گروه: اخبار استان خبر: 107851 / تاریخ انتشار : 1397/3/1 ساعت : 11:30
گفت و گوی صمیمی صبح زاگرس با رئیس آموزش و پرورش عشایر؛

داستان مدارس کانکسی که ژاپنی ها برای استان ارسال کردند/برخی معلمین نذر میکنند که در عشایر تدریس کنند/مدارس عشایری را هوشمند کرده ایم

در سلسله نشست های اتاق مدیران صبح زاگرس این هفته میزبان رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد بودیم که به موضوعاتی مانند عشق و علاقه معلمین عشایری، افتخارت این حوزه و همچنین سختی های کار در حوزه عشایر پرداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در سلسله نشست های اتاق مدیران صبح زاگرس این هفته میزبان رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد بودیم که گفت و گوی صمیمی و مشروح آن در زیر آمده است:

 

صبح زاگرس: بیوگرافی خود را بیان کنید؟

رضایی: اسماعیل رضایی متولد 1346 از روستای گردوه دارای دیپلم اقتصاد و فوق دیپلم برنامه ریزی و لیسانس مدیریت دارم و اکنون رئیس آموزش و پرورش عشایر استان هستم.

32 سال سابقه کار دارم و چهار سال است که در عشایر خدمت می کنم و در 14سال گذشته نیز در آموزش و پرورش شهرستان و در نهضت سوادآموزی سال خدمت کردم.

با زیر و بم قسمت های عشایر آشنایی دارم چرا که خودم عشایر زاده ام .


صبح زاگرس: چند فرزند دارید و اکنون به چه کاری مشغول هستند؟

رضایی: دو پسر و دو دختر دارم که دو دخترم نیز معلم هستند، یکی از آنان معلم کامپیوتر در دبیرستان دخترانه در عشایر مشغول به خدمت است و بنابر علاقه ای که داشت در این راه قدم نهاد که در سال گذشته در رشته کامپیوتر در استان صددرصد قبولی داشت و رتبه ی برتر را در استان کسب کرد، دختر دیگرم نیز حسابرس اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد است.
یکی از پسرانم سرباز امریه در استانداری است که لیسانس مدیریت بازرگانی و دیگری دانشجوی کارشناسی فناوری اطلاعات است.

صبح زاگرس: از چه سالی ریاست اداره آموزش و پرورش عشایر استان را به عهده دارید؟

رضایی: از سال 92 ریاست را برعهده گرفتم.

صبح زاگرس: چه تعداد معلم و دانش آموز در حوزه عشایر داریم؟

رضایی: 460 معلم عشایر در سطح استان داریم که مشغول به تدریس هستند و 3600 دانش آموز عشایری و حدود 195 مدرسه عشایری با 365 کلاس درحال حاضر دایر هستند.

در بحث آموزش و پرورش عشایر کمکی که خداوند به ما کرد این بود که هیچ دانش آموز عشایری با توجه به محرومیت و صعب العبوری مناطق محل سکونتشان از تحصیل محروم نشده اند و همه جذب آموزش و پرورش شده اند و به آنان معلم داده ایم.


صبح زاگرس: آیا امکانات در حوزه عشایر کافی است؟ و یا هنوز مدارس به صورت سنتی در کپرها برگزار میشود؟

رضایی: در حوزه عشایر پیشرفت های خوبی در چهار سال دولت تدبیر و امید با کمک مدیرکل آموزش و پرورش استان و همچنین مدیرکل نوسازی مدارس و توجه آیت الله ملک حسینی نسبت به عشایر حقیقتا اتفاقات خوبی رخ داده است.

 حدود 12 مدرسه پیش ساخته از طریق کمک های دولت ژاپن توانستیم جذب کنیم و در همین دولت حدود 48 مدرسه با کانکس ایجاد کردیم .

در استان مدارس کپری نداریم و جمع شده اند و مدارس عشایری فقط به صورت کانکس و چادری است و چون بعضی جاها نیاز به چادر دارند مانند عشایر (دره لا) گچساران در آن ایام نیاز به چادر دارند، مناطقی مانند پشت کوه جلیل و زیلایی را مجهز به کانکس کردیم و به طور کلی در عشایر از لحاظ فضای فیزیکی و مدرسه سازی اتفاقات خوبی رخ داده و حدودا اگر 12 کانکس دیگر در اختیار داشته باشیم از لحاظ فضای مدرسه ای در عشایر بی نیاز هستیم.

