گروه: اخبار استان خبر: 106216 / تاریخ انتشار : 1396/12/6 ساعت : 11:34

بررسی پروژه های راه و شهرسازی در کهگیلویه و بویراحمد/از محور پاتاوه-دهدشت تا قطاری که همچنان بدون ریل مانده است

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که پروزه ها نیمه کاره زیادی در حوزه راه و شهرسازی دارد پروژه هایی که سال ها از کلنگ زنی آنها می گذرد و استان نیاز زیادی به آنها دارد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه زیر ساختی نسبت به سال های گذشته پیشرفت هایی داشته است حوزه راه و شهرسازی از مهمترین این زیرساخت هاست که باید همچنان فعال باشد تا بتواند کمبود هایی که در استان وجود دارد را جبران کند اما اکنون در این استان پروژه های نا تمام زیادی وجود دارد که گویا کسی به فکر تکمیل کردن آنها نیست و هر بار در هر مناسبتی بر تعداد آنها افزوده می شود.

هر چند کلنگ زنی پروژه های جدید در استان از موارد مهم است اما تکمیل کردن پروژه هایی که یک روز نیز کلنگ زنی شده اند  مهم است و باید در اولویت مسئولان به ویژه مسئولان راه و شهرسازی قرار بگیرد هر چند بارها قرار بوده که در اولویت قرار بگیرند.

حدود ۵ هزار پروژه ملی و ۶۶ هزار پروژه استانی و شهرستانی نیمه کاره در کشور وجود دارد که برای اتمام آن‌ها نیاز به اعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان داریم و با روند در نظر گرفتن سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی، ۲۵ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به اتمام برسد اما با توجه به عمر پروژه‌ها و استهلاک، انجام چنین کاری نیز سخت است.

 استان کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از این استان هاست که پروژه های نیمه کاره زیادی دارد پروژه هایی که شاید تکمیل کردن آنها سال های سال طول بکشد و یا به دلایلی از جمله نبود بودجه  به حال خود رها شوند.

مسیر ارتباطی و جاده دسترسی از مهمترین پروژه هایی است که باید هر چه زودتر به بهره برداری برسند از جمله این پروزه های نیمه کاره در استان جاده پاتاوه _ دهدشت، دهدشت _ سوق، دهدشت _ چرام، جایزان به لیکک، پل لنده به تراب از پروژه هایی است که نمیه کاره رها شده اند و در پیچ و خم اعتبارات مانده است.

---

یکی از پروژه‌هایی که لقب پیرترین پروژه استان را با خود یدک می‌کشد، جاده پاتاوه به دهدشت است این پروژه ۲۰ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن‌بست خارج کند این پروژه به طول ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که جنوب کشور را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر می‌کند.

فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

پروژه باند دوم محور کمربندی یاسوج به شیراز که از روستای چنارستان میگذرد، قریب به پنج سال بصورت راکد رها شده و منتظر همت مسئولین است.

یکی از محور های مهم ارتباطی در شهر یاسوج که آن را به استان اصفهان و از سمتی دیگر به استان فارس و شهر شیراز متصل می کند، اکنون نیمه کاره رها شده است، هرچند در محور یاسوج به اصفهان که یکی از جاده های ترانزیتی مهم جنوب کشور محسوب می شود اقداماتی جهت عریض نمودن و استاندار سازی آن صورت گرفته است، ولی کافی نبوده و نیازمند سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه است، زیرا روزانه شاهد بروز تصادفات دلخراشی در این محور هستیم.

پروژه ای که با 12 سال قدمت به عنوان یکی از پیرترین پروژه های کهگیلویه وبویراحمد شناخته می شود. پل سوم بشار با هدف کاهش ترافیک سنگین و کمک به شهروندان یاسوجی حدود ۱۲ سال پیش کلنگ زنی شد. این پل به طول ۱۳۰ متر و دارای دو دهانه ۲۵ متری و دو دهانه ۴۵ متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام ۱۱ متر دارد؛ اما این پل همچنان اسیر وعده ها و گفته های مسئولین است که هر چه زمان می گذرد عوامل توقف پروژه بیشتر می شود. پل سوم بشار در منطقه شهرک بلکو و در دو کیلومتری پل های اول و دوم بشار قرار دارد.

احداث خط آهن در استان کهگیلویه وبویراحمد سال 84 کلید خورد که قرار بود با ایجاد آن رنگ محرومیت از این استان رخت بربندد و این کانال ارتباطی باعث ایجاد رونق در مبادلات استانی و پیشرفت آن در حوزه استفاده از ظرفیت های استانی شود چرا که ارتباط بنیان و پایه پیشرفت است.

راه آهنی که در ابتدای سال ۱۳۹۴ اعتبار مورد نیاز برای احداث آن قریب به ۶۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‎شد در هنگام کلنگ زنی عقربه این اعتبار رقم ۱۰ هزار میلیارد ریال را نشان داد و امروز اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه عظیم به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است اما در عوض رقم‌های اختصاص یافته به پروژه هر سال چیزی قریب به دو میلیارد تومان است؛

محور باشت به چرام بیش از ۶۳ کیلومتر طول دارد و حدود دوسال است که ۷ کیلومتر از این جاده در دست تعمیر وبازسازی است، پیچ‌های خطرناک و نقاط حادثه خیز در این محور ارتباطی در سالیان گذشته موجب بروز تصادفات متعدد و کشته و مجروح شدن عده زیادی از هموطنانمان شده است، اما متاسفانه مدتی است که این طرح نیمه کار رها شد

.

جاده باشت-چرام از جاده‌های پرتردد استان است، اما به لطف مسئولان چندسال است که روند اجرایی این طرح از حرکت لاک پشتی به حلزونی رسیده است انتظار می رود مسئولان استان و راه و شهرسازی به جای کلنگ رنی های پی در پی به دنبال تکمیل این مسیرهای ارتباطی باشند تا دیگر شاهد افزایش تصادفات در استان نباشیم.

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.