گروه: اخبار استان خبر: 107778 / تاریخ انتشار : 1397/2/28 ساعت : 12:47

توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان/سحری و افطاری چی بخوریم

در ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین مسئله غذاهایی است که در سحر و افطار مصرف می کنیم که بتوانیم با انرژی یک ماه را روزه دار باشیم.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،ماه مبارک رمضان فرا رسیده است و امروز دومین روز از این ماه مبارک است اما اینکه در افطار و سحر در این ماه چه غذاهایی مصرف کنیم یکی از دغدغه های بانوان خانه دارد و افرادی است که می خواهند در این روزها کمتر تشنه و گرسنه شوند که در زیر به برخی از موارد اشاره شده است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های جنوب کشور است که نسبت به سایر استان های جنوبی آب و هوای بهتری دارد و شدت گرمای آن  وضعیت بهتری دارد در حالی که سایر استان های جنوبی از جمله اهواز بوشهر به شدت گرم است و روزه دار بودن در این شرایط کمی سخت تر از سایر استان هاست.

بیش از 16 ساعت روزه بودن می طلبد که در زیمنه تغذیه خود در هنگام سحر و افطار دقت بیشتری کنیم که در بدنمان و سیستم دفاعی بدنمان ضعیف نشود و همچنان بتوانیم یک ماه را روزه دار باشیم و احساس ضعف نکنیم و بتوانیم به کارهای روز مره خود ادامه دهیم.

اولین چیزی که برای سحر توصیه می شود خرما است که هم در افطار و هم در سحر استفاده می شود چرا که حاوی قند است و به علت انرژی که در بدن ایجاد می کند بنابراین خوردن آن در سحر نیز توصیه می شود پیامبر اکرم نیزدر خصوص خوردن خرما در سحر فرمودند: خرما بهترین بهترین ماده ی غذایی به هنگام سحر می باشد.

خوردن مواد غذایی که کربوهیدرات زیادی دارد از جمله غلات جو، گندم باعث می شود که شما در طول روز احساس سیری کنید ماکارونی یکی از غذاهایی است که دارای کربوهیدرات و نشاسته زیادی است که می تواند یک وعده مناسب برای سحر باشد که در طول روز احساس سیری کنیم.

از خوردن غذاهای سرخ کردنی وغذاهای چرب و سرخ شده به هنگام سحراجتناب کنید ، چرا که خوردن این جور غذاها احساس بی حالی و شل شدن و پف کردن را به بدن می دهد و بهتر است از غذاهای آب پز بیشتر استفاده شود.

حتی الامکان توصیه می شود که در وعده سحری از خورشت استفاده شود و  خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماست یا گوشت نیز بسیار توصیه می شود چرا که باعث استقامت بیشتر بدن خواهد شد  خوردن شیرینی نیز باعث می شود که کربوهیدرات های بدن سریع سوخته شود.

در روزهای گرم سال به‌ویژه روزهایی‌ که روزه‌ می‌گیرید، از خوردن میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه (و کمتر آناناس) پرهیز کنید چراکه زیاده‌روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می‌شود. گلاب، هم برای تقویت معده و دهانه آن و همچنین تقویت روح و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.

برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند.

توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

 

دور این غذاها خط بکشید
تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند.

انتهای پیام

 

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.