 

تنها بحث و مشکلی که در عشایر داریم هنرستان فنی و حرفه ای شبانه روزی است و باتوجه به رایزنی هایی که کرده ایم و با توجه به قولی که هم مدیرکل آموزش و پرورش استان و هم نماینده رئیس جمهور در مناطق محروم داده اند، هنرستان فنی و حرفه ای شبانه روزی در گنجه برای دانش آموزان عشایر تجهیز می شود و تا اوایل مهر آماده استفاده می شود.


صبح زاگرس: چالش ها و مشکلات دیگری که در حوزه معلمین عشایر وجود دارد چیست؟

رضایی: باتوجه به صعب العبور بودن مناطق عشایری و خانه داری معلم های زن، با رایزنی هایی که با اداره کل صورت گرفت به جز کسانی که خودشان دوست داشتند در آنجا بمانند، از عشایر انتقالی گرفتند و به آموزش و پرورش بویراحمد و سایر نقاط شهری منتقل شدندولی بانوان معلمی که خودشان خواستند در عشایر بمانند در انجا مشغول شدند.

 در بعضی مناطق هم هنور معلمانی هستند که با سابقه سی سال تدریس در عشایر در مناطق محرومی از جمله در زیلایی مشغول به فعالیت هستند و در بحث انتقال انان با توجه به تعاملی که با اداره کل داشتیم قول های مساعد داده شده است.


صبح زاگرس: به نظر شما چرا عده ای از معلمین، درس دادن به دانش آموزان عشایری را به تدریس در سایر مناطق ترجیح می دهند؟

رضایی: با توجه به جذابیت عشایر خیلی ها بودند که به صورت داوطلبانه مراجعه نمودند که در عشایر خدمت کنند بعضی از معلمان هستند که نذر کرده اند در عشایر خدمت کنند یکی از انان پستش در شهر بود و نذر کرده بود که اگر فرزندانش در دانشگاه قبول شود در عشایر تدریس کند که دوتا از فرزندانش نیز در رشته پزشکی قبول شدند الان هم در سخت ترین جاهای استان درحال خدمت است باتوجه به سابقه ای که میتواند در شهر نیز خدمت کند ولی الان در گردنه قلات در سخت ترین جاهای عبوری که جاده و ماشین ندارد انجا به خدمت مشغول است و دانش اموزانی تربیت کرده که میتواند  با دانش اموزان تهرانی رقابت کنند.

 در یک جایی سردار بوعلی گفته بودند که طی بازدیدی از روستای زیلایی داشتم، معلمی را مشاهده کردم که سابقه خیلی خوبی داشت و آن معلم می گفت من میتوانم در شهر تدریس کنم اما عشق و علاقه به بچه های عشایر مانع از این است که بتوانم در شهر خدمت کنم.


صبح زاگرس: کار درحوزه عشایر نسبت به حوزه شهر و یا روستا چه تفاوت ها و سختی  هایی دارد؟

رضایی: صعب العبور بودن مناطق عشایری، کمبود امکانات در مناطق عشایری مخصوصا امکانات روز مانند اینترنت و مسائل رسانه ای از سختی های عشایر است و باتوجه به این سختی ها مشکلی که داریم در واقع حق الزحمه عشایر است که معلمین عشایر منطقه ای محسوب می شوند یعنی میتوان گفت که سختی کار آمد و شد معلمان ، حق کوچ به معلمان عشایر تعلق میگیرد که ساز و کار آن درحال شکل گرفتن است که اتفاقات خوبی برای معلمان عشایر است.


صبح زاگرس: چه موفقیت هایی در حوزه آموزش و پرورش عشایر در سال های اخیر داشته اید؟

رضایی: توفیقاتی که در سال گذشته داشتیم هشت نفر رتبه ی قبولی زیر هزار داشتیم، باتوجه به اینکه درعشایر کلاس کنکور نبود رایزنی هایی انجام دادیم و تعدای از معلمان ما به صورت خودجوش و ایثارگر که سابقه خوبی داشتند به عشایر رفتند و برنامه ها و کلاس های کنکور برگزار کردند و از وقت روزهای چهارشنبه و یا پنج شنبه خودشان میگذاشتند تا به مناطق زیلایی و پشت کوه جلیل بروند البته به صورت گروهی ما اتوبوس در اختیارشان قرار دادیم و کلاس های کنکور را برگزار کردند و نهایتا هشت نفر از انان رتبه ی زیر هزار داشتند.


