گروه: اخبار استان خبر: 112935 / تاریخ انتشار : 1397/9/4 ساعت : 13:22
بررسی پروژه های نیمه تمام استان؛

کهگیلویه و بویراحمد و بیش از هزار پروژه ای که روی دست دولت مانده است/کمبود اعتبارات؛ قاتل اصلی توسعه استان+تصاویر

همچنان مردم کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری پروژه ها همچون جاده سازی ها،ساختمان ها ،مجتمع های فرهنگی و هنری ،مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر موارد خاطرات چندان خوشی ندارندو از یاد نمی‌برند پروژه‌های که برای کلنگ زنی آنان چه ضیافت هایی به پا می شد ولی افتتاح نشده سیرتخریبی درپیش گرفته اند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس تاخیر، کندی و عدم پیشرفت در پروژه های عمرانی شهری که سبب عدم ایجاد مدیریت شهری پایدار خواهد شد حاکی از وجود موانع و مشکلات ریشه ای در اجرای طرح های ارزشمند شهری است که بازسازی و توسعه فضای شهری را بطور جدی در معرض تهدید قرار می دهد به این منظر توسعه شبکه راه ها در پروژه های عمرانی درون شهری مانند راه ، پل ،تونل و دیگر مواردبا توجه به ویژگی ها و محدودیت های خاص خود بسیار حائز اهمیت است.

در عصر کنونی پیاده سازی و اجرای پروژه های بزرگ زیربنائی و توسعه ای از جمله مهمترین استراتژی مدیران برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار به حساب می آیند،ویژگی اصلی این پروژه ها نیازهای مالی بسیار مطلوب، نیاز به دانش فنی و علمی بالا و زمان بری آنها بوده و با توجه به این ویژگی ها، انتخاب روش مناسب برای اجرای این دسته از پروژه ها بسیار حائز اهمیت است.

 

 بنابراین برای حفظ و توسعه صنعت احداث و پروژه های زیر‏ساختی در کهگیلویه و بویراحمد استفاده از سیستم های عملیاتی نوین در پروژه های عمرانی جهت بالا بردن دقت،سرعت و کیفیت در زیر ساخت استان احساس می شود .

کمبود بودجه درپروژه های عمرانی

از آنجا که بسیاری از پروژه های عمرانی دراین استان با تاخیر در پیشرفت، کمبود بودجه و سرانجام اجرای ناقص مواجه می شوند بکارگیری مهندسی ارزش در این پروژه ها ضمن کاهش هزینه ها و مدت زمان اجرای پروژه در نهایت باعث ارائه یک خروجی با کیفیت خواهد شد که باید گفت مهندسی ارزش یک تکنیک مدیریتی است که هدف آن در پروژه های عمرانی حداکثرسازی کارایی و اثربخشی است. 

هرچند یکی از مهمترین مشکلات زیر ساختی درکهگیلویه و بویراحمد، مربوط به پروژه‌های ارتباطی خصوصا راه هاست که باعث ایجاد دغدغه های زیادی در میان مردم ، مسئولین اجرایی و نمایندگان استان شده است که بر همین اساس مدیران حوزه راه و شهرسازی همواره با چالش های زیادی دراین زمینه روبرو هستند.

 

مشکلات مالی چالش بزرگ مدیران

بایدتوجه داشت یکی از چالش های مهمی که گریبانگیر مدیران و پیمانکاران این پروژه ها ست ،همان مسائل مالی است که عملا دست مدیران و اجرا کنندگان را در به سرانجام رساندن مطلوب این پروژه ها تنگ کرده و از طرف دیگر نارضایتی هایی را هم به همراه می آورد.

تخریب پروژه ها قبل از افتتاح !

با این تفاسیر همچنان مردم کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری پروژه ها همچون جاده سازی ها،ساختمان ها ،مجتمع های فرهنگی و هنری ،مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر موارد خاطرات چندان خوشی ندارندو از یاد نمی‌برند پروژه‌های که برای کلنگ زنی آنان چه ضیافت هایی به پا می شد ولی افتتاح نشده سیرتخریبی درپیش گرفته اند.

 

یک هزارو 800 پروژه عمرانی نیمه تمام دراستان

این درحالی است که حدود یک هزارو 800 پروژه عمرانی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی صفر تا نزدیک به 100 درصد از سال‌ها پیش دراین استان نیمه تمام مانده که به طور حتم در صورت عدم چاره‌اندیشی شاهد فرسودگی بسیاری از این پروژه‌ها در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

هرچند علی محمد احمدی ،استاندار کهگیلویه و بویراحمد دراولین حضورش دراستان با خط و نشان کشیدین برای دستگاه های عمرانی با تاکید بیان می کند که دستگاه ها از تعریف پروژه جدید جز در موارد ضروری، خودداری کنند.

