گروه: اخبار استان خبر: 116261 / تاریخ انتشار : 1397/12/20 ساعت : 10:12
شاعر مطرح کهگیلویه و بویراحمدی:

برهنگی فرهنگی در ترانه های جدید لری وجود دارد/ کلمات لخت و عریان باید از سروده های لری حذف شوند/برخی اشعار سم تدریجی کشنده هستند

فریدون داوری:ممکن است برخی ها کنایه هایی به ما بزنند اما مسیر ما با کنایه نیست ما با کنایه کنار نمی زنیم، در جدال فرهنگی رو در رو با برهنگی فرهنگی هستیم که به دنبال قلع و قمع کردن فرهنگ ما است، ما تعارف با کسی نداریم.

 شاعر برجسته کهگیلویه و بویراحمدی در گفت و گو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در رابطه با موسیقی اصیل لری و سبک جدیدی که از آن در ویدئوکلیپ ها و مراسمات عروسی ارائه می شود گفت: در واقع به نظر من زیبا نیست که کسی بخواهد موسیقی اجرا کند و چند خانم را بزک کند گاهی این چهره در فضای مجازی دست به دست می شود و در فضای مجازی تابلو و نمایان می شود.

 

فریدون داوری بیان کرد: زنان و مادران قدیم ما و کدبانوهای  ما که از هر انگشت شان  یک هنر می بارید هم رقص سنگین انجام می دادند و هم سرود دلنشین می خواندند و هیچ وقت در یک جمع مردان ظاهر نمی شدند اما اکنون دستگاه هایی که متولی هستند از جمله مدیران فرهنگی و هنری باید وارد میدان شوند.

 

وی گفت: طبق  بخشنامه های مختلف حوزه هنری و وزارت ارشاد معمولا یک حدود و قوائدی تعریف شده  است، اگر قرار است کاری انجام شود باید بر مبنای قانون باشد، اشعاری که می خوانند گاهی برهنگی فرهنگی دارند و نوای موسیقی شکل نمی گیرد و هیجانی  که دارد باعث ایجاد دعواهایی می شود اینها موسیقی های زیر زمینی هستند که بیرون می ایند.

 

داوری عنوان کرد: انتظار داریم که مسئولان متولی بر این بحث ها نظارت کامل داشته باشند و اگر یک شورای شعر و موسیقی باشد خیلی بهتر می شود، مدیرکل  صدا و سیما نیز چنین درخواستی از ما داشت که حد و حدودی را تعیین کنیم.

 

وی ادامه داد: عمرم را صرف خرده فرهنگ ها کردم و از این خرده فرهنگ ها یک قصر ساختیم، " ایل احساس " در اروپا طنین انداز شد؛ برخی موسیقی ها مثل آب گل آلود هستند که  باید تصفیه شود بعد از تصفیه به دست بقیه می دهیم که آن را بخوانند.

 

این شاعر کهگیلویه و بویراحمدی با اشاره به استفاده از اسم هایی مثل زهرا، زینب و مرضیه در برخی از سرودهای لری گفت: اسم هایی در شعرها و سرودهای خود  انتخاب می کنند که از ائمه (ع) هستند و مقدس بوده و جایز نیست که با این کلمات بازی شود حرمت ها باید حفظ شود ما باورهایی داریم.

 

وی ادامه داد: باید ابیات خوب که خارج از هر بحثی است و دچار انحراف ادبی نیستند  حفظ شوند و  کلماتی که  لخت و عریان است باید جمع شوند، ما نیز حاضر هستیم ترانه های سالم را در اختیار خوانندگان قرار دهیم که استفاده کنند  به شرط اینکه حدود قانونی هم حفظ شود.

 

داوری عنوان کرد: اگر اینگونه پیش برویم موسیقی استان به چند سال قبل که یک موسیقی بدون ریشه بود بازمی گردد، اما اکنون ما ترانه سراها و شاعر های خوبی داریم که باید از وجودشان استفاده کنیم.

 

شاعر کهگیلویه و بویراحمدی افزود:  بین همه شعرهای عاشقانه ای که می سرایم هیچگاه نمی گذارم که حماسه سرایی ام کمتر شود و معمولا قدم علم کردیم و قلم زدیم قریب به 90 قطعه کار کردم، در موسیقی حیطه عزا 17 کار عاشورایی انجام دادم و بازسازی کردیم که همان سروده هایمان بود که  فراموش کرده بودیم و رنگ و جلای دیگری به آن دادیم و همه آن را قبول دارند.

 

داوری تصریح کرد: ممکن است برخی ها کنایه هایی به ما بزنند اما مسیر ما با کنایه نیست ما با کنایه کنار نمی زنیم، در جدال فرهنگی رو در رو با برهنگی فرهنگی هستیم که به دنبال قلع و قمع کردن فرهنگ ما است، ما تعارف با کسی نداریم.

 

وی تصریح کرد: وقتی شعری در عروسی مطرح می شود فرزند  کوچک ما آن را یادمی گیرد و تکرار می کند باید بداند این شعرها چه مفهومی دارد و گاهی در شعرهایی که  سروده می شود آناتومی کلی فرد را بیان می کنند از چشم و قد و زیبایی و مو و ... که یک سم تدریجی کشنده است و پذیرفتنی نیست  که ادبیات ما را یک ادبیات سخیف بیان می کند.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.