در یک مدرسه عشایری در پهون(قسمت روستای سالاری جلیل) 12 نفر فقط در رشته تربیت معلم قبولی داد. در این زمینه کسب رتبه اول نمرات کتبی در امتحانات نهایی در رشته فنی و حرفه ای را داشتیم، در اموزش و پرورش عشایر سه کلاس کامپیوتر را داریم و سه کلاس حسابداری و رشته بهداشت را داریم که ضمیمه کلاس های فنی و حرفه ای هستند و این ها از اتفاقات خوبی بود که در این رشته رتبه اول را کسب نمودیم.

از دیگر افتخارات حوزه عشایر می توان به راهیابی دو نفر از دانش آموزان عشایری به المپیاد ریاضی کشور، راه یابی دانش آموزان رشته حسابداری در مهارت های فنی به مرحله کشوری، برگزیده شدن یکی از مدیران مدارس عشایر در بین ده مدیر برتر استان، اجرای برنامه تعالیم مدیریت در مدرسه در مدارس عشایری و انتخاب چهار آموزگار به رتبه های موفق و پویا، رتبه دوم حقوق شهروندی در شهرستان در بین 13 منطقه، رتبه دوم پروژه مهر آموزش و پرورش عشایر در بین 13 منطقه، کسب رتبه چهارم میانگین نمرات کتبی خرداد ماه در پایه سوم متوسطه در استان، اجرای طرح های متوسطه اول غنی سازی دروس علوم، ریاضی، رویکرد تربیتی، موضوعی همگام با قرآن و متوسطه دوم کیفیت بخشی، سوم متوسطه تشکیل انجمن دانش آموزان در مدارس عشایری، راه اندازی پژوهش سرا برای اولین بار در عشایر را داشتیم.

در حوزه سواداموزی نیز سال گذشته  322 نفر سهمیه ما بود که همه این 322 نفر تحت پوشش از لحاظ سواد هستند و در امتحانات 170 نفر قبولی داشتیم.

صبح زاگرس: آیا وارد حوزه توانمند سازی زنان روستایی شده اید؟

رضایی:  برای اولین بار مرکز یادگیری محلی سیار عشایر را در زیلایی داشتیم که سوادآموزان علاوه بر خواندن و نوشتن و حساب کردن و قرآن، مهارت های زندگی از جمله مهارت خانه داری و پرورش مرغ بومی محلی، پرورش قارچ، زعفران، کلاس های فنی و حرفه ای مثل گلیم بافی، جاجیم بافی، ارتباط با دیگران، مهارت فرزند داری، کلاس های احکام ،قرآن و ... با همکاری نهضت سوادآموزی و موسسات مردم نهاد (NGO)  که در این زمینه تلاش کرده و کلاس های خوبی برگزار کردند و درحال اجرا هستند.

در هفته گذشته برنامه طرح توسعه زنان و دختران روستایی را داشتیم که حدودا 50 نفر آموزش دیدند و در مناطق زیلایی و پشت کوه جلیل برای توانمندسازی آنان در حال آموزش هستیم.

صبح زاگرس: امکانات مدارس عشایری چگونه است و آیا این مدارس هوشمندسازی شده اند؟

رضایی: در بحث تجهیزات حدود 25 مدرسه ما هوشمندسازی شده است و اتاق بازرگانی کمک های خوبی به ما کرده و 10تا15 مدرسه ما را هوشمند کردند که وسایل هوشمندسازی مانند کامپیوتر خریداری شده و باتوجه به عدالت آموزشی ما تمامی مدارس عشایری را در بحث هوشمندسازی کمک کرده ایم و یک لب تاپ به هر مدرسه واگذار کرده ایم.

مدارس عشایری نسبت به مدارس پیشرفته درون شهر ما نیز وضعیت خوبی دارند، در این زمینه کمبودی نداشتیم، و با توجه به باتوجه به جذابیت حوزه عشایر، آیت الله ملک حسینی، مدیرکل ها و استاندارهای قبلی و جدید و فرماندار و همه استان تعامل خوبی دارند و لطف خداوند تبارک و تعالی کمک کرد تا در این زمینه کمبودهایی نداشته باشیم.

 

بخش اول گفت و گوی صمیمی با رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسید و به زودی بخش دوم این گفت و گو از طریق همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/



 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.