استفاده نشود، با توجه به اینکه اغاز فصل استفاده از طبیعت شهری است ان شالله در سالجاری  استفاده مطلوب تری شود.

 

شناسنامه 100:شما اگر نگاهی به نیروهای تراز ملی بندازیم می بینیم بیشتر این مدیران، بومی این استان هستند اما سئوال اینجاست که چرا برخی از نمایندگان و مدیران ما نتوانسته اند درد مردم را به خوبی بیان کنند؟

ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سه قوه جدا از هم به نام قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه داریم من احساس می کنم در استان ما مظلومیت قوه مجریه بیشتر از قوه مقننه بوده است؛ چرا که تفکیک قوا در استان و شهرستان خیلی کم رنگ شده است و دلیل آن بی توجهی استانداران و فرمانداران است.

 

 قوه مجریه، قوه ای است در راس امور اجرایی استان و شهرستان، اما می بینیم متاسفانه قوه مقننه است که مدیران استانی و شهرستانی را تعیین تکلیف می کند که یک آسیب بسیار جدی است.

 

اگر به شرح وظایف برگردیم و آنطوری که قانون اساسی هم بحث تفکیک قوا و هم شرح  وظایف را  مشخص کرده، نماینده مجلس دو وظیفه اساسی بر عهده دارد که به نیابت از وکلای خود در سطح بهارستان باید به نحو مطلوب انجام وظیفه کند، اول وضع قوانین و دوم نظارت بر اجرای قوانین وضع شده است؛، نماینده مجلس باید کسی باشد که علم و احاطه کامل بر بحث قانون گذاری داشته و در یک زمینه تخصص لازم را داشته باشد.

 

متاسفانه در جامعه عشیره ای استان ما دو وظیفه اساسی نماینده مجلس بسیار کم رنگ شده و متاسفانه دخالت در قوه مجریه و اجرا شدن اولین وظیفه نماینده شهرستان های ما جزء این آسیب ها بوده است که متاسفانه هم مردم از این موضوع استقبال کردند و هم نمایندگان ما در این راستا حرکت کردند.

 

اگر ما توانمندی های افراد و کاندیداها را در راستای وضع قوانین و نظارت بر قوانین بیینیم باید به متخصصین متعهد رای بدهیم یعنی در بین کسانی که شورای نگهبان اینها را صالح می داند ما باید بر اساس تجریبات، تخصص، بیوگرافی و پتانسیل های این افراد و عملکردشان در گذشته ببینیم کدام یک مناسب تر برای وضع قوانین جهت حذف مشکلات و کدام یک تیزبین تر برای نظارت بر اجرای قوانین است که متاسفانه در استان ما به این دو موضوع کمتر توجه می شود و بیشتر به مسائل قومی و قبیله ای و حزبی پرداخته می شود،که البته احزاب در گذشته پررنگ تر بود  هر جایی که احزاب تصمیم بگیرند،نسبت به اقوام  اشکالات کم تر بوده است اما متاسفانه احزاب کم رنگ شده اند.

 

شناسنامه 100:پس نظر شما این است که نمایندگان ما بیشتر به جای قانون گذاری قوم گرایی را گسترش دادند و با چیدمان مدیران خود باعث از بین بردن توازن در بین نیروها شدند،آیا نظر شما چنین مفهومی است؟

بیشتر اقوام و طوایف هستند که تصمیم گیری می کنند که اسیب بسیار جدی است به ویژه در حوزه بویراحمد و دنا که متاسفانه نماینده ای که زیبنده مردم بود باید قوی تر می فرستادیم، و اینجاست که همه باید اشکالاتمان را در انتخاب و در دخالت این افراد در قوه مجریه و انتخاب مدیریت های قومی و قبیله ای لمس کنیم و متاسفانه مدیرانی هستند که کمتر معیار تخصص مد نظرشان است و وابستگی به کاندیدای خاص و ادای دین به نمایندگان وجود دارد.

