گروه: اخبار استان خبر: 108894 / تاریخ انتشار : 1397/4/11 ساعت : 18:56
در مسیر بشار؛

تدبیرمسئولان برای تکمیل یک پروژه حیاتی در مرکز استان/پلی که در انتظار تزریق بودجه برای تکمیل است

پل چهارم بشار که حد فاصل بلوار بزرگ رجا به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج را در آینده نزدیک متصل خواهد کرد، امروز نیازمند یک تدبیر خوب برای تمکیل آن در کوتاه ترین مدت است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس پل چهارم بشار یکی از پل های تازه کلنگ زنی شده بر روی رودخانه کم آب شده بشار است که عملیات اجرایی آن از سال 94 شروع شده و انتظار می رود در فرجه ای خاص به بهره برداری برسد، اما به دلیل کمبود بودجه و ترزیق نشدن ماده 180 در حال حاضر نیمه راکد رها شده است.

عملیات اجرایی پل چهارم بشار در زمان صابری استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شد که هدف از اجرای این پروژه تسریع در ترافیک بیمارستان امام سجاد (ع) به دلیل چسبندگی پارک های ساحلی به ورودی این بیمارستان بود.

بعد از اجرای این پروژه در زمان صابری و ناکام ماندن وی به دلیل کمبود بودجه، شهرداری یاسوج در زمان جاوید شروع به احداث یک پل با بودجه امانی شهرداری کرد.

بر اساس برخی خبرها، قبل از اجرای این پروژه قرار بود پلی حلقه ای شکل بر روی رودخانه مهریان و در ضلع جنوبی احداث شود اما با خارج شدن این پروژه از دستور کار و مخالفت صابری با پروژه پل بزرگ مهریان به دلیل هزینه ساخت آن، این پروژه از دستور کار مسئولان استانی به کلی خارج شد.

بعد از کش و قوس های فروان و طرح های جدید، گره کار در زمان خادمی و جاوید تا حدودی باز شد و احداث پل چهارم که به عنوان پل رجاء نیز شهره یافته است، عملیات اجرایی آن آغاز شد این پروژه با کمی تغییرات در ساختار و مکان یابی جدید و جابجایی مکان قبلی که چم گنجشگی بود به منطقه دیگر در نزدیکی ساحل رودخانه، شروع به احداث شد.

مسئولین استانی به ویژه استاندار و شهردار پیشین یاسوج از مهمترین دلایل احداث این پل را تسریع در روند کاهش ترافیک و اتصال بلوار رجاء به بیمارستان امام سجاد می دانستند و از سویی دیگر یکی از راههای برون رفت از معضل ترافیک ورودی شهر  بویژه بر روی پل دوم و اول را همین موضوع قلمداد کردند.

حتی با طراحی زیبا و قابل تقدیر برای این پل، مسئولان از این پل نیز به عنوان یکی از سر رشته های گردشگری نیز یاد می کنندکه می توان منبع درآمد خوبی برای مرکز استان باشد.

عملیات اجرایی پل چهارم رودخانه بشار یاسوج در تاریخ چهارم ادریبهشت 94 با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی،خادمی استاندار سابق استان و جمعی از معاونین و مسئولان استان بر زمین زده شد.

در سفر هیئت دولت در دور یازدهم ریاست جمهوری محمد باقر نوبخت در آیین آغاز عملیات اجرایی  پل چهارم رودخانه بشار یاسوج میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را 170 میلیارد ریال دانست که  در سه دهانه 30، 37 و 33 متری به طول 150 متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث خواهد شد.

عملیات اجرایی  این پروژه از تیرماه94 با بوجه امانی شهرداری یاسوج  آغاز به فعالیت کرد که با اجرای 88 درصدی شمع‌ها، سبدگذاری و بتن‌ریزی ستون‌ها و فنداسیون، بالغ بر 2 هزار و 222 مترمکعب بتن‌ریزی،  315 هزار کیلوگرم آرموتوربندی در حال حاضر نیمه راکد رها شده است که منتظر تدبیر بجا و مسولانه متولاین امر است.

 

 از سوی دیگر اعتبار پیش‌بینی شده برای این پل از محل اعتبارات استانی و ماده 180 در سال 94 مبلغ 43 میلیارد ریال بود که معادل 35 درصد از اعتبار فوق به مبلغ 12 میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافت که با توجه به مطلوب بودن فعالیت پروژه تمهیدات و تجهیزات پیمانکار و در صورت تحقق اعتبارات لازم فاز اول در سه ماهه دوم سال 95 تکمیل و روند اجرای عملیات فاز دوم ادامه داشت.

پل چهارم بشار یکی از پروژه‌های تأثیرگذار شهر یاسوج است که پیش‌بینی شده بود از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغی برای تکمیل آن در نظر گرفته شود و در صورت تخصیص اعتبارات این پل در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد.

از آن زمان تاکنون پل چهارم بشار به سرنوشتی همانند پل سوم بشار دچار شده و نه تنها در مدت تعیین شده به بهره برداری نرسید بلکه همچنان در نبود اعتبار با مشکلاتی از قبیل نبود بودجه مواجه شده است.

 

بعد از رفتن خادمی استاندار پیشین و جاوبد شهردار پیشین و تعلق نگرفتن ماده 180 به این پروژه، پروژه پل چهارم بشار درحال حاضر نیمه کاره رها شده  هرچند که احمدی استاندار فعلی در بازدید از این پروژه خواهان تسریع در عملیات عمرانی و انجام یک فاز از این پل در کمترین زمان ممکن شده است.

پل چهارم که می توان با افتتاح آن قسمت عمده ای از ترافیک ورودی و خروجی شهر یاسوج را برطرف کند، امروز نیازمند بودجه خاص عمرانی در کوتاهترین زمان ممکن است؛ که می طلبد مسئولان بویژه استاندار و معاونین وی برای این موضوع با برنامه ریزی مناسبت و تدبیری خوب این مسئله را حل و فصل نمایند.

 لازم به ذکر است این پل در سه فاز درحال ساخت است که هزینه 25 میلیارد تومانی برای آن درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ب

 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.