اگرچه آقای استاندار به صراحت همه موارد را به مدیرانش گوشزد می کند که پروژه‌ها با در نظر گرفتن پیشرفت فیزیکی و ضرورت اجرایی اولویت بندی شود تا در کمترین زمان ممکن شاهد بهره برداری از آن‌ها باشیم ،وی این تاکید را هم داشته است که طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه‌ها سبب فرسودگی پروژه و افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.

احمدی با جدیت از کلنگ‌زنی‌های بی حساب و کتاب انتقاد می‌کند و می‌ افزاید:هیچ پروژه‌ای بدون کار کارشناسی و نیازسنجی نباید تعریف و در دستور کار قرار بگیرد و اینکه برای دل خوشی برخی‌ پروژه‌ای را کلنگ زنی و رها کنیم برایم پذیرفتنی نیست و با متولیان امر برخورد خواهم کرد.

 

در ادامه به بررسی دو مورد از پروژه های بزرگ عمرانی استان در حوزه راه و شهرسازی می پردازیم:

 

جاده پاتاوه- دهدشت:

جاده ملی پاتاوه - دهدشت که عملیات اجرایی آن مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد در سال 1373 بوده حدود 137 کیلومتر طول دارد که تاکنون 74 کیلومتر آن افتتاح شده است.
قطعه دوم این جاده به طول 28 کیلومتر با اعتباری افزون بر 950 میلیارد ریال اواخر اردیبهشت سال 1396 با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید.


فاز نخست این طرح از روستای گندی خوری تا سر چناراست که در سال 87 نیز به بهره برداری اولیه رسیده است.

نتیجه تصویری برای جاده پاتاوه دهدشت


قطعه یا فاز دوم نیز از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.


جاده ملی پاتاوه - دهدشت از مهمترین طرح‌های ملی در حوزه راهسازی است که با بهره برداری آن ضمن کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، بیش از 400 روستای محروم در 2 شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.


کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

 

راه آهن یاسوج-اقلید:

راه آهن اقلید یاسوج یکی از پروژه های مهم کهگیلویه و بویراحمد است که نویدی برای مردم این استان بود اما گویا قرار است همچون پروژه بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج همچنان مردم این استان را منتظر بگذرارند. این پروژه یکی از پروژه های مهم استان است که در ابتدای آغاز با مخالفت هایی همراه بود با وجود اینکه راه های این استان یک مسیر ترانزیتی است و بودن راه آهن بسیار احساس می شود.

 

سال 84 بود که این پروژه پیشنهاد شد و سال 90 برای آن ردیف بودجه مشخص شد و اکنون سال 97 است و مردم استان همچنان در انتظار قطاری هستند که شاید این سال بیاید و شاید نیاید. مجموع مسیر راه آهن یاسوج به اقلید 145 کیلومتر است.

 

طبق گفته مسئولان اکنون این پروژه باید بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد اما خبرها حاکی است که ممکن است این راه آهن مسیر دیگری را طی کند شاید مسئولان استان از خیر آن گذشته اند در حالی که یکی از مواردی است که نماینده بویراحمد و دنا زیاد به آن اشاره می کرد که چنین کاری در حال انجام است و به گونه ای یکی از شعارهای انتخاباتی وی نیز بود.

 

راه آهن یاسوج-اقلید می تواند نقش بسزایی در توسعه استان و حمل و نقل این استان داشته باشد شاید صادرات این استان نیز با راه آهن یاسوج اقلید جانی دوباره بگیرد و شاهد ارقام و اعداد قابل توجهی در رشد صادرات استان باشیم اما گویا قرار نیست که به این زودی ها مردم این استان صدای سوت قطار را بشنوند چرا که گویا مسکوت مانده است.

 

تکمیل پروژه یاسوج-اقلید بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر هر سه نماینده استان از جمله زارعی، هاشمی و تاجگردون همراهی و همکاری لازم را داشته باشند می توانند این بودجه را تامین و صدای سوت قطار را در استانشان به صدا دربیاورند. اما گویا گاهی به جای همراهی کردن نوعی تقابل با همدیگر را پیش گرفته اند.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس گفت: عملیات بر روی جاده پاتاوه-دهدشت در حال انجام است و امیدواریم تا تابستان 98 به پایان برسد و رفت و آمد بر روی ان انجام شود.

عزیز فیلی درباره راه آهن یاسوج-اقلید نیز گفت: یک قطعه از این پروژه در حال کار است اما منابع اعتباری جوابگوی پیشرفت فیزیکی آن نیست  و باید به دنبال منابع آن باشیم و با این روندی که هر سال 15 تا 20 میلیارد تومان به آن اختصاص می دهند مسلما زمان اجرای پروژه بسیار طولانی خواهد بود و با این اوصاف نمی توان چشم انداز خوبی برای آن متصور شد.

 

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.