 

هر چند در گذشته از هر دو جناح سیاسی افراد موفقی هم بودند که می توان از جمله سید باقر موسوی که نسبت به وضعیت کنونی موفق تر بودند و حتی اقای هدایت خواه که  انسانی متعهد، با اخلاص، توانمند و ولایت محور بودند و در هشت ساله مجلس موفقتر از بقیه عمل کردند و امیدواریم در آینده به گونه ای پیش برویم که نمایندگانی برای مجلس انتخاب کنیم که قوی تر از نمایندگان سابق مان باشند تا مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنند.

 

شناسنامه 100:تک کلمه هایی گفته می شود اولین جمله ای که به ذهنتان می رسد را بگویید؟!

شورای دور چهارم شهر یاسوج؛تحرک، پویایی، فعالیت

محمدعلی جاوید؛ تخصص، تجربه ، پشتکار

ستار هدایت خواه؛تعهد، اخلاص، ولایت محوری، تئوریسین و نظریه پرداز فرهنگی

غلام محمدزارعی؛ یک فرد تعامل دار فردی که بعد عاطفی مردم را بر سایر ابعاد ترجیح می دهد، روحیه در بین مردم بودن را بیشتر از سایر خصلت ها دارد

محمد رحیم دهراب پور؛ فردی با تجربه

اکبر نیکزاد (استاندار دولت مهروز)؛ فردی با پشتکار، فعال و در واقع شاید خستگی ناپذیری مهمترین خصلت وی بود و در یک کلام سردار سازندگی

محمود احمدی نژاد؛ ساده زیست، پر تحرک، پر انگیزه بهتر از اینها می توانست عمل کند، بعد از انتخابان ریاست جمهوری مقداری اهل زاویه

شیخ حسن روحانی؛ فردی رفاه طلب، کمتر بخواهد دردهای مردم را لمس کند نه فقط در بحران ها بلکه در همه ابعاد شاید مقداری بهتر از اینها می توانست عمل کند

علی محمد احمدی ( استاندار فعلی )؛ بیشتر سخن درمان است و بیشتر گفتار درمانی کرد، فاصله گفتمان تا عمل را عمیق می بینم شعار محور بود هر چند دانشگاهی بود

دوره پنجم شورای شهر یاسوج؛ شورای کم تحرک، غیر پویا، برخی از دوستان اهل حاشیه

شهر یاسوج؛ بهشتی در جنوب پایتخت طبیعت ایران زمین، شهر طبیعت، شهر پویا، شهری جوان

غلام رضا تاجگردون؛ یک فکر اقتصادی، معامله گری مفید که برای موکلینش مثمر ثمر شد ، نماینده ای که بلد بود خوب معامله کند که مثمر ثمر باشد.

 

شناسنامه 100:از اینکه وقتتان را در اختیار این برنامه گذاشتید بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

از اینکه در این برنامه در حضور گرم و صمیمی جوانانی هستیم که توانسته اندصد سال حماسه و عزت این استان و حتی مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی آن را در قالب برنامه ای با نام زیبای شناسنامه 100به تصویر و گفتار در بیاورند خرسند و خوشحالیم  وآرزوی موفقیت دوچندان برای عوامل این برنامه خوب دارم.

 

 

گفتنی است گزیده ای از این گفتگو را می توانید از لینک زیر دانلود کرده و مشاهده کنید:

 

https://www.namasha.com/v/s8jW3GyO

 

انتهای پیام/ر

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 3 نظر
مردمدار
1398/2/4 - 22:37
سلام خدایی چرا می گویید زارع مردمدار است کجا بود
rateup 0
 ratedown 0
فرهنگی
1398/2/4 - 23:44
درود بر دکتر فروغی مرد شجاع و خوش بیان بویراحمد
rateup 0
 ratedown 0
کارمند شهرداری
1398/2/4 - 23:46
واقعا همه کارکنان شهرداری از دکتر فروغی به نیکی یاد میکنند.
rateup 0
 ratedown 0
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.